3372
Sök

Antennmotor död? Honda Accord -92

244 Inlägg
8 juni 2020
Trådstartare
#1
Har en äldre Honda Accord årsmodell 1992 med automatisk teleskop-antenn baktill, åker upp när radion slås på.

Noterat i fjol vid bilkörning att antennen ibland tog lång tid på sig att åka upp efter att radion slagits på. Ibland har det gått på en gång, ibland tagit flera minuter innan den ens rört sig.

Säkringarna är hela och radion fungerar. Provat stoppa i och ur radion utan resultat. Har tyvärr ingen multimeter eller dyl att mäta spänningen i kopplingarna med för närvarande men kan möjligen vaskas fram om det krävs för felsökning.

Att byta ut motorn och tillhörande antenn verkar inte helt lätt då reservdelar inte växer på träd, men det kanske är det enda möjliga?

Allt som allt ser väl ut ungefär som bilden här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-721ce41ef64598b1ea813fc410042c55.jpg
Senast redigerat av skreech3 (8 juni 2020)

575 Inlägg
8 juni 2020
#2
skreech3 skrev:
Har en äldre Honda Accord årsmodell 1992 med automatisk teleskop-antenn baktill, åker upp när radion slås på.

Noterat i fjol vid bilkörning att antennen ibland tog lång tid på sig att åka upp efter att radion slagits på. Ibland har det gått på en gång, ibland tagit flera minuter innan den ens rört sig.

Säkringarna är hela och radion fungerar. Provat stoppa i och ur radion utan resultat. Har tyvärr ingen multimeter eller dyl att mäta spänningen i kopplingarna med för närvarande men kan möjligen vaskas fram om det krävs för felsökning.

Att byta ut motorn och tillhörande antenn verkar inte helt lätt då reservdelar inte växer på träd, men det kanske är det enda möjliga?

Allt som allt ser väl ut ungefär som bilden här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-721ce41ef64598b1ea813fc410042c55.jpg

Hej, ta isär och gör rent själva sprötet. Du kan också behöva byta fettet i den stora runda delen där plastsprötet som skjuter upp antennen rullas ihop. Sen ska du se att det fungerar igen. Mvh T.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 juni 2020
#3
Helt rätt enligt ovan..
Det kallas visst för "service"..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

244 Inlägg
8 juni 2020
Trådstartare
#4
Pininfarina406 skrev:
Hej, ta isär och gör rent själva sprötet. Du kan också behöva byta fettet i den stora runda delen där plastsprötet som skjuter upp antennen rullas ihop. Sen ska du se att det fungerar igen. Mvh T.

Du menar byta fett i den där jag cirklat in med grönt väl? Och sprötet den som är cirklat i rött? Minns inte något om finservice på reservdelarna i rep.manualen, bara hur man byter ut eländet, haha... borde väl gå att skruva isär utan att det går i kras?

axxet skrev:
Helt rätt enligt ovan..
Det kallas visst för "service"..smile

Ah, make sense tongue



https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-367f1af61831fae8fa8fdd0b1942b122.jpg
Senast redigerat av skreech3 (8 juni 2020)

6 127 Inlägg
8 juni 2020
#5
Börja med att lyssna bak vid den där, när någon sätter på stereon. Surrar det från den? Om det gör det försöker motorn gå men det går trögt, och då kan du plocka isär och smörja. Om det inte händer något alls är det dags att ordna en multimeter.

244 Inlägg
9 juni 2020
Trådstartare
#6
Utmarks-Loke skrev:
Börja med att lyssna bak vid den där, när någon sätter på stereon. Surrar det från den? Om det gör det försöker motorn gå men det går trögt, och då kan du plocka isär och smörja. Om det inte händer något alls är det dags att ordna en multimeter.

Kan inte påstå att jag hörde så mycket surr tyvärr. Kan det vara elmotorn som kastat in handduken?

Borde förvisso skaffa in en multimeter som jag kan ha själv, törs man ge sig på Biltemas varianter? Eller rasar de ihop efter två månader? big_smile

244 Inlägg
9 juni 2020
Trådstartare
#7
Pininfarina406 skrev:
Hej, ta isär och gör rent själva sprötet. Du kan också behöva byta fettet i den stora runda delen där plastsprötet som skjuter upp antennen rullas ihop. Sen ska du se att det fungerar igen. Mvh T.

Såhär såg det ut när jag skruvade isär det osm kunde tas isär. Ligger ju nån typ av fett lite här å var. Vette gudars vad som ska vara var och inte dock. Vad är det för typ av fett man köper? Ser nästan ut som honung, skämt å sido... big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-5d4a57e564619ccbb90d53fed67c6e1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-8a39a67195827d03f2b3fbb5bcc3ac4b.jpg

575 Inlägg
9 juni 2020
#8
skreech3 skrev:
Pininfarina406 skrev:
Hej, ta isär och gör rent själva sprötet. Du kan också behöva byta fettet i den stora runda delen där plastsprötet som skjuter upp antennen rullas ihop. Sen ska du se att det fungerar igen. Mvh T.

Såhär såg det ut när jag skruvade isär det osm kunde tas isär. Ligger ju nån typ av fett lite här å var. Vette gudars vad som ska vara var och inte dock. Vad är det för typ av fett man köper? Ser nästan ut som honung, skämt å sido... big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-5d4a57e564619ccbb90d53fed67c6e1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-8a39a67195827d03f2b3fbb5bcc3ac4b.jpg

Hej försök som jag skrev att göra rent och fetta in framförallt sprötet. Du kan även kolla om motorn fungerar genom att koppla bort den från alla drev. Då vet du om det är värt besväret.


244 Inlägg
9 juni 2020
Trådstartare
#9
Pininfarina406 skrev:
Såhär såg det ut när jag skruvade isär det osm kunde tas isär. Ligger ju nån typ av fett lite här å var. Vette gudars vad som ska vara var och inte dock. Vad är det för typ av fett man köper? Ser nästan ut som honung, skämt å sido... big_smile

Hej försök som jag skrev att göra rent och fetta in framförallt sprötet. Du kan även kolla om motorn fungerar genom att koppla bort den från alla drev. Då vet du om det är värt besväret.

Du tänker koppla in den till bilen och köra igång radion? Har nog inget batteri jag kan testköra med tyvärr.

Fett, typ sånt här?

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed … 2000017180

Får skylla på dålig sömn men är inte helt säker på vilket du menar med sprötet. Går ju nån kugg-plastslang inne i "apparaten" som man kunde komma åt. Sen en kugge som löper mot elmotorn, till en kugge och vidare till en större kugge som driver själva löpdelen som skjuter upp antennen.
Senast redigerat av skreech3 (9 juni 2020)

575 Inlägg
9 juni 2020
#10
skreech3 skrev:
Pininfarina406 skrev:
Såhär såg det ut när jag skruvade isär det osm kunde tas isär. Ligger ju nån typ av fett lite här å var. Vette gudars vad som ska vara var och inte dock. Vad är det för typ av fett man köper? Ser nästan ut som honung, skämt å sido... big_smile

Hej försök som jag skrev att göra rent och fetta in framförallt sprötet. Du kan även kolla om motorn fungerar genom att koppla bort den från alla drev. Då vet du om det är värt besväret.

Du tänker koppla in den till bilen och köra igång radion? Har nog inget batteri jag kan testköra med tyvärr.

Fett, typ sånt här?

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed … 2000017180

Får skylla på dålig sömn men är inte helt säker på vilket du menar med sprötet. Går ju nån kugg-plastslang inne i "apparaten" som man kunde komma åt. Sen en kugge som löper mot elmotorn, till en kugge och vidare till en större kugge som driver själva löpdelen som skjuter upp antennen.

Med sprötet menas själva metalldelarna som utgör själva antennen. Alltså det som skjuts upp i tre sektioner. När de börjar kärva mot varandra då bryter motorn och stannar.
Det fettet du länkade till är alldeles för tjockt. Ta 5-56 om du inte hittar ett tunt siliconfett tex.


6 127 Inlägg
9 juni 2020
#11
Det sitter ju någon form av elektriska gränslägen i den där, de skulle jag kolla lite extra på.

575 Inlägg
9 juni 2020
#12
Utmarks-Loke skrev:
Det sitter ju någon form av elektriska gränslägen i den där, de skulle jag kolla lite extra på.

Det gör det inte, motorn slirar tills den stannar.


6 127 Inlägg
9 juni 2020
#13
Jag tycker då det ser ut som fjäderbelastade bleck som går mot en släpring.

244 Inlägg
9 juni 2020
Trådstartare
#14
Utmarks-Loke skrev:
Jag tycker då det ser ut som fjäderbelastade bleck som går mot en släpring.

Kallas visst "limit switch" i reparationshandboken.


Nu har jag fått tag i en kompis som kunde slå på radion. Det enda jag kunde urskilja var ett knäppljud i motorn, inget surr. Så endera har elmotorn där tackat för sig eller så är det nån kortis nånstans..?

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 juni 2020
#15
Ingen 5-56 på antennen. Silikonspray eller silikonfett som du torkar av. Allt annat binder damm och skapar framtida problem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 127 Inlägg
9 juni 2020
#16
skreech3 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Jag tycker då det ser ut som fjäderbelastade bleck som går mot en släpring.

Kallas visst "limit switch" i reparationshandboken.


Nu har jag fått tag i en kompis som kunde slå på radion. Det enda jag kunde urskilja var ett knäppljud i motorn, inget surr. Så endera har elmotorn där tackat för sig eller så är det nån kortis nånstans..?

Limit switch borde vara en grej som slår av strömmen när antennen är helt ute eller inne, alltså nått sin limit. Kallas på svenska för gränsläge.

Om det knäpper i motorn låter det ju som den försöker starta, men det går för tungt. Förmodligen sprötet som behöver smörjas upp då. Men om du vill kan du ju lossa motorn och se om den snurrar utan belastning när man sätter på radion.

244 Inlägg
9 juni 2020
Trådstartare
#17
Utmarks-Loke skrev:
skreech3 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Jag tycker då det ser ut som fjäderbelastade bleck som går mot en släpring.

Kallas visst "limit switch" i reparationshandboken.


Nu har jag fått tag i en kompis som kunde slå på radion. Det enda jag kunde urskilja var ett knäppljud i motorn, inget surr. Så endera har elmotorn där tackat för sig eller så är det nån kortis nånstans..?

Limit switch borde vara en grej som slår av strömmen när antennen är helt ute eller inne, alltså nått sin limit. Kallas på svenska för gränsläge.

Om det knäpper i motorn låter det ju som den försöker starta, men det går för tungt. Förmodligen sprötet som behöver smörjas upp då. Men om du vill kan du ju lossa motorn och se om den snurrar utan belastning när man sätter på radion.

Det tänkte jag inte på, men det var en väldigt bra idé att pröva utan belastning. Borde ju räcka med att plocka bort kugghjulen som är anslutna till den.

Om inte, kan man anta att motorn behöver bytas? Ser ju inte ut att kunna monteras isär, bara lossa från själva enheten. Tyvärr så sitter ena skruven så hårt fastetsad att jag tvivlar på att den kommer få loss öht.

Ska ju iväg på en 3-4 timmars ensamkörning på fredag så hade varit trevligt med något annat än vägljud, annars får det bli en massa kasettband, haha...

244 Inlägg
10 juni 2020
Trådstartare
#18
Då har jag prövat och mixtrat, tog bort det kugghjul som ligger mellan elmotorn och drivhjulet så det snurrar fritt.

När jag stoppar i kontakten och strömmen är från, då går motorn utav bara sjutton. Men den stoppar när en kontakt kommer till ett visst gränsläge. Tror den är inställd på att automatiskt dra in antennen på det viset.

Men när jag slår till tändningen och på med stereon, ingenting händer. Eftersom det inte finns något motstånd för elmotorn så är det ju något som inte är helt reko nånstans. Har provat flytta "gränslägesskivan" men inget händer oavsett. Men stänger jag av stereon, då går motorn, för att dra in antennen vill säga.

Dags för multimeter???


Sök