torsen skrev:
Jag är övertygad om att ett nytt och fräscht åretruntdäck från Michelin, Continental och Pirelli under nästan alla förhållanden är bättre än gamla hårda och slitna sommardäck från Kina och därmed jämförbara lågpristillverkarländer.
Och dessutom, inte minst, betydligt komfortablare.
Men för banracing, då kommer de tillkorta.
Om du pratar om ett åretrunt däck eller ett nordiskt vinterdäck är ju då även stor skillnad, ett åretruntdäck skulle nog prestera ok i Sverige till stor del men ett nordiskt vinterdäck är en helt annan sak,
Tror vi skall särskilja vilken typ av däck vi pratar om,
Ett nordiskt dubbat däck,
Ett nordiskt dubbfritt däck
Ett centraleuropeiskt dubbfritt däck
Ett rent sommardäck,
Däck skall användas som de säger i videon i den temperatur de är designade för,
Ett kinesiskt däck är ett helt ok däck i de länderna de är avsedda för i temperatur, därav de i Norden klassas som hårda, men en varm högsommardag i Sverige så fungerar även kina däcken bra!
Det är på vår/höst när det är 5-10 plus och regn som de blir hårda och inte klarar av att prestera längre för användningsområdet för det däcket är inte avsatt att vara där,
Skall ni köra med ett ”åretruntdäck” så välj då ett däck som är avsett för Centraleuropa,
Det är en total kompromiss som blir spännande på vintern istället!
Men för att hålla topic, som tidigare talare sagt lämna in bilen där de gjorde det, alla måste få en andra chans att åtgärda sina misstag, att lämna till någon annan är ju inte säkert du får betalt för,
Med vänlig hälsning,