3709
Sök

Köpråd: Audi A5 Coupe TFSI S-line

7 Inlägg
22 juni 2020
Trådstartare
#1
Hej!

är på jakt efter en Audi A5 Coupe.
har kollat lite och fastat för en TFSI S-line Panorama, rullat 18 000.

Är helt enkelt ute efter hjälp på vad jag ska vara försiktig med, vad jag bör tänka på? min kunskap inom bilar är inte den skarpaste o hoppas få något gehör från er!  Cheers!




Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

1 146 Inlägg
22 juni 2020
#2
Hoppas du har 60k extra i bankkontot  för ny kedja å kolvringar smile

Forummoderator
18 003 Inlägg
22 juni 2020
#3
amazinjoey skrev:
Hoppas du har 60k extra i bankkontot  för ny kedja å kolvringar smile

Som ovan talare nämner så kan det bli en kostsam historia. Ska man ta lån och inte ha en buffert för framtida reparationer så kan det vara ett osäkert köp.

Vissa bilar går hur länge som helst utan problem men det är inte ovanligt att verkstadsnotorna drar iväg.
Relativt vanligt att de drar sjuka mängder olja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
22 juni 2020
Trådstartare
#4
Hybrid_ skrev:
amazinjoey skrev:
Hoppas du har 60k extra i bankkontot  för ny kedja å kolvringar smile

Som ovan talare nämner så kan det bli en kostsam historia. Ska man ta lån och inte ha en buffert för framtida reparationer så kan det vara ett osäkert köp.

Vissa bilar går hur länge som helst utan problem men det är inte ovanligt att verkstadsnotorna drar iväg.
Relativt vanligt att de drar sjuka mängder olja.

Tack för svar, Förförra ägaren, ägt bilen sedan 2012, har aldrig haft problem med bilen eller olja, servad som den ska o inga problem alls. Blir ju väldigt rädd när man läser ” har du 60k över så”

7 Inlägg
22 juni 2020
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
amazinjoey skrev:
Hoppas du har 60k extra i bankkontot  för ny kedja å kolvringar smile

Som ovan talare nämner så kan det bli en kostsam historia. Ska man ta lån och inte ha en buffert för framtida reparationer så kan det vara ett osäkert köp.

Vissa bilar går hur länge som helst utan problem men det är inte ovanligt att verkstadsnotorna drar iväg.
Relativt vanligt att de drar sjuka mängder olja.

7 Inlägg
22 juni 2020
Trådstartare
#6
Hybrid_ skrev:
amazinjoey skrev:
Hoppas du har 60k extra i bankkontot  för ny kedja å kolvringar smile

Som ovan talare nämner så kan det bli en kostsam historia. Ska man ta lån och inte ha en buffert för framtida reparationer så kan det vara ett osäkert köp.

Vissa bilar går hur länge som helst utan problem men det är inte ovanligt att verkstadsnotorna drar iväg.
Relativt vanligt att de drar sjuka mängder olja.

Kan tillägga att Byten av Kolvring/ kedja görs på verkstad inom familjen. Så blir ”enbart” kostnad för inköp isf..

7 Inlägg
22 juni 2020
Trådstartare
#7
Sudden17 skrev:
Hybrid_ skrev:
amazinjoey skrev:
Hoppas du har 60k extra i bankkontot  för ny kedja å kolvringar smile

Som ovan talare nämner så kan det bli en kostsam historia. Ska man ta lån och inte ha en buffert för framtida reparationer så kan det vara ett osäkert köp.

Vissa bilar går hur länge som helst utan problem men det är inte ovanligt att verkstadsnotorna drar iväg.
Relativt vanligt att de drar sjuka mängder olja.


Kan tillägga att Byten av Kolvring/ kedja görs på verkstad inom familjen. Så blir ”enbart” kostnad för inköp isf..

80 Inlägg
23 juni 2020
#8
Sudden17 skrev:
Sudden17 skrev:
Hybrid_ skrev:

Som ovan talare nämner så kan det bli en kostsam historia. Ska man ta lån och inte ha en buffert för framtida reparationer så kan det vara ett osäkert köp.

Vissa bilar går hur länge som helst utan problem men det är inte ovanligt att verkstadsnotorna drar iväg.
Relativt vanligt att de drar sjuka mängder olja.


Kan tillägga att Byten av Kolvring/ kedja görs på verkstad inom familjen. Så blir ”enbart” kostnad för inköp isf..

Nu är det så att folk här har fått för sig att allt som heter "TFSI" har kamkedja och hög oljeförbrukning vilket inte stämmer. Motorerna finns i olika generationer med både kamrem och normal oljeförbrukning.
Nu lär jag få maffian på mig...
/Hälsningar Claes

Of World
3 369 Inlägg
23 juni 2020
#9
clabbe14 skrev:
Sudden17 skrev:
Sudden17 skrev:


Kan tillägga att Byten av Kolvring/ kedja görs på verkstad inom familjen. Så blir ”enbart” kostnad för inköp isf..

Nu är det så att folk här har fått för sig att allt som heter "TFSI" har kamkedja och hög oljeförbrukning vilket inte stämmer. Motorerna finns i olika generationer med både kamrem och normal oljeförbrukning.
Nu lär jag få maffian på mig...
/Hälsningar Claes

Vad normal oljeförbrukning då? (Jag är van vid att mina bilar inte drar något alls.. )

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

7 Inlägg
23 juni 2020
Trådstartare
#10
Inte vart några problem alls med denna jag eventuellt ska köpa, pratat med förr-förra ägaren som köpte den ny. o ser ingen anledning att han skulle ljuga. ( redan sålt bilen) Men som jag förstått så är det lite att dra alla över en kant..

1 146 Inlägg
23 juni 2020
#11
Sudden17 skrev:
Sudden17 skrev:
Hybrid_ skrev:

Som ovan talare nämner så kan det bli en kostsam historia. Ska man ta lån och inte ha en buffert för framtida reparationer så kan det vara ett osäkert köp.

Vissa bilar går hur länge som helst utan problem men det är inte ovanligt att verkstadsnotorna drar iväg.
Relativt vanligt att de drar sjuka mängder olja.


Kan tillägga att Byten av Kolvring/ kedja görs på verkstad inom familjen. Så blir ”enbart” kostnad för inköp isf..

Så de ska ta isär en hel motor gratis ?  Det är runt 60 timmar arbetstid om inte mer + delar + allt annat runt om...


Sök