3149
Sök

Ford Kuga 2017 rycker under färd *Löst*

65 Inlägg
7 juli 2020
Trådstartare
#1
Har problem att hitta felet på en Ford Kuga 2017 2.0 TDCI som rycker till under färd. Bilen har bara gått 70 000 km. Vid ca 1500-2000 varv och 4-5-6:ans växel så rycker bilen till under körning. Det är väldigt kraftiga ryck och kommer 2-3-4 stycken för att sedan lägga av. Detta händer kanske var 5:e eller 10:e minut och nästan uteslutande när bilen nått arbetstemperatur. Spelar ingen roll om man gasar eller släpper gasen eller om man kör uppför en backe, plant eller ner för en backe. Det är som sagt väldigt kraftiga ryck och det låter samtidigt.

Vi har hittills testat att:
- Ta ner och rengöra tanken
- Montera dit en annan bränslepump
- Montera dit en ny kontrollenhet till bränslepumpen
- Nytt bränslefilter
- Nya spridare
- Ny bränsletryckgivare
- Luftat och rengjort hela bränslesystemet
- Ny vevaxelgivare
- Ny kamaxelgivare
- Ny generator
- Nytt batteri
- Ny luftmassemätare
- Nytt luftfilter

Vi har kollat av felkoder och det finns inga alls och vi har också gjort mätningar i realtid som inte visar någon skillnad i spänning, luft eller bränslerelaterade data när rycken sker. Inte heller någon avvikelse i varvtal eller vridmoment när detta sker och bilen tappar ingen kraft vid ögonblicket heller.

Någon som har en idé hur vi kan gå vidare i felsökningen eller som varit med om liknande på en Ford?

Of World
3 370 Inlägg
7 juli 2020
#2
Kollat på egr?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

65 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
#3
Någon annan som har några idéer? Vi har även hunnit med att byta högtryckspump med respektive sensorer men utan resultat. Dessa ryck kan beskrivas som väldigt grova misständningar, ungefär så känns det. Ibland kan vi få till felkoden P008A och en motorlampa som lyser men detta händer väldigt sällan och vi kan med diagnostiken få bort felkoden.

65 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
#4
Presidento skrev:
Kollat på egr?

Sorry för sent svar, detta var bland det första vi gjorde men jag glömde skriva ner det i listan över åtgärder.

6 634 Inlägg
24 juli 2020
#5
Sist jag kolla på såldes mer eller mindre alla Kugor med 5 års garanti, upp till 10-15 tusen mil beroende på årsmodell..

Manuell eller Powershift?

De/Dem

65 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
#6
xXSammy skrev:
Sist jag kolla på såldes mer eller mindre alla Kugor med 5 års garanti, upp till 10-15 tusen mil beroende på årsmodell..

Manuell eller Powershift?

Off topic... Den har varit på auktoriserad service som inte kunde hitta någon orsak så ägaren fick ingen hjälp därifrån. Han kan säkert försöka häva avtalet men det är lättare sagt än gjort i ett land utanför EU och sker via advokater och rättegång så detta var inte så intressant för honom därav att han kom in till min svärfar.

Min svärfar är auktoriserad för VW koncernen samt Peugeot och Citroën så han har relativt lite erfarenhet av Ford därav att jag hjälper honom hitta lite fakta här i Sverige där Ford är mycket vanligare.

On topic... Den har Powershiftlåda. Vi misstänkte att det kunde ha med växellådan att göra men det känns konstigt att detta då bara skulle hända när bilen är varm samt att det händer vid olika hastigheter, växlar samt varvtal helt på måfå.

6 634 Inlägg
24 juli 2020
#7
Symptomen påminner lite om när kopplingen är sliten, då börjar bilen hugga lite periodvis (speciellt vid acceleration), känns som en hästspark ibland när den ska växla eller när du bara kör motorväg.

Kan också vibrera (samt varvräknaren hoppar) i bilen om du tex. väljer 5-6an manuellt i 70-90kmh och ger nästan fullgas (så inte kickdown aktiveras) så det blir belastning

Våtlamellskoppling i 6DCT450, har nog bytt 3 de senaste 2 åren.

De/Dem

65 Inlägg
25 juli 2020
Trådstartare
#8
xXSammy skrev:
Symptomen påminner lite om när kopplingen är sliten, då börjar bilen hugga lite periodvis (speciellt vid acceleration), känns som en hästspark ibland när den ska växla eller när du bara kör motorväg.

Kan också vibrera (samt varvräknaren hoppar) i bilen om du tex. väljer 5-6an manuellt i 70-90kmh och ger nästan fullgas (så inte kickdown aktiveras) så det blir belastning

Våtlamellskoppling i 6DCT450, har nog bytt 3 de senaste 2 åren.

Det känns definitivt så som du beskriver gällande hur den beter sig så det verkar som att det kan vara kopplingen/lådan då. Är detta något som brukar bli sämre med tiden och eventuellt skapa nya fenomen eller håller den bara på så och man kan lära sig att leva med det?

6 634 Inlägg
25 juli 2020
#9
Hur de blir med tiden vet jag inte, har haft någon kund som vägrade köra bilen fören vi hittat felet då den sluta driva under en omkörning.
Just den bilen var en utav de värre,  de andra vibrerade mest och/eller kunde inte bestämma sig vilken växel att köra på

De/Dem

7 398 Inlägg
65 Inlägg
15 september 2020
Trådstartare
#11
Nu är problemet löst och vill då tacka för hjälpen och uppdatera er intresserade om att problemet var dubbelmassesvänghjulet. När vi tog isär växellådan från motorn och kände på dubbelmassesvänghjulet så fanns det ett glapp på ca 1-2 cm i alla led.

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
15 september 2020
#12
Audi_VW skrev:
Nu är problemet löst och vill då tacka för hjälpen och uppdatera er intresserade om att problemet var dubbelmassesvänghjulet. När vi tog isär växellådan från motorn och kände på dubbelmassesvänghjulet så fanns det ett glapp på ca 1-2 cm i alla led.

Trevligt att det löste sig till sist i alla fall!
De däringa dubbelmassesvänghjulen kan ställa till mer än man kan tro...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök