Kan lova att Volkswagenkoncernen har MASSOR med pumpar och silar i lager...
Men precis som axxet säger, du får aldrig tråget rent genom ett hål i botten på det.
Tråget behöver komma bort från motorn så Du kan göra ORDENTLIGT rent.
Är du osäker på oljetrycket - MÄT! Det är det absolut enklaste sättet att ta reda på om det är givaren eller någonting värre.
Eftersom du har givare på motorn har du en naturlig anslutningspunkt för att mäta oljetrycket.
Du kan ha två givare på din motor dessutom - en vid oljefiltret och en i toppen.
Ang. att dessa motorer koksar igen, det är helt uppenbart ett konstruktionsfel.
Det är till 99.9% de längsmonterade 1.8T som gör detta. Audi A4, A6, VW Passat, Skoda Superb av första generation har ALLA dessa problem, medans de bilar som har samma motorfamilj men tvärställd (VW Polo, Golf, Audi A3, Skoda Octavia, Seat Leon) extremt sällan råkar ut för dessa problem.
VW-gruppen tog t.om fram ett större oljefilter just till dessa motorer för att öka oljemängden och sänka oljetemperaturen, men det hjälpte inte hela vägen.
Och de tvärställda motorerna fortsätter använda det "lilla" oljefiltret.