4597
Sök

Volvo S80 "stanna snarast bromsfel "

81 Inlägg
19 juli 2020
Trådstartare
#1
Min Volvo S80 2000 aut. Igår fick jag upp meddelandet " stanna snarast bromsfel" helt oförberett. Även "service av växellåda krävs "kom upp. Slog av bilen och den startade inte igen. Laddade upp batteriet till 12,75 volt och provade starta utan resultat. Plockade av minuspolen och testade att starta igen. Då gick den igång. Laddar nu 14.00 volt.

Kan det vara batteriet som behövs bytas eller är det något annat jag bör kolla upp?

Forummoderator
18 151 Inlägg
19 juli 2020
#2
Låter som spänningsfall av någon anledning. Håll koll på laddningen ett tag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

81 Inlägg
20 juli 2020
Trådstartare
#3
Har bytt batteri nu då det gamla var väldigt gammalt. Laddar 13,6 volt på tomgång. Mätte i mototrummet på plusplinten och en jordpunkt i karossen.  Låter väl ganska lite? Eller behövs inte mer laddningen till det  nya batteriet?

Forummoderator
18 151 Inlägg
20 juli 2020
#4
Hextall skrev:
Har bytt batteri nu då det gamla var väldigt gammalt. Laddar 13,6 volt på tomgång. Mätte i mototrummet på plusplinten och en jordpunkt i karossen.  Låter väl ganska lite? Eller behövs inte mer laddningen till det  nya batteriet?

Låter ok på tomgång. Kör ett antal mil och mät igen och se om det har stigit på tomgång. Då fungerar grejerna.

Vanlig S80 eller T6?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

81 Inlägg
20 juli 2020
Trådstartare
#5
Jag ska mäta laddningen varje gång jag kör nu. Nojig att bli stående. Det är en 2.9 200hk.  Om batteriet är fulladdat och något med laddningen är vajsing så kommer volten  att minska? Finns det något värde som jag ej bör gå under på tomgång?

6 243 Inlägg
20 juli 2020
#6
Hej!
Har du laddat batteriet (det gamla) ? Med batteriladdare!
Spänningen på ett batteri ska  ska ligga på ca 12,6V . När man laddat ett bilbatteri i ca 12-16 timmar med en gammaldags 4/6A laddare ska batteriet ha en spänning på över 13V.

Så varför köpte du nytt batteri?

En laddspänning på 13,6V är helt ok.

Nu säger inte spänningen allt! Du kan ha hög spänning på ett batteri men möjligheten att lämna ström kan ändå vara begränsad. Du kan jämföra med en potemkinkuliss (Ryskt uttryck för en byggnad som utger sig för att vara något annat) den har en yttre fasad som ser storstilad ut och väcker respekt men tittar man bakom  är huset murket.
Senast redigerat av jaka54 (20 juli 2020)


81 Inlägg
20 juli 2020
Trådstartare
#7
Att byta batteri var ett första  steg då det även var gammalt. Bilen verkar ju fungera nu i alla fall. Bärgaren som körde hem bilen trodde att batteriet var slut. Förutom att ha koll på laddningen, vad tycker du att jag ska göra?

81 Inlägg
22 juli 2020
Trådstartare
#8
Vet inte om jag har gjort rätt. Men jag mätte upp 5 ampere  när jag lossat jordkabeln från batteriet och mätte från kabeln till batteriets  minuspol.  Det låter ju som  väldigt mycket ström.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
22 juli 2020
#9
Om det verkligen är 5 A, så kommer batteriet att vara tomt på 12 timmar.
Men dra ut en säkring i taget och kolla vilken det är som suger ström..
Senast redigerat av axxet (22 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

914 Inlägg
22 juli 2020
#10
När du satt på amperemätarn så måste du låsa bilen och vänta några minuter så bilen går ner i sleep mode/viloläge,när den gjort det kan du mäta aktuell strömförbrukning.

Forummoderator
18 151 Inlägg
23 juli 2020
#11
Aronson skrev:
När du satt på amperemätarn så måste du låsa bilen och vänta några minuter så bilen går ner i sleep mode/viloläge,när den gjort det kan du mäta aktuell strömförbrukning.

15 minuter på den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök