Tjena jag har lite frågor om hur man ska göra när man bygger flak. Samt även hur man ska spärra växlarna på växel lådan. Traktorn ska vara h-reggad med enkellåda efter som dom ändrade på lagarna lite.
Eftersom jag bygger ett okap på en Volvo 944 så undrar jag hur man gör med flaket. Bygger man den då under backluckan eller? Sedan ska man ta av den när man ska bessa eller kan den sitta kvar?
¨ Sedan det där med växelspärrarna. Jag tänkte spärra 4 o 5'an kanske 3'an också. Men är det då bara att man inte ska kunna lägga i växlarna? Tänkte nämligen bara svetsa fast två stopp för 4 o 5'an.
Eller är man tvungen att spärra på ett visst sätt? Lådan är en m90 om det hjälper.
Hoppas någon kan svara på en av dessa frågor det skulle hjälpa väldigt mycket. Fråga gärna om jag var o tydlig med något eller om ni vill ha mer info om något.
Om du kör enkellåda på 4 o 5'an så orkar inte bilen iallafall på en 740/940 då ligger du på ca 800-600 varv. Motorn ska va på åtminstone 1200 varv för att gå bra. Det tror jag du även behöver om du spärrar bakre på 4an (om det är en m40). Eftersom det blir en utväxling på 1:1.
Senast redigerat av JesperBengtsson0504 (19 juli 2020)
Behövs inte spärra växlar numera, man programmerar om motorstyrdonet, nog bäst att du läser på lite, så ni inte bygger fel, vikten ska vara 60/40,förövrigt...
Behövs inte spärra växlar numera, man programmerar om motorstyrdonet, nog bäst att du läser på lite, så ni inte bygger fel, vikten ska vara 60/40,förövrigt...
60/40 med 60 på drivande axel väl? Inte 60/40 rent allmänt. Så på en 940 blir det 40/60 krasst sett...
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/