2970
Sök

Svaga motorer i gamla folka och Mercedes bussar. Går dom framåt?

360 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
Hej! Har inte ni någon gång funderat på va sjukt det är att tex gamla bubblor och bussar från 50 talet hade samma motorer. Jag förstår inte att dom kunde sätta en 25 hästars motor i t1 bussen. Jag skulle gärna vilja åka på en åktur i med fullast i uppförsbacke haha. Samma med Mercedes gamla bussar dom hade samma motor som w115s 200 diesel motor på dryga 50 hästar.

är det någon av er som har nån gammal slö buss haha? Jag funderar på att köpa en gammal folka eller Mercedes buss. dock lockar inte motoreffekten mig på 50-70 hästkrafter. Hur går dom? Går det ens att komma upp i motorvägsfart när man maxlastat dom? Uppförsbacke vill jag inte tänka på....

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
24 juli 2020
Förr i världen, för ca 50 år sedan, så växlade man ner efterhand som farten  sjönk..
Jag har växlat ner MÅNGA gånger må du tro..
Idag är det betydligt mer pållar under huven, så nu slipper man det..smile
Senast redigerat av axxet (24 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 131 Inlägg
24 juli 2020
Detta fick mig att tänka på en husvagnssemester. 150 mil i en 70 tals geländerwagen med gamla 300 diesel motorn i på typ 70hp. Tung bil och 1500kg på kroken. Tänka sig att vi kom fram trotts motlut och vind.
Den toppade förövrigt 92km/h, oavsett väder och vind.
Även åkt lite gamla w123 dieslar och det går bra. Man får bara inte ha så bråttom ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 170 Inlägg
24 juli 2020
Jag hade nyligen en 1984 Ford transit lastbil med tjänstevikt på 1990kg, fick lasta 1500kg och dra 750kg. Till detta åbäke hade man valt en bensinmotor på 78hk. Men den var lågt växlad, bekväm marschhastighet 70-80km/h och den kändes inte störande klen.

360 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
axxet skrev:
Förr i världen, för ca 50 år sedan, så växlade man ner efterhand som farten  sjönk..
Jag har växlat ner MÅNGA gånger må du tro..
Idag är det betydligt mer pållar under huven, så nu slipper man det..smile

Haha jo kan tänka mig det.

360 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Detta fick mig att tänka på en husvagnssemester. 150 mil i en 70 tals geländerwagen med gamla 300 diesel motorn i på typ 70hp. Tung bil och 1500kg på kroken. Tänka sig att vi kom fram trotts motlut och vind.
Den toppade förövrigt 92km/h, oavsett väder och vind.
Även åkt lite gamla w123 dieslar och det går bra. Man får bara inte ha så bråttom ;-)

Haha jo. Själv har jag en gammal Audi 100 med 115 hästar å när man drar husvagn på 1500 kg så är det 3an och plattan i mattan som gäller för att ens kunna hålla 70-80 kmh men på plant underlag går det gott och väl köra i 80 kmh. Haha ja det skulle vart kul å åkt me 92 kmh det lät inte fort.

360 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Jag hade nyligen en 1984 Ford transit lastbil med tjänstevikt på 1990kg, fick lasta 1500kg och dra 750kg. Till detta åbäke hade man valt en bensinmotor på 78hk. Men den var lågt växlad, bekväm marschhastighet 70-80km/h och den kändes inte störande klen.

Intressant Ford transiterna har jag kollat lite på också. Ja 78 bensinhästar Mm. 70-80 ja kan ju inte va kul om man ska långt då. Men olastad måste den ju kunnat gå i minst 100 kmh tänker jag?

1 144 Inlägg
24 juli 2020
Bussarna var ju i regel rejält nerväxlade i både växellåda och slutväxel för att dom skulle orka roll
Farsan hade förut en Mercedes 508 husbil, bestyckad med en sur 4 eller möjligen 5? Cylindrig diesel. Låg väl på 80 häst typ, vägde nog bortåt 5 ton och var absolut inte aerodynamisk... Dessutom hängde ofta ett rejält kåpsläp på kroken roll
Som sagt, man fick inte ha bråttom för den toppade väl knappt 90, med vind och sol i ryggen förstås, och vid minsta antydan till uppförsbacke var det bara att växla ner.
Göteborgsbacken i Jönköping togs i promenadtakt lol

360 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
Steff240 skrev:
Bussarna var ju i regel rejält nerväxlade i både växellåda och slutväxel för att dom skulle orka roll
Farsan hade förut en Mercedes 508 husbil, bestyckad med en sur 4 eller möjligen 5? Cylindrig diesel. Låg väl på 80 häst typ, vägde nog bortåt 5 ton och var absolut inte aerodynamisk... Dessutom hängde ofta ett rejält kåpsläp på kroken roll
Som sagt, man fick inte ha bråttom för den toppade väl knappt 90, med vind och sol i ryggen förstås, och vid minsta antydan till uppförsbacke var det bara att växla ner.
Göteborgsbacken i Jönköping togs i promenadtakt lol

Haha jo såg en sån buss för ett tag sen. Mm 80 hästar delat på 5 ton blir inte ens 20 hästar per ton.
2 hästar per 100 kilo. Mm som en moppe då om man räknar förhållandet mellan effekt å hästar. Haha ja hade lätt vart kul å se. Ska försöka hitta nå klipp på youtube på när nån kör i världens uppförsbacke me typ en sån buss smile

Forummoderator
18 169 Inlägg
24 juli 2020
Hade en VW LT31 biltransport med D24:an på 82Hk. Den var ingen raket med en Volvo V70 på flaket... Men det gick alldeles utmärkt!

EDIT: När jag var liten åkte vi ner till Italien i en Mercedes 220D Automat. En W114 för den var bara några år gammal. Det gick inte fort över alperna...

Om någon har sett ett vykort på en blå Merca med husvagn som fungerar som båt så ja, det var den bilen.
Senast redigerat av Hybrid_ (24 juli 2020)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

360 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Hade en VW LT31 biltransport med D24:an på 82Hk. Den var ingen raket med en Volvo V70 på flaket... Men det gick alldeles utmärkt!

Okej! Var det stor skillnad på förbrukning med och utan bil på flaket? Skillnad på topphastighet ork med och utan last? Tack smile

Forummoderator
18 169 Inlägg
24 juli 2020
Eleeb90 skrev:
Hybrid_ skrev:

Okej! Var det stor skillnad på förbrukning med och utan bil på flaket? Skillnad på topphastighet ork med och utan last? Tack smile

Vad jag kommer ihåg var det alltid gasen i botten upp till cirka 80-85 km/h. Den drog nog ungefär lika mycket oavsett last. Det tog längre tid att få fart på grejerna bara...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 170 Inlägg
24 juli 2020
Eleeb90 skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Intressant Ford transiterna har jag kollat lite på också. Ja 78 bensinhästar Mm. 70-80 ja kan ju inte va kul om man ska långt då. Men olastad måste den ju kunnat gå i minst 100 kmh tänker jag?

Ja, på 6000 rpm gör den nog 100km/h. Den var fyrväxlad med en utväxling i bakaxeln på 5,12

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 juli 2020
Jag har en gammal familjebil med 12 hk. Teoretisk toppfart kanske 80km/h. Man hade inte lika bråttom förr. Alternativet var att gå.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

360 Inlägg
25 juli 2020
Trådstartare
caromania skrev:
Jag har en gammal familjebil med 12 hk. Teoretisk toppfart kanske 80km/h. Man hade inte lika bråttom förr. Alternativet var att gå.

Hmm vilken kan det vara? 25 hästar är det minsta jag kommer på på bubblorna samt Citroën 2 cv just det dom första hade kring 12 hästar tror jag . smile

6 170 Inlägg
25 juli 2020
Eleeb90 skrev:
caromania skrev:

Hmm vilken kan det vara? 25 hästar är det minsta jag kommer på på bubblorna samt Citroën 2 cv just det dom första hade kring 12 hästar tror jag . smile

Den blå på hans lilla visningsbild.

12 Inlägg
25 juli 2020
Lite offtopic kanske men har en 90hk golf 3 som lätt kommer upp i 120 och vid 160 börjar den stanna av, Trodde aldrig att 90hk skulle räcka så långt...

Forummoderator
18 169 Inlägg
25 juli 2020
Rodafaran97 skrev:
Lite offtopic kanske men har en 90hk golf 3 som lätt kommer upp i 120 och vid 160 börjar den stanna av, Trodde aldrig att 90hk skulle räcka så långt...

Vår Aygo har 68Hk. Men den känns "rapp" i stadstrafik. Den väger ju inget. Priusen har 78Hk, vilket inte stämmer...

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 juli 2020
Utmarks-Loke skrev:
Eleeb90 skrev:
caromania skrev:

Den blå på hans lilla visningsbild.

Austin Seven. 12.5hk när den var ny. Den är inte ny nu... Plats för 4, bagagehylla därbak för en koffert. Bara att ta ner till västkusten om man vill, fast man får kanske planera lite.

Jag hade en Passat från -79 i tidernas begynnelse. Den hade i handboken 72hk men toppade 185 slätt och 190 i Stavabacken. Då slog övervarvningsskyddet till.  Hyfsat original faktiskt, men lite fixad var den ju såklart. Visst, på mätaren men betydligt mer än den angivna toppfarten 145. Det märktes om inte annat när jag rejsade med brorsan som körde en Honda Prelude, den där med 4ws från 88-89 som på pappret borde kört cirklar runt min bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök