Hej! Strax efter att jag köpt min första bil, en Golf 2007 1.6:a så upptäckte jag ett kraftigt roterande ljud från framvagnen. Bilen har rullat ~20k mil.
Ljudet låter som mest vid gaspådrag men låter även vid motorbroms, dock lite lägre. När jag kopplar försvinner ljudet nästan helt men på sistone har jag börjat höra det väldigt svagt även när jag kopplar. När man svänger låter ljudet mer och blir även mörkare. Ljudet låter likadant oavsett håll man svänger åt. Man kan höra ljudet vid alla hastigheter men ljudet ändras beroende på varvtal. Varvar bilen mycket roterar ljudet mer och varvar bilen lite roterar ljudet lite.
Står man stilla med bilen i neutral med eller utan koppling nere och varvar så hör man inget ljud. Jag har lyft upp bilen och kollat och känt på däcken (kvart över nio- och halv ett grepp) efter spelrum men de sitter som sten, de glappar inte. Jag har även kollat på drivknutarna på bägge sidorna och ingen av dem har synliga revor, öppningar eller läckage.
Jag misstänker dock att det är drivknutarna och den misstanken har stärkts av vänner och familj som också tror att det är anledningen till missljudet. Det enda missljud som man kan höra är ett roterande ljud. Inga knackningar, knakningar eller dylikt.
Hjullager? Hissa upp bilen och rotera hjulen samtidigt hålla handen på fjädern, bör båda känna och höra oljud då.
Det ska jag testa när jag kommer hem! Borde det vara lätt att rotera däcket eller blir det svårroterat om hjullagret är slitet? Är det ett gnisslande ljud man hör om hjullagret håller på att rasa?
Min gissning är hjullager. Men eftersom ts inte finner något spel(glapp) så kan hjullagren vara i början på slutet. Dock, som redan skrivits ovan, så hissa ett framhjul i taget. Rotera hjulet och känn på fjädern. Låter konstigt, men fjädern blir som en "resonanslåda", och förstärker eventuella missljud.
Sällan båda hjullager ger upp samtidigt. Kör sakta i en "åtta" och lyssna. Vanligen låter det mest från det "kurvyttre" framhjulet.