2994
Sök

Starta motor några sekunder utan kylarvätska?

17 Inlägg
30 juli 2020
Trådstartare
#1
Bakgrund: Håller på ett kamremsbyte på en Peugeot 206+, 1.4, 2011. Det gick halvt åt helvete när jag skulle dra av drivremshjulet. Det satt så fastrostat tillsammans med kugghjulet till kamremmen, så när jag bröt lite med kofoten och knackade samtidigt så följde både svänghjul OCH kugghjul med. Jag fattade detta för sent och fick helt enkelt vränga loss remmen. Kåpan satt ju fortfarande kvar.

Jahapp, hur får jag nu tillbaka helvetet igen på axel? Det är ju passning. In med hjulet i ugnen på max, sen gick det att trä på det. Nu till dilemmat. Jag fick ju aldrig chansen att kontrollera lägena på de både hjulen och axeln måste ha snurrat lite när jag bände loss hjulen. Jag har ställt de båda hjulen i läge och smällt på remmen igen. Problemet är att om jag sätter läget klockrent på kamaxeln, så matchar inte läget helt hundra där nere. Det ligger något "före". Justerar jag då en kugg så hamnar märket på hjulet lite efter märket i chassit. Är det förresten någon som har erfarenhet av dessa bilar? Hopplöst att hitta fakta på 206+ som är nån mellanmodell av 206 o 207. Det måste ju vara markeringen i chassit rakt under hjulet som gäller? Finns liksom inget annat att gå på. Se bild.

Hur som helst. Eftersom jag inte får det hundra där nere så får jag helt enkelt testa och starta. Jag har såklart dragit runt motorn för hand flera varv så det krockar inte. Är det vanligt att det kan diffa såhär eller är något fel? Hjulet har en kil så det kan ju inte ha monterats fel. Jag vill helt enkelt starta motorn utan att montera allt skit igen. Tömd på glykol och utan drivrem. Det borde väl inte vara nån fara i några sekunder för att lyssna på motorn? Eller man ska inte köra pumpen torr? Långt inlägg men jag ville förklara läget smile

Edit: fel bild från början
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194053/194053-fc80268bf29af3797f447d6365131db9.jpg
Senast redigerat av bonkeman (30 juli 2020)

2 849 Inlägg
30 juli 2020
#2
Att starta motorn utan kylvätska och drivrem gör inget en kort stund.
Förutsatt du är säker på att kolvar och ventiler inte krockar med varann, då blir det inget kul.

Säker på att det är rätt rem du fått?
Brukar stämma exakt på de jag bytt.

Men som sagt, gör inget att starta utan kylvätska och drivrem en kort stund.

P.S. Har du lossat nåt motorfäste och motorn vilar på domkraft eller liknande. Se till så inte motorn halkar av pallningen
Senast redigerat av uhlin (30 juli 2020)

17 Inlägg
30 juli 2020
Trådstartare
#3
Jodå det är rätt rem. Vi dubbelkollade på flera ställen eftersom det är den jobbiga 206+ modellen. Köp aldrig sånt skit, man blir tokig.

Hur som helst, jag drog igång häcken och den gick som en påse nötter och självdog. Ventilklapper och elände. Lossade remmen igen och flyttade en kugg. Då gick den som den skulle. Stängde av snabbt igen smile

Det har alltid stämt bra, åtminstone bättre än såhär, på andra bilar jag bytt på. Men nu känns det bra igen! Tack för svar, även om jag redan gått handlingarna i förväg! Blev förbannad på hela situation och stormade ut i garaget och vevade igång och tänkte det får bära eller brista! Nu blir det en öl!
Senast redigerat av bonkeman (30 juli 2020)

2 849 Inlägg
31 juli 2020
#4
bonkeman skrev:
Jodå det är rätt rem. Vi dubbelkollade på flera ställen eftersom det är den jobbiga 206+ modellen. Köp aldrig sånt skit, man blir tokig.

Hur som helst, jag drog igång häcken och den gick som en påse nötter och självdog. Ventilklapper och elände. Lossade remmen igen och flyttade en kugg. Då gick den som den skulle. Stängde av snabbt igen smile

Det har alltid stämt bra, åtminstone bättre än såhär, på andra bilar jag bytt på. Men nu känns det bra igen! Tack för svar, även om jag redan gått handlingarna i förväg! Blev förbannad på hela situation och stormade ut i garaget och vevade igång och tänkte det får bära eller brista! Nu blir det en öl!

Franskt överhuvudtaget ska man hålla sig långt från.

Hoppas att allt går bra och det funkar då det är ihopsatt och du kör iväg.

Och ett gott råd....... Gör ett byte när och om den går som den ska

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
31 juli 2020
#5
Du kan köra en bil utan kylarvätska i flera minuter innan det blir problem om den är kall när du startar den.
Så de få sekunder du behöver för att se så allt står rätt till är verkligen inga bekymmer smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

17 Inlägg
31 juli 2020
Trådstartare
#6
Det visade sig att det inte riktigt är över, det här lilla helvetet. När jag monterat ihop allting och startade bilen så var den helt plötsligt svårstartad och gnällig. Men jag fick igång till sist och körde en runda. Den förbannade motorlampan har börjat lysa. Jag tycker att motorn låter som den ska dock. Var lite gnällig på tomgång i början men det blev snart bättre.

Några funderingar. Det första jag gjorde när jag fått på kuggen på vevaxeln igen var att montera remmen i det läge axeln stod och provade snurra motorn för hand med spärrnyckel. Detta var innan jag sett den otydliga markeringen på kuggen. När jag drog runt märkte jag att det tog tvärstopp. Inte fan kan jag stuka en ventil med handkraft? Det var ju inte så att jag tog i nåt vidare.

Andra funderingen är det här med motorlampan. Den kanske började lysa redan när jag startade med en kugg fel på remmen? Går dessa att släcka själv? Jag har provat att fimpa batterier ett tag men den lyser ändå därefter. På min Saab släcker man genom att plugga ur batteriet.

Det enda jag kan komma på annars är att jag tog ur tändstiften när jag skulle dra runt motorn för hand, just för att jag inte skulle behöva kämpa mot kompressionen och på så vis ta i för mycket. Kanske nåt hänt med den där jävla tändkassetten. En sketnare konstruktion har jag inte sett på en bil.


Sök