17 augusti 2020
Trådstartare
Volvo 940 ltt -96 med 39000 mil
Tjena, så efter att jag bytte turbo på grund av en avbruten pinbult samt kamremen så har min bil haft problem. Den går dåligt på tomgång och dör alltid direkt vid första startförsöket. Efter att ha startat den så ligger den på cirka 500-1000 varv och kämpar för att inte dö. Den dör inte ifall man kopplar ur luftmassemätaren, då ligger den på 1000-1100 varv men går fortfarande dåligt. Turbon som jag bytte till var begagnad och inte använd på ett tag så jag testade att byta tillbaka till den gamla för att se om det löste problemet vilket det inte gjorde, lade bara till avgaslekage. Har också nollat motorn och datorn ett antal gånger för att se om jag gjort något fel med kamremmen men det gör ingen skillnad. Sen dess har jag bytt luftmassemätare, lambdasond, tändstift, fördelarlock, rotor och svänghjulssensorn. Luftmassemätaren jag bytte till var från en 744 som inte var i så bra skick så jag funderar om det är värt att hitta en annan eller köpa en ny. Har också sprayat startgas över hela insuget utan att ha hittat något, har heller inte hittat någon dålig vakumslang men allt fungerade bra innan.
Har pratat med en erfaren mekar kompis som påstår att det är på grund av att datorn i bilen måste konfigureras då jag installerat ny lambda osv. Men så vitt jag vet så finns det ingen sån dator i 940 som är så avancerad. Bytte lambdan på en annan 940 utan problem. Men jag vet inte.
Min nästa gissning är kamremmen även om den startar och går, då när jag startar den så låter det konstigt som ett knackande ljud typ.
Nya turbon är likadan som den gamla 13c
Är rätt desperat då jag måste ha bilen snart så all hjälp önskas