3257
Sök

Bilen drar åt vänster. (Renault Mégane III -11)

234 Inlägg
28 augusti 2020
Trådstartare
#1
I våras bytte jag spindelleder hö & vä fram, höger stabilisatorstag, och två nya drivknutar hö & vä fram.
Sen gjordes en framvagns inställning för några månader sedan.

Bilen har börjat dra åt vänster nu om man släpper ratten.
Vissa säger att det kan vara för att vägen lutar, men på vilken väg jag än kör så drar den lite åt vänster.

Jag tror på fjäderbenslagring, uppenbarligen den på vänster sida. Vad tror ni?

Finns inga missljud alls i framvagn eller bakvagn. De gräver upp våran gata här ute och det är guppigt som fan just nu men inga missljud hörs, tack och lov för det.

Kan även känna att bilen vibrerar ibland men det är inget som jag känner påverkar mig, kan vara dåliga vägar..

* Voff voff *
10 702 Inlägg
28 augusti 2020
#2
Anliggande broms eller dåligt lufttryck i däcken är nog klart mer sannolikt än fjäderbenslagringen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

234 Inlägg
28 augusti 2020
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Anliggande broms eller dåligt lufttryck i däcken är nog klart mer sannolikt än fjäderbenslagringen.

Lufttrycket har jag kollat två gånger. Alla däcken var på 2.5 bar men sänkte det till 2.3 fram och 2.0 bak då det är rekommenderat för min bil. Mekonomen måste ha pumpat för mycket luft..

Bromsarna har jag ej kollat. Ska faktiskt byta bromsskivor fram och bak i höst så blir ju perfekt att undersöka. Bromsbeläggen fram är bytta i julas.

202 Inlägg
28 augusti 2020
#4
Har däcken samma märke och modell på höger och vänster sida samt jämt slitage?

* Voff voff *
10 702 Inlägg
28 augusti 2020
#5
Nevadacontra skrev:
Brådhis skrev:
Anliggande broms eller dåligt lufttryck i däcken är nog klart mer sannolikt än fjäderbenslagringen.

Lufttrycket har jag kollat två gånger. Alla däcken var på 2.5 bar men sänkte det till 2.3 fram och 2.0 bak då det är rekommenderat för min bil. Mekonomen måste ha pumpat för mycket luft..

Bromsarna har jag ej kollat. Ska faktiskt byta bromsskivor fram och bak i höst så blir ju perfekt att undersöka. Bromsbeläggen fram är bytta i julas.

Det kan ju också vara så att du kört i nå´n grop, kört emot trottoarkanten vid parkering osv som gjort att din hjulinställning förändrats.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

234 Inlägg
28 augusti 2020
Trådstartare
#6
Skitungen skrev:
Har däcken samma märke och modell på höger och vänster sida samt jämt slitage?

Ska ner och kolla sen.
Märkena fram och bak är dock inte samma.

234 Inlägg
28 augusti 2020
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Nevadacontra skrev:
Brådhis skrev:
Anliggande broms eller dåligt lufttryck i däcken är nog klart mer sannolikt än fjäderbenslagringen.

Lufttrycket har jag kollat två gånger. Alla däcken var på 2.5 bar men sänkte det till 2.3 fram och 2.0 bak då det är rekommenderat för min bil. Mekonomen måste ha pumpat för mycket luft..

Bromsarna har jag ej kollat. Ska faktiskt byta bromsskivor fram och bak i höst så blir ju perfekt att undersöka. Bromsbeläggen fram är bytta i julas.

Det kan ju också vara så att du kört i nå´n grop, kört emot trottoarkanten vid parkering osv som gjort att din hjulinställning förändrats.

Antagligen har det hänt. Vet om att jag körde upp på en trottarkant med högra bakdäcket för ett tag sedan.

519 Inlägg
28 augusti 2020
#8
kör några mil och stanna utan att bromsa och jämför värmen på framfälgarna.är ena fälgen varmare så ligger bromsen på den sidan och drar snett..

234 Inlägg
28 augusti 2020
Trådstartare
#9
dan-kristian skrev:
kör några mil och stanna utan att bromsa och jämför värmen på framfälgarna.är ena fälgen varmare så ligger bromsen på den sidan och drar snett..

Bra tips, tack! Skulle jag kunna använda handbromsen det sista för att få stopp på bilen isåfall?

Forummoderator
18 127 Inlägg
28 augusti 2020
#10
Nevadacontra skrev:
dan-kristian skrev:
kör några mil och stanna utan att bromsa och jämför värmen på framfälgarna.är ena fälgen varmare så ligger bromsen på den sidan och drar snett..

Bra tips, tack! Skulle jag kunna använda handbromsen det sista för att få stopp på bilen isåfall?

Det går bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

202 Inlägg
29 augusti 2020
#11
Nevadacontra skrev:
Skitungen skrev:
Har däcken samma märke och modell på höger och vänster sida samt jämt slitage?

Ska ner och kolla sen.
Märkena fram och bak är dock inte samma.

Aa nä om det är olika fram och bak gör inget, bara om det är olika på samma axel.

234 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
#12
Skitungen skrev:
Nevadacontra skrev:
Skitungen skrev:
Har däcken samma märke och modell på höger och vänster sida samt jämt slitage?

Ska ner och kolla sen.
Märkena fram och bak är dock inte samma.

Aa nä om det är olika fram och bak gör inget, bara om det är olika på samma axel.

Det är samma på framaxeln.

7 486 Inlägg
29 augusti 2020
#13
Gör om 4-hjulsmätningen.
Du har förmodligen skadat castervinkeln på endera sidan.
Med ändrad castervinkel ändras försprånget.
Olika försprång gör att bilen drar snett/mer åt endera sidan.
Mitt förslag till felsökning.

234 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
#14
torsen skrev:
Gör om 4-hjulsmätningen.
Du har förmodligen skadat castervinkeln på endera sidan.
Med ändrad castervinkel ändras försprånget.
Olika försprång gör att bilen drar snett/mer åt endera sidan.
Mitt förslag till felsökning.

Ska göra det! Blev sämre efter att jag råkade köra upp på kanten så nu är det här problemet löst.

Forummoderator
26 389 Inlägg
29 augusti 2020
#15
Trams och annat som inte har med topic att göra raderat..
Alla bilar strular till slut. Punkt.

Håll er till ämnet i fortsättningen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök