2891
Sök

Ström till tändspole men ingen gnista?

178 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
#21
Brådhis skrev:
11,2 V vid spolen är nog ändå det du ska börja med att felsöka. (Är det vid vila eller under startförsöket?)

Om jag tar av kablarna till tändspolen och mäter rakt på dom får jag 11.2v men om jag sätter på dom så kan jag inte måta något på spolen

* Voff voff *
10 595 Inlägg
29 augusti 2020
#22
Tenco skrev:
Brådhis skrev:
11,2 V vid spolen är nog ändå det du ska börja med att felsöka. (Är det vid vila eller under startförsöket?)

Om jag tar av kablarna till tändspolen och mäter rakt på dom får jag 11.2v men om jag sätter på dom så kan jag inte måta något på spolen

Då har du nog väldigt dålig matning till spolen. Prova att mäta en kabel i taget (+ på spolen och - på batteri och sedan + på batteri och - på spolen) och se vad du får för resultat. Följ även kablarna och se om det finns något avbrott på dom.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

178 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
#23
Brådhis skrev:
Tenco skrev:
Brådhis skrev:
11,2 V vid spolen är nog ändå det du ska börja med att felsöka. (Är det vid vila eller under startförsöket?)

Om jag tar av kablarna till tändspolen och mäter rakt på dom får jag 11.2v men om jag sätter på dom så kan jag inte måta något på spolen

Då har du nog väldigt dålig matning till spolen. Prova att mäta en kabel i taget (+ på spolen och - på batteri och sedan + på batteri och - på spolen) och se vad du får för resultat. Följ även kablarna och se om det finns något avbrott på dom.

Borde det förklara varför jag inte ser spänning när jag mäter på tändspolen?
Får ju som sagt gnista nu efte rjag bytt tändmodul men den verkar ganska svag

6 063 Inlägg
29 augusti 2020
#24
Det låter som kabeln är nästan av någonstans, du har "tomgångsspänning" men så fort det blir belastning så får du mycket spänningsfall.

178 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
#25
Brådhis skrev:
Tenco skrev:
Brådhis skrev:
11,2 V vid spolen är nog ändå det du ska börja med att felsöka. (Är det vid vila eller under startförsöket?)

Om jag tar av kablarna till tändspolen och mäter rakt på dom får jag 11.2v men om jag sätter på dom så kan jag inte måta något på spolen

Då har du nog väldigt dålig matning till spolen. Prova att mäta en kabel i taget (+ på spolen och - på batteri och sedan + på batteri och - på spolen) och se vad du får för resultat. Följ även kablarna och se om det finns något avbrott på dom.

Kommer 12v hur jag än mäter

178 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
#26
Batteriet ligger på 12.3v. Kommer 12v till tändspolen med kablarna av själva spolen. Om jag sätter på kablarna kan jag inte mäta något. Jag får en svag gnista från tändspolen men inget på tändstiften som är helt nya. Tändkablar och fördelarlock är bytt. Rotorn snurrar

1 701 Inlägg
29 augusti 2020
#27
Hmm, ganska normalt att det e´12v hur du än mäter. Spolen matas med 12v o jordas ner av motorstyrningen. När sedan en gnista ska bildas så släpper motorstyrningen jordningen, vilket gör att magnetfältet som byggts upp kollapsar o ger gnista från högspänningen o dess lindning .

mvh/husse

178 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
#28
husseman skrev:
Hmm, ganska normalt att det e´12v hur du än mäter. Spolen matas med 12v o jordas ner av motorstyrningen. När sedan en gnista ska bildas så släpper motorstyrningen jordningen, vilket gör att magnetfältet som byggts upp kollapsar o ger gnista från högspänningen o dess lindning .

mvh/husse

Så vad borde jag titta testa härnäst?

1 701 Inlägg
29 augusti 2020
#29
Hmm, testa att dra en konstant + kabel till spolen från batteriet. Då vet du om din orginalkabel som matar spolen e´halvkass... annars e´det ju spolen o tändstyrbox o jordning som bör kollas.
mvh, husse

6 063 Inlägg
29 augusti 2020
#30
Se till att det är rätt anslutning på tändspolen som får ström bara, så du inte drar en provkabel från batteriet och kopplar på den anslutning på tändspolen som går till tändmodulen. För i såna fall brinner nog tändmodulen upp så fort du försöker starta.

178 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
#31
husseman skrev:
Hmm, testa att dra en konstant + kabel till spolen från batteriet. Då vet du om din orginalkabel som matar spolen e´halvkass... annars e´det ju spolen o tändstyrbox o jordning som bör kollas.
mvh, husse

Fortfarande samma lilla gnista

178 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
#32
Gnistan är i tempo vilket jag hoppas är något bra iallafall tongue

178 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
#33
Utmarks-Loke skrev:
Se till att det är rätt anslutning på tändspolen som får ström bara, så du inte drar en provkabel från batteriet och kopplar på den anslutning på tändspolen som går till tändmodulen. För i såna fall brinner nog tändmodulen upp så fort du försöker starta.

Yes. Gjorde det. Ingen skillnad på varken gnista eller spänning

178 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
#34
husseman skrev:
Hmm, testa att dra en konstant + kabel till spolen från batteriet. Då vet du om din orginalkabel som matar spolen e´halvkass... annars e´det ju spolen o tändstyrbox o jordning som bör kollas.
mvh, husse

Hur kan jag hitta jordningen?

1 701 Inlägg
29 augusti 2020
#35
Googla på jordpunkter till din bil. Eller dra egen jordning temporärt mellan motor-kaross-batteri-styrbox. Kolla även jordning på kablar till styrbox- borde finnas på nätet.

mvh/husse

178 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
#36
husseman skrev:
Googla på jordpunkter till din bil. Eller dra egen jordning temporärt mellan motor-kaross-batteri-styrbox. Kolla även jordning på kablar till styrbox- borde finnas på nätet.

mvh/husse

Var sitter styrboxen och vad gör den? Sorry för många frågor

5 686 Inlägg
29 augusti 2020
#37
Börja med att putsa rent säkringsboxen inuti bilen samt säkringarnas ändar.

Väldigt många problem på 240 löses genom att putsa rent alla säkringar och säkringshållare.


178 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
#38
simlar skrev:
Börja med att putsa rent säkringsboxen inuti bilen samt säkringarnas ändar.

Väldigt många problem på 240 löses genom att putsa rent alla säkringar och säkringshållare.

Tar oxh gör det. Men kan det ha något med den svaga gnistan att göra?
Plus, har du något tips på hur man lättast gör ren dom?

5 686 Inlägg
29 augusti 2020
#39
Tenco skrev:
simlar skrev:
Börja med att putsa rent säkringsboxen inuti bilen samt säkringarnas ändar.

Väldigt många problem på 240 löses genom att putsa rent alla säkringar och säkringshållare.

Tar oxh gör det. Men kan det ha något med den svaga gnistan att göra?
Plus, har du något tips på hur man lättast gör ren dom?

Dåligt med spänning ger svag gnista.
Tändspolen får ström genom en av säkringarna inne i bilen om jag inte minns fel, dålig kontakt där så blir det spänningsfall vid belastning t.ex när tändspolen laddas upp.

Brukar ta en glasfiberpenna, perfekt till att putsa rent med.
Annars funkar liten stålborste på en dremel klockrent smile

Har du inte nåt av det så går det att borsta rent med t.ex liten plattmejsel, liten stålborste, tandborste m.m
Bara något som går att borsta/skrapa bort oxid med utan att skada säkringshållare eller säkringarna.


178 Inlägg
29 augusti 2020
Trådstartare
#40
Ajjemen. Tar och prövar det!


Sök