Sektionen är brand spanking new, och således ganska innehållslös än så länge. Redan startade diskussioner i andra avdelningar som är relevanta här, aktiva och/eller viktiga av andra skäl kommer vi löpande att flytta hit.
Allt gött! Tjattra på!
"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
stämmer det att när batteriet på tesla pajjar (efter ca 10-15 år) så kostar nytt ca 200-300k ?
Om 10-15år kommer nog batteripriserna ha sjunkit en del. Det kanske bara kommer kosta 150k (vilket ändå är mycket pengar att kosta på en 15 år gammal bil)
Hmm, blir lite skraj när **** från So**** kommer fråga här. Vem tar ansvaret när denna analfabet med en Iq under skostorlek vill ha hjälp med sitt högspänningsbatteri. ?? Huu- men det fixar sig nog.
stämmer det att när batteriet på tesla pajjar (efter ca 10-15 år) så kostar nytt ca 200-300k ?
Om 10-15år kommer nog batteripriserna ha sjunkit en del. Det kanske bara kommer kosta 150k (vilket ändå är mycket pengar att kosta på en 15 år gammal bil)
finns ju alltid begagnade att köpa... man ska se det posetivt kommer finnas massor av motorer och gamla batteripack att köpa billigt
Hmm, blir lite skraj när **** från So**** kommer fråga här. Vem tar ansvaret när denna analfabet med en Iq under skostorlek vill ha hjälp med sitt högspänningsbatteri. ?? Huu- men det fixar sig nog.
mvh/husse
det blir nog självrensning så det löser sig per automatik.. fick faktist erbjudande att gå en kurs på autoexperten men inget jag hade tid med just då.. så det finns utbildningar att få.. för mig hade det varit gratis men det är ju inte så avancerat som dom vill få det att låta. gäller bara att respektera sakerna det många inte tänker på är hur farliga några 9volts batteriet kan vara.. om dom används på fel sätt
Känns som att el- och hybrdibilar kommer sjunka i värde som en sten efter dom passerat 10år/15k mil då man varken har garantier eller försäkringar kvar när allt som hör till eldrift är så fruktansvärt dyrt.
Hmm, nja va e´det som e´så dyrt? Mer än batteri ? Och det lär ju bli billigare med tiden. Sen dessa låtsas elbilar, med leksaksbatteri o vanlig motor- de lär rasa. Fast ja tror på Vätgas bilar. mvh/husse
Hmm, blir lite skraj när **** från So**** kommer fråga här. Vem tar ansvaret när denna analfabet med en Iq under skostorlek vill ha hjälp med sitt högspänningsbatteri. ?? Huu- men det fixar sig nog.
mvh/husse
det blir nog självrensning så det löser sig per automatik.. fick faktist erbjudande att gå en kurs på autoexperten men inget jag hade tid med just då.. så det finns utbildningar att få.. för mig hade det varit gratis men det är ju inte så avancerat som dom vill få det att låta. gäller bara att respektera sakerna det många inte tänker på är hur farliga några 9volts batteriet kan vara.. om dom används på fel sätt
Känns som att el- och hybrdibilar kommer sjunka i värde som en sten efter dom passerat 10år/15k mil då man varken har garantier eller försäkringar kvar när allt som hör till eldrift är så fruktansvärt dyrt.
sådär sa man efter Dieselgate också, VW's dieslar behåller tvärt om värdet otroligt bra.
Så man ska inte ta ut någonting i förskott tror jag
Jag kommer satsa på elbil som nästa bil, dvs om 14 månader. En ID.4 eller Enyaq står på menyn!
Känns som att el- och hybrdibilar kommer sjunka i värde som en sten efter dom passerat 10år/15k mil då man varken har garantier eller försäkringar kvar när allt som hör till eldrift är så fruktansvärt dyrt.
sådär sa man efter Dieselgate också, VW's dieslar behåller tvärt om värdet otroligt bra.
Så man ska inte ta ut någonting i förskott tror jag
Jag kommer satsa på elbil som nästa bil, dvs om 14 månader. En ID.4 eller Enyaq står på menyn!
"Dieselgate" är jag inte förvånad över att folk inte bryr sig om då det inte blev några ekonomiska straff för bilägarna. Varför VW och övriga tyskar håller värdet bra är ju främst för komforten och känslan i bilarna
Framtiden får utvisa, dyrt med batterier, elmotorer och högvoltsomvandlare än så länge men förhoppningsvis blir delarna billigare i framtiden. Verkar dock vara driftsäkra bilar än så länge, men dom elbilar jag jobbar med har inte ens passerat 10k mil ännu.
Tror för min del mer på vätgas som framtidens bränsle. Men hade helt klart kunnat tänka mig en fyrhjulsdriven elbil som bruksbil så länge man har garanti på bilen.
Känns som att el- och hybrdibilar kommer sjunka i värde som en sten efter dom passerat 10år/15k mil då man varken har garantier eller försäkringar kvar när allt som hör till eldrift är så fruktansvärt dyrt.
sådär sa man efter Dieselgate också, VW's dieslar behåller tvärt om värdet otroligt bra.
Så man ska inte ta ut någonting i förskott tror jag
Jag kommer satsa på elbil som nästa bil, dvs om 14 månader. En ID.4 eller Enyaq står på menyn!
dieselgaten var ju igentligen något bra för konsumenten eftersom bilarna gick snålare och bättre innan updateringarna.. därimot är det ett STORT motstånd mot uppdateringarna.
men tror det är något helt annat när det rent skralt påverkar livslängden på bilen på ett rätt brutalt sätt.. när man når vissa gränser så stänger helt enkelt batterierna av vilket man vill eller ej.
då kommer den stora smällen. med deiselgaten går ju bilarna fortfarande trotts att dom går märkbart sämre efter uppdateringen. derför har många inte gjort den och dom som gjort den inkl mig själv har nedgraderat programvaran efter dieselgate uppgraderingen är gjord. (min var gjord vid köp) därimot kommer det så klart finnas en beg marknad även på elbilar. Men frågan är om dom kommer rasa väldigt mycket i pris eller ej . ibörjan kommer så klart en del okunskap in och många kommer göra bort sig och stå med trasiga bilar dom betalat för dyrt för. problemet med det är att dessa bilar inte kommer göra den nyttan på beg marknaden som första ägaren avsåg när dom köpte bilen.. men eftermarknaden för beg tesla motorer och batterier kommer bli stor och det gynnar bilintreserade som vågar ge sig på en egen konvertering av en äldre bil väldigt väldigt vanligt i usa där både gamla Bubblor och Porsches mfl rullar runt med eldrift idag vilket är väldigt fränt och intresant.