Nja, jag håller nog inte med om att V90 är skit. Det brukar heta att "Volvos nya bilar är bara skit", det gjorde det redan på 80-talet när Volvo kom med lågfriktionsmotor i 740-serien. Känner ett antal som kört V90 som tjänstebil och som varit krångelfria, sedan kan man ha mer eller mindre tur med alla bilar. Att asiaterna skulle vara totalt skottsäkra är inte heller riktigt sant. Bilar byggs av människor och människor gör misstag.
Hade jag litat på en V90-diesel? Svar ja. Och då har jag ändå fått en V60 (förra karossen) inköpt av Volvo efter omfattande motorstrul, som dock inte berör den generation VEA som sitter i bilarna du tittar på. En annan bra referens för modellen är det faktum att polisen frivilligt köper och kör V90. Hade bilarna krånglat mycket hade man med garanti bytt till annat märke, RPS vill ha bilar som fungerar.
VAG undviker jag. Skall du köpa så köp med manuell låda, DSG har krånglat och även om alla garanterar att nya lådorna är annorlunda är jag tämligen skeptisk. Sedan är inte Audi i min smak, men det är jag som är mycket för långfärdskomfort och upplever bilarna som alldeles för sportinriktade. Skulle nog dock satsat på En Passat istället för en Audi av det skälet att det inte är värt merkostnaden för att få fyra nollor i grillen (och ja, jag har provkört både A6 och Passat). Passat Alltrack är en trevlig bil, men antagligen inte din grej och så var det ju det där med DSG...
Mercedes har jag ett gott öga till. E-klassen fungerar, men tråkig vet jag inte om jag tycker den är. Sedan vet jag andra som haft problem och det negativa är ju att nästan alla städer idag måste ha med Hedin och deras verkstäder att göra vad gäller både garantier, service och reparationer.
Kia skulle jag inte köpa. Känner lite för många som haft strul och krångel. Sedan har jag haft som hyrbil och... Låt oss säga att man märker att bilen är billig. Passformen är vad den är och den känns inte riktigt lika kvalitetsmässig. Du som kört BMW tidigare vet jag inte om du skulle trivas så bra, det är ett nerköp i bilkvalitet.
Förslag då på bubblare undantaget V90 och E-klass:
Passat: Prisvärt alternativ till Audi. Jag har mest kört Alltracken där och det är trots allt en duglig bil. Litar inte på DSG-lådan personligen, så jag skulle hitta manuell om jag skulle ha en sån.
Mazda 6: Nya skall tydligen vara riktigt kompetent ihopskruvad. Mazda är ju trots allt kända för sin körglädje i MX5 dessutom. Har lite kontakter med verkstadsfolk och felen är få.
Volvo V70/XC70 Classic: Jag har tidigare kört många V70/XC70 av sista generationen och det är väldigt trivsamma bilar. Sedan beror det på vad du lägger i begreppet körglädje, såklart. Min V60 som Volvo löste tillbaka stod på verkstad en bra stund varpå jag hade en V90 som lånebil. När bilen blev inlöst av handlaren fick jag snabbinköpa ny bruksbil och hamnade då i XC70 D5 av sen modell. Kan jämföra då jag gick mer eller mindre direkt från V90 till XC70. Skillnaden är inte gigantisk och både V70 och XC70 Classic (2016) med mindre än 9 000 mil går att få inom din budget.
Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.