Brådhis skrev:
Jag blir lite nyfiken, var går då gränsen? Om vi omvandlar 10 mil om dagen till samma miljöpåverkan med en fossilbil, hur långt kommer den personen då? För även om elbilens bränsle är mer miljövänligt, så är dessa 10 mil inte "gratis" för miljön. Däck och vägslitage (och spolarvätska tex) är detsamma som för en fossilbil. Även bromsar går ju åt, men där är sannolikt "förbrukningen" lägre än för en fossilbil.
Jag förstår, och tycker, också att elbil är bra. Mycket bra faktiskt! Men helt utan påverkan är det inte. Så på temat mindre resande borde det väl egentligen också gälla folk som kör elbil?
10 mil är en ansenlig sträcka varje dag.
Så frågan är, hur nära skulle man behöva bo jobbet för att gå "jämt upp" med en modern, snål fossilbil? Vad är det faktiska förhållandet mellan bränsletyperna?
(Frågan är ärligt ställd, jag är inte ute efter att peta någon i ögat eller liknande utan jag undrar detta. Förstår självklart att det inte går att ge ett exakt svar, men grovt räknat borde man iaf kunna få fram någonting...)
Korta svaret är att jag vet inte. Där emot så är förbränningsmotorn en dead end redan idag. Per definition kan vi inte köra på icke förnybart, hur snål den än är.
Elbilen i dess moderna form är ganska ny och utvecklas väldigt fort. Det finns potential och som jag ser det så får det kosta för att ta sig framåt åt rätt håll.
En bensin/diesel är ju som sämst på korta sträckor, där är en elbil som bäst. Men du faller ju platt om du på gammal vana måste ha 100mil räckvidd, då straffar man miljön i onödan.
Utvecklingen går framåt, elbilen KAN bli helt ren och vi bör åka så lite vi kan samtidigt som vi måste/bör sansa oss när vi väljer bil.
Min Ioniq är snål, har litet batteri och kostar 40% av en Tesla. Den duger gott åt mig. Mitt val är i första hand ekonomiskt men samtidigt som en spin off väldigt förnuftigt på många punker så som däck, bromsar osv. En Tesla har två motorer och dubbla räckvidden, dvs dubbla miljöpåverkan mot min bil då de komponenterna räckt till två Ioniqs.
Tar man värsta tänkbara scenariot på alla plan för elbilen och bästa möjliga för dieselbilen så gick break even vid 20000mil har jag för mig, men det blir likväl en break even(!)
Räknat på modern teknik så har jag för mig elbilen räknar hem sig på två år. Ska se om jag hittar inslaget från SR om just detta(förmodligen inte men ska försöka)
Det man ska ha klart för sig är att det är mycket mycket pengar på spel, så lobbyn är GRYM
Hittade!!! Ovanligt bra artikel från Svensk media!
https://sverigesradio.se/artikel/7348243