2879
Sök

Svajigt ljus och kupefläkt på citroën C5:a

2 Inlägg
Igår 01:46
Trådstartare
#1
Ljuset på min C5:a -10:a 2,0 flexifuel svajar i styrka och kupefläkten håller inte konstant varvtal, det är bytt både motstånd och elektronik-enhet till fläkten men problemet kvarstår på den. När det gäller lyktorna fram har jag inte hunnit grotta ner mig i det problemet.
Senast redigerat av PeHaS (för 22 timmar sedan)

754 Inlägg
Igår 09:27
#2
Jag föreslår, i all välmening, att du ändrar texten alternativt rubriken lite. Svårt att veta om det gäller en Citroen C5 eller en Corvette C5. Ju mer du kan ange om bilen, ju mer kan folk hjälpa dig smile

Live long, and prosper.

Forummoderator
18 080 Inlägg
Igår 09:42
#3
Gissningsvis generatorn som inte håll jämn laddspänning. Inte ovanligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#5
granadadr skrev:
laddar svajigt,, koppla in en voltmätare

Har testat tidigare med en digital spänningsprovare, tyckte mig ha ganska jämn spänning. Men man kan ju misstänka att den inte är nog snabb att detektera svängningarna, tanken har slagit mig att man skulle försöka få tag i ett gammalt hederligt analogt visarinstument.

7 412 Inlägg
för 14 timmar sedan
#6
mina digitala är snabba nog, men frågan är om generatorn dippar just då,, hade det problemet på en granada den gick som en påse skit ibland å helt plötsligt  gick den bra,, när jag upptäckte att den ladda ojämt å bytte generator gick den som ett skott jag hade köpt en voltmätare att ha inne i bilen å kört med den så man kan utvärdera problemet


3 259 Inlägg
för 6 timmar sedan
#7
Om man noterar hastighetsändring på en kupefläkt hinner digitala med att reagera att det ändrar sig.

Mät spänningen på flera ställen.

Kan ju vara en korrigerad jordpunkt eller dålig reläkontakt som (pga det) blir "överbelastat" ibland.
Tex.

Så mät spänningen mellan förbrukarens BÅDA anslutningar, och inte plisanslutningen mot en god jordpunkt då just minusanslutningen likväl kan vara boven.
Senast redigerat av Mossan1 (för 6 timmar sedan)

Forummoderator
18 080 Inlägg
för 6 timmar sedan
#8
Mossan1 skrev:
Om man noterar hastighetsändring på en kupefläkt hinner digitala med att reagera att det ändrar sig.

Mät spänningen på flera ställen.

Kan ju vara en korrigerad jordpunkt eller dålig reläkontakt som (pga det) blir "överbelastat" ibland.
Tex.

Så mät spänningen mellan förbrukarens BÅDA anslutningar, och inte plisanslutningen mot en god jordpunkt då just minusanslutningen likväl kan vara boven.

ACC-enheten på dessa gamla trotjänare utgår från en given spänning. Det finns ingen avkänning på kupéfläkt om hur fort den snurrar. Det är död räkning som gäller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök