Bra fråga och reflektioner. Jag delar lite hur jag ser det.
Brådhis skrev:
Men vad kommer hända med elpriset på lång sikt då? (Den frågan platsar väl också här i tråden?)
Staten vill ju ha in skattepengarna, och om folk går över till el försvinner ju en ansenlig mängd skattepengar. Dels pga bilarnas låga/obefintliga vägskatt och dels pga drivmedlets extremt låga kostnad (i jämförelse med diesel/bensin/E85/biogas).
)
Jag vet inte riktigt hur det blir med elpriset som sådant. Att låta alla personbilar gå över till el är ju bara 10% skillnad i elåtgång vilket inte borde vara ett stor problem i sammanhanget.
Där emot kommer ju skatteintäkter försvinna och där min själ kommer det inte glida undan utan det kommer säkerligen beskattas. Det är ju inte en slump att du får 50% bidrag på en laddbox om den har inbyggd elmätning. Man kommer antagligen skapa fordonsel och beskatta den tänker jag.
Brådhis skrev:
Så frågan är då, är km-skatt en rimlig väg att gå för dom? Endast för elfordon eller för alla?
Betala per kilometer du kör är väl jättebra system för alla. Kör du mycket så står du för mer slitage.
Brådhis skrev:
Betrakta solceller som "hembränning" av bränsle och förbjuda/beskatta...?
Jag tror solceller, vindkraft och elbilar kan blandas in för att stabilisera nätet. sol och vind ger ju mer förnybar energi in och bilarna kan både ta emot detta och hjälpa till med effekttopparna när det behövs.
Lite som att du får din bil rekondad om du kör någon som varit med i en olycka och behöver skjuts till akuten. Då får du ju igen något för du ställde upp när det behövdes.
Brådhis skrev:
För så som det ser ut idag har jag extremt svårt att tro att det kommer se ut om tex 10 år. För om alla går över till el allteftersom tiden går och även begagnatköparna i dom lägre prisklasserna får möjlighet att köpa elbilar, och dagens priser på el består, skulle sannolikt nya problem uppstå runt storstäderna som skulle få Londons köer att blekna...
Visst, lite överdrivet, men ändå, vill ju få igång en diskussion kring det...
Jag tror vi lär oss jobba närmare hemma. Vi måste åka mindre! Det kanske blir förbjudet att ha kontoret längre bort än du kan cykla om ditt arbete utförs vid en dator. Tja, varför inte?
Jag tror även autonoma bilar kommer bidra då dom kan åka iväg och göra nytta för fler när du inte åker med den. Den kan även parkera sig själv utanför stan vid en solcellspark och ladda sig under dagen osv. En bil kan kanske tillgodose tre familjer istället för att man behöver mer än en bil per familj osv.
Eldriften löser att vi kan transportera oss hållbart, det måste vi ju annars dör vi i förlängningen. Autonoma bilar kan nog hjälpa till med att minska köerna. Köer beror ju ofta på att nån kärring inte kan köra eller att nån ynglig som tror han kan köra har klotat in i ett räcke osv. Autonomi FTW.
Men som sagt, åka mindre och effektivare är ju sjukt mycket smartare