twin_cam skrev:
Svenska Kraftnät ligger efter.
Att det skulle gå åt mer ström i framtiden och att det måste gå åt ström för att klara klimatet har vi ju vetat om ganska länge. Plan finns ju, en likspänningledning, såvitt jag vet är den dock ännu inte i drift, trots att den byggdes för massor med år sen.
En till sak som behöver ses över är säkringspriser-
Jag betalar ca 2200/år för 3x16A, 400V.
Utav det blir det 16*400*√3=11085W, alltså ca 11 KW.
I mitt gamla hus har jag en värmepump som på max effekt tillåts dra upp till 10KW korta stunder för att kunna frosta av utedelen och samtidigt hålla värmen med elpatronen, vilket innebär att jag den stunden laddar en elbil med 1KW. Det i sig är inget problem eftersom det bara är en liten stund och bilen gått och väl kan smaska sina 2-3kW efter.
Hade dock inte skadat att ha en 3x25A säkring som tillåtit ett uttag på 17,3KW (25*400*√3), problemet är att den säkringen är nästan dubbelt så dyr utan att egentligen leverera dubbla effekten.
Tror inte det blir ett problem, men tror det kommer upplevas som ett problem eftersom ett större batteri tar längre tid att ladda vid en given effekt. Ska det sedan vara en familj med två vuxna som pendlar med med varsin elbil och ska ladda på natten, på vintern, när deras värmepump behöver jobba. Då kan det bli problem.
Är egentligen likadant i stan. At bara smälla upp en laddstolpe är ingen konst, men att förse en hel parkering med laddstolpar kan ha sina utmaningar eftersom det inte är helt säkert att de kablarna som ligger i backen och som ska mata dom är dimensionerad för belastningen.