Jag tog chansen att gå på visning av Enyaq i Halmstad. Tittade, lyssnade och provade.
Det som slår mig är att det är en stor bil. Det är en form av bil som påminner mer om en höjd kombi än en SUV. Det är en bil som på pappret verkar för bra för att vara sann. Pris, räckvidd, laddning osv är riktigt bra. Vi får hoppas den kan leverera i verkligheten också. Jag är tveksam till att en så stor bil går så snålt som dom säger, men men, vi får se.
Ser lovande ut redan här faktiskt
Avtäckning av bilen
Denna bilen hade den mer konventionella grillen. Enligt mig mer smakfullt än den lysande varianten.
Bagaget är bra. Platt golv och gott om plats. Fäller man sätena får man något som kan benämnas som helt platt golv. Det var väl inte så att Nasa kommer och kalibrerar sina mätinstrument mot det, men helt okej. Värt att notera är att under golvet i bagaget finns ganska mycket yta. Ett djupare fack längst bak och kanske 10cm till under hela golvet. Nån sprutad EPP bit med lite fack i ligget där för att göra golvet plant.(mycket vanligt på typ alla bilar)
Nosen igen, tycker den är ganska sportig och fräck. Går mer mot kombi än SUV vilket är positivt i mina ögon
Frunk fanns det inte. Synnerligen stökigt under huven. Notera spolarvätskans påfyllning som sitter på en lång snabel. Dom kunde precis lika gärna satt det vid kanten istället för mitt inne i allt...
21" Hjul, smakfullt men dyrt :roll:
Interiör påminner om ID.3, många reaktioner var att skärmen såg liten ut. Bilens storlek gör ju att instrumenteringen känns ganska liten. Mjukvaran var nog inte ens en beta utan mycket var helt enkelt inte i funktion än. Flikarna och knapparna fanns med det kom upp en text om att det inte var tillgängligt än.
Liiiitet instrumentkluster. Man sitter bra både fram och bak. Jag är 186cm och hade mer än en knuten näve ovanför huvudet i baksätet. Benen var inga problem alls. Det är inte ett platt golv bak utan en liten kardantunnel i mitten. Den är inte speciellt stor, men det är inte platt. kanske 2cm upphöjning.