Vårt läge är det här -
Vi har en Prius + 2017 hybrid som vi är nöjda med (skulle gärna kunna kört den mer på el dock) som vi mest använder till längre resor och som dotterns rulllstolstransportör. Bekväm och ganska snål. Vi har kört den i två år 12 dec i år och då har den dragit 5.06 l /100km blandad körning enligt vår "Fuelio" app mätt vid (oftast samma) pump. Ganska bra för en såpas stor (ingen racer dock) bil (7 sätes modell).
Vi har även en Prius Plug In 2015 (första gen PHEV) som vi oxå är ganska nöjda med men vi hade dock gärna kunnat köra längre på sladdladdad el. Den bilen används mest som en och två personers transportör men man kan få med rullstolen om man tar av hjulen på rullen. Även den går snålt. Vi har kört den i snar ett och ett halvt år och då visar samma "fuelio"app 3.46 l /100km blandad körning.
Skall erkänna att vi kör ganska snällt och sällan fortare än 110 km/h.
Förmodligen skulle det vara bäst för vår ekonomi att behålla båda bilarna men jag har nördat in lite på att köra så snålt som möjligt, varför jag kollar och funderar på lite olika bil varianter.
Vi skulle, som sagts ovan, klara det mesta av vår vardagskörning på enbart el med en bil som gick 5+ mil på en laddning så en plug in som klarade detta skulle ju funka för oss , som tex Prius PHEV 2017-2020 som ju är väldigt snål på förbrukningen och värmer bilen med "värmepump" . Det går även att få med rullstolen i den om man tar av hjulen på rullen men... är ganska låg i in/ur steget eller Kia Niro PHEV som ju är högre och bekvämare och med mer utrustning med plus paket 2 och i den går det att få med rullstolen utan att ta av hjulen men Niron värmer bilen på bensin.
Tanken vore isf att byta vår Prius PHEV 2015 mot någon av dessa, och även behålla vår Prius + 2017.
eller
Att byta vår Prius PHEV 2015 mot en demo/bättre begagnad Kia e Soul eller möjligen e Niro. Båda dessa klarar att lasta rullstolen utan att ta av hjulen på rullen men då finns det ingen plats till övrigt bagage, varför det skulle vara svårt att enbart ha någon av dem som "enda bil".
Har även testkört vår äldsta dotters ganska nyinförskaffade Nissan Leaf 40 kwh N connecta och den är ju faktiskt ganska fin att köra men den går inte att lasta med rullstolen även om man tar av hjulen på rullstolen pga den stora puckel som blir när man fäller baksätena, så den skulle ju isf får fungera som enbart personfraktare. Fördelen med dem är ju att de faktiskt finns för ca 270-290. 000 sek hos handlare.
Ett annat alternativ vore att skaffa en Toyota RAV 4 plug in/laddhybrid som går 7.5 mil enl. WLTP på en sladdladdning och värmer med "värmepump". Den lastar även rullstolen med lätthet och ger utrymme över, så en sådan skulle vi klara som "enda bil". Den är ju dessutom såpass kostbar 5-600.000 sek så då hade vi varit tvugna att byta in båda våra nuvarande bilar.