3400
Sök

" Ombordladdare" ?

1 604 Inlägg
20 november 2020
Trådstartare
#1
Vad jag förstår så har olika El och Plug In/laddhybrider olika styrka på sina "ombordladdare".

Tror att min Prius 2015 PHEV har en ombordladdare som tål ca 3 kW. Toyota RAV 4 PHEV uppger att man har 6.6 kW ocg Citroen C5 Aircross uppger 7 kW.

Gissar att de flesta El bilar har högre värden på sina ombordladdare.

Vad jag förstår så innebär värdet på ombordladdaren hur mycket bilen klarar att ta emot.

Det skulle väl isf betyda att min bil inte kan ladda mer/snabbare från ett 7.5 kWh uttag än ett 3.5 kWh uttag och  C5 Aircross och Rav 4 laddar inte mer/snabbare från ett 11 kWh uttag än från ett 7.5 kWh uttag etc...

Någon som vet vad det är för ombordladdare på en Prius 2017-2020 PHEV ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 november 2020
#2
Ja bilar har i regel inbyggd laddare och ibland även möjlighet till att använda en extern laddare. Det kallas i så fall ofta för snabbladdare. Det är vanligare på rena elbilar med snabbladdning, där emot har den interna laddaren ofta ganska låga effekter.

Det som står på den interna laddaren är det du behöver säkra av, tex 3,7kW. Det blir ju 16A säkring. MEN.... det du ger batteriet är kanske bara 3kW.

Sen börjar det bli tekniskt, nästa steg är 7,2kW. Ibland är detta 32A från 1fas, ibland 16A från två faser. Exempelvis min bil har en laddare på 6,6kW 1fas medan E-up har 7,2kW på två faser.

Jag har 16A säkring hemma och kan ladda min bil med 3,7kW men en E-up med 7,2kW.

Laddstolpe är ett glorifierat vägguttag. Min bil kan alltså bara ta 1fas där och en stolpe på 11kW ger mig bara 3,7kW. En stolpe på 7,2kW är 1fas 32A där jag kan ta mina 6,6kW medan E-up då bara får 16A på 1fas dvs 3,7kW.
________________________________________________________________________________________


Sen hänger det ju även ihop med förbrukningen. Min bil är väldigt snål, den drar 1kWh per mil en sommardag, en annan elbil kan dra det dubbla ledigt. Laddar jag med 25km/h på vägguttaget hemma 16A så laddar ju en Audi E-tron bara med 12km/h eftersom den drar dubbelt så mycket.

Eller en liten Zoe som är oeffektiv både i framdrivning och i sin interna laddare laddar också med bara 12km/h.

Riktigt stora/tunga/dyra elbilar kan ofta ladda med 11kW eller 22kW, då 3fas. Även här är Zoe undantaget som kan ladda med 22kW AC, men saknar snabbladdning helt.

För mig är det viktigare att se på förbrukningen och den faktiska laddfarten i km/h. Om din bil kan ladda med 7.2kW men du bara har 16A säkring hemma som dessutom delas med värmepump och köksfläkten så blir det kanske bara 6A över. Jag laddar alltså min bil med 10mil över en natt lätt på 6A 1fas medan en Audi E-tron då bara skulle kunna ladda 5mil över en natt trots att den har 22kW inbyggd laddare. Aaaaa klurigt, men inte direkt raketforskning heller.

Det är egentligen lite upp och ner, plug-in hybrider har så litet batteri och så usel räckvidd att dom egentligen borde haft snabbladdningen och rena elbilar är så snåla att dom klarar sig med laddning över natten. Generellt är det faktiskt så :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 604 Inlägg
20 november 2020
Trådstartare
#3
torpis skrev:
Ja bilar har i regel inbyggd laddare och ibland även möjlighet till att använda en extern laddare. Det kallas i så fall ofta för snabbladdare. Det är vanligare på rena elbilar med snabbladdning, där emot har den interna laddaren ofta ganska låga effekter.

Det som står på den interna laddaren är det du behöver säkra av, tex 3,7kW. Det blir ju 16A säkring. MEN.... det du ger batteriet är kanske bara 3kW.

Sen börjar det bli tekniskt, nästa steg är 7,2kW. Ibland är detta 32A från 1fas, ibland 16A från två faser. Exempelvis min bil har en laddare på 6,6kW 1fas medan E-up har 7,2kW på två faser.

Jag har 16A säkring hemma och kan ladda min bil med 3,7kW men en E-up med 7,2kW.

Laddstolpe är ett glorifierat vägguttag. Min bil kan alltså bara ta 1fas där och en stolpe på 11kW ger mig bara 3,7kW. En stolpe på 7,2kW är 1fas 32A där jag kan ta mina 6,6kW medan E-up då bara får 16A på 1fas dvs 3,7kW.
________________________________________________________________________________________


Sen hänger det ju även ihop med förbrukningen. Min bil är väldigt snål, den drar 1kWh per mil en sommardag, en annan elbil kan dra det dubbla ledigt. Laddar jag med 25km/h på vägguttaget hemma 16A så laddar ju en Audi E-tron bara med 12km/h eftersom den drar dubbelt så mycket.

Eller en liten Zoe som är oeffektiv både i framdrivning och i sin interna laddare laddar också med bara 12km/h.

Riktigt stora/tunga/dyra elbilar kan ofta ladda med 11kW eller 22kW, då 3fas. Även här är Zoe undantaget som kan ladda med 22kW AC, men saknar snabbladdning helt.

För mig är det viktigare att se på förbrukningen och den faktiska laddfarten i km/h. Om din bil kan ladda med 7.2kW men du bara har 16A säkring hemma som dessutom delas med värmepump och köksfläkten så blir det kanske bara 6A över. Jag laddar alltså min bil med 10mil över en natt lätt på 6A 1fas medan en Audi E-tron då bara skulle kunna ladda 5mil över en natt trots att den har 22kW inbyggd laddare. Aaaaa klurigt, men inte direkt raketforskning heller.

Det är egentligen lite upp och ner, plug-in hybrider har så litet batteri och så usel räckvidd att dom egentligen borde haft snabbladdningen och rena elbilar är så snåla att dom klarar sig med laddning över natten. Generellt är det faktiskt så :-)

Tackar så jättemycket för info. Spännande!

Dessvärre är jag inte speciell duktig på varken min egen (övervikt och orörlighet) eller den universella fysiken :-)

Vi kommer att (iaf deltids) bo i en lägenhet med möjlighet till hyrd p-plats med laddstolpe.
Vet dock inte om det är en 1 eller 3 fas med 7.4 eller 22 kW ännu, bara att det är en  GARO Twinbox GTB.

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 november 2020
#4
KenthIJ skrev:
Tackar så jättemycket för info. Spännande!

Dessvärre är jag inte speciell duktig på varken min egen (övervikt och orörlighet) eller den universella fysiken :-)

Vi kommer att (iaf deltids) bo i en lägenhet med möjlighet till hyrd p-plats med laddstolpe.
Vet dock inte om det är en 1 eller 3 fas med 7.4 eller 22 kW ännu, bara att det är en  GARO Twinbox GTB.

Att ha egen laddplats är väldigt mycket det som är nyckeln. Sen räcker det med 230v och 6A egentligen eftersom man som sagt bara behöver fylla på dagsbehovet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

15 Inlägg
21 december 2020
#5
Om det finns flera stolpar i området kan det även vara så att de styrs centralt hur mycket ström du får beroende på hur många andra som laddar samtidigt vilket är vanligt i bostadsrättföreningar m.fl. för att inte överlasta systemet.

SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid, 2021.

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 december 2020
#6
SEALen skrev:
Om det finns flera stolpar i området kan det även vara så att de styrs centralt hur mycket ström du får beroende på hur många andra som laddar samtidigt vilket är vanligt i bostadsrättföreningar m.fl. för att inte överlasta systemet.

Upptäckte senast igår i Ljungby att de 22kW stolpar som står där hoppar ner till 16A när två bilar laddar samtidigt. Den hoppar inte upp till 32A igen självt utan man får starta om laddningen. Sjukt osmidigt system.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök