Då var det dags att plocka fram kap och svets ur garagevrån.
För att spara tid (mindre svetsning, riktning och spacklings-jobb) kommer jag inte byta hela skärmkanten utan bara de partier som är ruttna.
Att skära bort frisk plåt för att svetsa fast ny frisk plåt ser jag inte som någon idé. Dessutom brukar originalplåt från fabrik
hålla betydligt bättre än ekonomidelar.
Börjar med att kapa loss plåt från den lösa skärmkanten och punkta fast på bilens skärmkant
Sedan monterar jag en 0.8 mm kapskiva på vinkelkalle och skär helt sonika igenom båda plåtarna. Inner-skärmen behöver jag inte bry mig i ännu, för här har rostmasken redan varit och tuggat sig fram
Här har jag fällt in den nya biten i hålet som blev när jag kapade. Punktar med cirka 1 cm mellanrum mellan varje punkt och kyl varje gång med tryckluft
Nu slipar jag ner alla svetspunkter före jag fortsätter. Det gör jag också med kapskivan. Och kyl hela tiden med tryckluften
Sen är det bara att punkta ihop skarven mellan svetspunkterna och slipa igen med kapskivan.
Sedan jämnar jag till ytan med en nylontrissa på borrmaskinen.
Efter det brukar jag lysa med en lampa på baksidan av svetsen för att se så det inte lämnat nåt litet hål nånstans.
När allt är klart ser resultatet ut så här
Denna metod har jag använt i många års tid och tycker den fungerar bra. Lyckas man perfekt skall det inte finnas nån kant mellan den den insvetsade biten och karossplåten. Vilket ger minimalt med spackeljobb