Längst bak på trösklarna mot skärmkanten finns en skyddsbit av plast. Ser ut lite som änden av e kjol. Här är de demonterade från båda sidorna på bilen
Efter lite rengöring med avfettning och vatten ser de lite fräschare ut
När jag var inne i bakre hjulhuset så upptäcktes även ett stort hål i innerskärmen
och eftersom tankröret går väldigt nära så valde jag att svetsa det inifrån bagagerummet.
Men föst lite aluminiumplåt som jag krökte runt bränsleröret som skydd mot svets och slip sprut
Sen var det bara att klippa till en plåtbit och forma så den passade
Nu är allt färdigsvetsat vid höger bakhjul
Jag grundar alla svetsar med PPG:s 2k grund som funkar utmärkt att pensla
Jag brukar alltid grunda det jag svetsat med pensel. Del för att slippa maskera hela bilen, dels för att grundfärgen är så tjock så den funkar nästan som spackel
Ja den nordiska sommaren kan bjuda på fint mek-väder ibland! Jag gjorde så mycket jag kunde på Jeepen medans det var barmark och varmt ute 👍🏼 Blir finfint det där, som vanligt!
Ja den nordiska sommaren kan bjuda på fint mek-väder ibland! Jag gjorde så mycket jag kunde på Jeepen medans det var barmark och varmt ute 👍🏼 Blir finfint det där, som vanligt!
Höger bakdörr var som ni kanske minns, rejält rostad i bottnen
För att få det ordentligt fixat så har jag nu efter övervägande, bestämt att demontera dörren. Detta kommer att förlänga tidsplanen rejält, men då det ej går att komma åt all rost med dörren på plats, måste det bli såhär.
Att skruva bort dörren är ingen konst. Men jag drar med ritsnålen runt gångjärnen så jag vet hur de ska sitta när dörrens skall monteras igen
Här ser man hur dålig dörren är
Jag har demonterat gummilisten som sitter i bottnen av dörren, och jag tror det är därifrån rosten har börjat
Jag tog spritpenna med smal spets och markerade mina gångjärn. Men ska bara dörren av så delar jag på dom. Då slipper man justera dörren sen. 😊
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Jag tog spritpenna med smal spets och markerade mina gångjärn. Men ska bara dörren av så delar jag på dom. Då slipper man justera dörren sen. 😊
Dörren är ju rejält rutten och att börja forma och knacka ny plåt känns lite sisådär
Klokkerholm är ju kanske världens största tillverkare av karossplåt så jag kollar in deras sidor om det finns ekonomiplåt åt dörren. Och JAA, det finns det
Nu vet jag inte om man kan beställa direkt via Klokkerholm, men den lokala reservdelsförsäljaren fixar snabbt hem den del jag behöver
och detta endast för 14,90 euro inklusive frakt Att börja tillverka egen botten lönar sig inte då....
Det första är att slipa bort all färg av plåten. Dessa är bara målade med en så kallad lagerfärg och är inget att ha som underlag.