2868
Sök

Problem med bilaffär

1 798 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Den 1 januari 2007 gjorde jag en bytes affär.

Den förra ägaren skulle betala skatten i januari men nu vill han ej göra de mer.
för han påstår att de börjat skramla i motorn som att något satt löst
sen fick han byta batteri o de va droppen för han då skulle plötsligt jag betala skatten bara för att han köpte ett svindyrt batteri för 1300 kr.

Han visste om att bilen gått längre än vad mätaren visade de va han som sa de han hade ägt bilen förut.

ingen av dessa fel han fått nu har jag aldrig haft förut

så hur ska ja göra betala o sen va nöjd me de är han som är skyldig o betala slutsiffra 6 betalningsmånad november.

Skiter jag i de så blir de ju kronofogden för han de borde bli nu i månadsskiftet
de är ju två månader sen de skulle ha betalats

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Beredare
561 Inlägg
28 januari 2007
Om ni inte kom överrens innan att du skulle betala skatten så har han inget att komma med. Allt beror ju på vad ni skrev på byteskvittot! Man måste alltid få in att man köper och GODKÄNNER bilens skick o köper i den i BEFINTLIGT skick!

Står du på Skatten är det bara att betala! Då har du ju inget val... Att få en betalningsanmärkning på sej ställer till mkt under livets gång!

Mvh Jonas

1 798 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Ja men nu var de så att vi skrev aldrig något kvitto kankse dumt men så var det.
de vi kom överens om innan var att han skulle betala skatten inget annat
visst han har hittat fel på bilen efteråt men de har jag också gjort
ja har en annan bil jag kan köra under tiden så är inte beroende av den bilen
men den är mycke roligare o köra än den ja får köra nu.

Men skatten skulle ha betalats in i november då stod han som ägare på bilen.
Senast redigerat av fredde85 (28 januari 2007)

Beredare
561 Inlägg
28 januari 2007
Asså..... Man bör alltid skriva kvitto! För nu har du inget om det skulle gå vidare till rätten...
Är det han som fått skatten hemskickat till sej?? För då e det bara att skita i vilket! Han som får anmärkningen!

Mvh Jonas

1 798 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Ja de måste de va för han ägde den i november de står tydligt på vvs hemsida att den som äger den den månaden är skyldig till o betala. Jag har ju ägt bilen snart en månad så isåfall skulle ja ha fått en inbetalnings blankett redan

326 Inlägg
28 januari 2007
Han är skyldig att betala skatten i.o.m att han var ägare på fordonet när huvudbetalningsmånaden inträdde, när det är Nov månad som gäller i detta fall så är det helt solklart. Ja, det är det i alla fall, även om det var Jan månad.
Vem ska betala?
Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Säljs fordonet någon gång under den första dagen i februari är säljaren ändå skyldig att betala skatten.

Vägverket, fordonsskatt.
Du kan ta det lugnt, han får ta hela smällen. Men det är ju tråkigt att det ska bli krångel mellan er personligen. hmm

1 798 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Ja de är ju de först tänkte jag betala men nu har jag ändrat mig jag vill inte betala för att han glömt bort de eller så.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
28 januari 2007
Råkade ut för en liknande grej i somras. Förra ägaren på bilen ville inte betala skatten när vi redan köpt bilen. Tog då reda på vad som gällde och skrev ett brev till tidigare ägaren:

"Den som står som ägare av fordonet vid inträdet av skattemånaden, i det här fallet augusti, är den som ska betala fordonsskatten. Det betyder att man natten till den 1 augusti tittar i bilregistret och den som då äger bilen får fakturan.

Oavsett om bilen sedan säljs är det den som ägde bilen när skatten debiterades som är betalningsskyldig. Fakturan skickades ut så att den bör ha kommit fram mellan den 17-20 augusti, med förfallo den 31 augusti, alltså idag.

Är inte skatten betald denna dag tillkommer 100 kronor i påminnelseavgift på nästa faktura, som också den skickas till den som ägde bilen natten till den 1 augusti. Summan på den blir då 1953 kronor.

Betalas inte skatten OCH påminnelseavgiften då går det hela vidare till kronofogden. Då tillkommer ytterligare 500-600 kronor i indrivningsavgift, plus påminnelseavgift och den ursprungliga skatten. Vi är alltså uppe kring 2500 kronor. På det växer sedan räntan. Dessutom tillkommer en prick i kronofogdens register, vilket är opraktiskt om man söker lån eller vill handla på kredit.
Från det att skulden betalats sitter pricken i kronofogdens register kvar i ytterligare tre år.

För vår del beläggs bilen med ett brukandeförbud, vi får alltså inte köra med den. Men vi blir fortfarande inte skyldiga att betala något. Vi har fler bilar så det kan vi leva med.
Efter tre år försvinner brukandeförbudet även om skulden inte är betald. Det blir nog bra för vi har tänkt oss en omfattande ombyggnad för dragracingbruk. Den får väl ta tre år."

Nu löste det sig så att skatten på vår bil betalades på sista dagen av förra ägaren.

Haken är alltså att du inte får använda din bil om han inte betalar den skatt han är skyldig att betala.
Om du vill kan du lösa skatteskulden men då tar du bara skattekostnaden, eventuella påminnelseavgifter och kronofogdekostnader får förra ägaren behålla. Vill du lösa skatten  kontaktar du Vägverket så får du ett nummer som du kan använda vid inbetalningen.
(Har gjort det när jag köpte en husvagn med skatteskuld på)

Hoppas du blev något klokare av detta. Annars får du ställa fler frågor! smile

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 798 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Ja de är ju de som är haken me detta ja får använda en annan bil me framhjulsdrift en audi 100 me automat då är de mycke roligare o köra me omegan. Jag vet inte hur jag ska göra me detta problem visst betala kan man ju göra o slippa problemet. Men ja tycker ändå inte att de är rätt att jag ska betala men frågan är hur lång tid de tar om ja skiter i det.

Borde inte kronofogden komma hem till han o mäta ut snart om de inte betalas skatten skulle ha betalats i november nu är de snart februari?

2 258 Inlägg
28 januari 2007
Ring vägverket och fråga hur ärdendet ser ut/vart i processen det befinner sig. Antagligen ser han till att betala om det bara blir tillräckligt obekvämt med påminnelser och tillkommande avgifter.
Jag har ingen aning om hur fort ett ärende går vidare, har som värst fått 100 kronor i påminnelse för att jag betalat skatten några dagar för sent... smile

// Ellen

1 798 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Jag ska göra de försökte ringa igår o idag men de hade bara öppet på vardagar ifrån 8.00 så jag får ringa imorgon

Har även skickat mail till förra ägaren o sagt att jag inte betalar så han får göra som han vill men han förlorar ju bara på de själv

DFFL
9 020 Inlägg
28 januari 2007
Kvitton, kontrakt allt sånt MÅSTE göras p.g.a. sådana här människor.
Jag tror nästan det bara är att betala och acceptera förlusten alltså.
Lära dig en läxa och komma ihåg det till nästa gång :S

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 798 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Är de verkligen så jag menar va hjälper ett kvitto jag har ju lagen på min sida eller va man ska säga eller har jag fel?

De är ju han som ska betala den de är han skyldig till

220 Inlägg
28 januari 2007
Så här är det:

Eftersom han var registrerad ägare då skatten skulle betalas är det han som fått inbetalningskortet, alltså är det han som ska betala den. Skiter han i det får han en påminnelse, skiter han i det blir det kronofogden samt en prick. Tyvärr blir det en skatteskuld på bilen som gör att bilen inte kan ställas på förän skulden är betald.

1 798 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Ja men bilen är påställd besiktad och försäkrad

dock med ett så kallat brukande förbud.

Men inte ska jag betala de de är inte rätt va skulle ni gjort

2 258 Inlägg
28 januari 2007
Jag hade inte betalat.

Tror helt klart han kommer att göra det när det börjar bli obekvämt. om du vill kan du ju kopiera mitt brev och visa, men då får du ändra månader och skattekostnaden, antar att det inte stämmer med augusti och att skatten är på 1800 vad-det-nu-var-exakt.

Och om du nu slutligen bedömer att det ändå är värt att betala skatten för att få använda bilen - betala då, det blir inte dyrare för dig för att du väntar.
Däremot är det klart dyrare och obekvämare för honom ju längre tiden går.

Och du har ju en annan bil att åka med, så du sitter ju inte i sjön precis.

// Ellen

1 798 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Nej de behövs nog inte men tack ändå har redan förklarat de för honom men kan ju kanske skicka de ändå om ja får för mig det.Går bara in på vvs sida isåfall

Nej jag klarar mig ju ändå har ju en annan bil som sagt skillnad om jag bara haft denna.

1 798 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Hehe fick detta svar av han nu så jag skickade informationen från vägverket till han så han får se va som gäller

jag kommer inte få någon kronofogd på mig bilen står ju i ditt namn nu

1 798 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
Jag pratade just me vägverket o detta var anmält till kronofogden i förra veckan så snart får han sina fiskar varma han trodde mig inte trots att jag sagt de flera gånger att de är han som åker på de om de inte betalas.

519 Inlägg
29 januari 2007
fredde85 skrev:
Jag pratade just me vägverket o detta var anmält till kronofogden i förra veckan så snart får han sina fiskar varma han trodde mig inte trots att jag sagt de flera gånger att de är han som åker på de om de inte betalas.

Har varit i samma sitts som dig 2ggr..skickade länkar till dom från vägverket  och dom trodde ändå inte på att dom var tvungna att betala skatten,förstår inte att det kan vara så svårt att fatta att det bara blir dyrare fördom om dom inte betalar....

Det sura är att det kan ta en tid innan kronofogden tas sig ann ärendet.....

Sänd denna länk som du skrivit till han du köpte bilen av så kanske han börjar fatta lite..........................

Sök