2431
Sök

Problem med bilaffär

1 893 Inlägg
29 januari 2007
Låt bilen få körförbud.
Ifall jag fattat rätt, så ägde förra ägaren bilen i "uppbörds månaden", det innebär att HAN är skyldig att betala skatten. När det går till inkasso, så är det han som får sitt namn svärtat, med prick i protookollet och hela baletten. Vill du sedan löra med bilen efter det, så kan du betalqa skatten, för att sedan kräva honom, på pengarna. Du kan lämna in det till fogden om du vill. Kostar 600 för att de skall börja dra i det, men det lägger du på summan som fogden skall håva in. Han kan å sin sida vägra, men då har han fogden efter sig också. Frågan är hur långt du vill ta det, för betalar han inte så ligger du ju ännu mer back iom avgifterna till fogden.

Ifall du vill bruka bilen, betala då skatten, men vänta tills det går till indrivning!
Som vulture sa betalar du bara skatten då, påminnelse avgifter m.m. blir ändå kvar hos honom. wink
Senast redigerat av Kristian_V (29 januari 2007)

Fartglad
336 Inlägg
29 januari 2007
Jag som är oxe och envisare än 2 oxar skulle då aldrig i hela livet betala skatten. Även om jag aldrig får köra bilen, bara jag kan gotta mig med att hans skulder stiger och stiger!

Stå på dig!

Power without Quattro is useless!

1 Inlägg
29 januari 2007
Har själv köpt en bil som hade skuld hos kronofogden, kände polaren som ja köpte den av.
så ja ringde och pratade med dem om skulden, det var då att skatten inte var betalt.
Ca 1000 kr
Så ja åkte in o betala, dock var hans skuld långt mycket över 1000 kr men jag betalade bara vad vägverket ville ha, dvs 1000 kr, det andra var räntor m.m som kronofogden ville ha.

När det gäller indrivning och utmätning så kan det ta många månader/år innan något sådant händer.

Men lycka till smile

1 798 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
Ja några månader och år tänker jag ine vänta eller de orkar jag ej men har skickat mail till han och tjatat lite

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
30 januari 2007
Låt bilen stå ett par veckor, då hinner det bli svettigt för honom och du får fram det du vill - du vet "make a statement", hittar inte rätt svenska uttryck för saken just nu... smile

Allt löser sig!

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 893 Inlägg
30 januari 2007
Folk brukar i regel betala hela summan när första inkasso brevet från fogden dimper ner.
Bara att vänta till set inträffar. Betalar han inte, så betalar du själva skatten, han kan sitta där med kravavgifterna och prick som vara i tre år. Om han tycker det är värt det?

1 798 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Fick detta mail nu och om detta är sant eller om de bara är snack för o slippa o
betala vet jag ej

de blir väl o betala snart känns enklare om de är som de står där

Jag tänker inte betala och jag har redan 300,000kr i skuld hos fogden så det känns som det kvittar med 3000:- till

1 798 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Har även kollat på kronofogdens hemsida o där står de att man kan få uppgifter på om andras personers skulder om man ringer men man måste ha personens person-nummer de har inte jag då kunde man kolla om han talar sanning.

* Voff voff *
10 540 Inlägg
31 januari 2007
fredde85 skrev:
Har även kollat på kronofogdens hemsida o där står de att man kan få uppgifter på om andras personers skulder om man ringer men man måste ha personens person-nummer de har inte jag då kunde man kolla om han talar sanning.

Ring då skatteverket först så du får veta hans personnummer...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 798 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Ja gjorde de nu så nu vet jag hans personnummer trodde inte de va så lätt o få tag på. Men ska ringa kronofogden imorgon o kolla o är de som han säger så ringer jag nog vägverket så jag får betala in bara skatten utan påminnelse avgifter mm.

1 798 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Har nu pratat me kronofogden o ja han hade en skuld inte 300000 men 76 tusen. skulden på fordons skatten var uppe i ca 2800 så de är ju pålagt 600kr. Jag ska betala in 2219 till vägverket. Känns som att de här blir för långt o vänta på men han får ju iallafall 600 som en extra minnes beta

1 893 Inlägg
1 februari 2007
Ja har han gamla synder hos fogden, så är det bara för dig att bita i det sura äpplet och ta det som en lärdom. Nästa gång lämnar du ju inte sånna små detaljer, som obetald skatt hängade till efter bil affären. Så nått har du ju lärt dig. wink
Du kan som sagt lämna in krav på indrivning hos fogden, för skatten du betalar, men det kostar också pengar. (600:-/år tror jag.) De hamnar givetvis på toppen av kraven mot förra ägaren. Men tills han betalar, så dränerar det ju din ekonomi ytterligare. Frågan är om det är värt det.

//Kristian.

Jägermeister
910 Inlägg
1 februari 2007
Tjenare Fredde85!

Om du vill kan jag ordna så du får en sida där du kan kolla upp om en människa har betalnigsanmärkningar och vad dom tjänar, behöver din mejladress så kan jag skicka en länk till dig.
Du behöver inte personnummer på folk, bara vad dom heter och var dom bor, du ser sen personnumret på sidan där, enkelt och bra tycker jag.smile

Mvh: Gemini78

En gång är ingen gång...

1 798 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Ja visst nu har man ju lärt sig det iallafall

ja tack skicka länken till fredrik.levander@hotmail.com

Jägermeister
910 Inlägg
1 februari 2007
Har skickat länken till din mejl.
Bara att gå in på länken och registrera dig, det är helt gratis!
Mkt bra sida, så vet man vad folk har i inkomst och om dom har betalningsanmärkningar.smile
Senast redigerat av gemini78 (1 februari 2007)

En gång är ingen gång...

Sök