2564
Sök

Volvo v70 2.5t tänder inte på flera cylindrar -99

40 Inlägg
6 december 2020
Trådstartare
#1
Tjena, jag gjorde ett tidigare inlägg gällande dessa problem men då hade jag inte gjort samma felsökningar. Jag har nu kommit fram till att motorn inte tänder på cylinder 2 och 3. Jag har bytt plats på spridare samt spolar och problemet kvarstår. Stiften är även helt nya. Mina misstankar börjar gå mot själva kablaget men det kanske finns andra potentiella orsaker. Vet någon vad det kan bero på? Är de cylindrarna i par på något sätt och kan bero på samma sak?

1 313 Inlägg
6 december 2020
#2
Kollat felkoder?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

40 Inlägg
6 december 2020
Trådstartare
#3
Volvofarfar skrev:
Kollat felkoder?

Yes, glömde skriva det men den ger en p0300

6 061 Inlägg
6 december 2020
#4
Vad är det som saknas på cylinder 2 och 3, är det gnistan eller bränslet?

40 Inlägg
6 december 2020
Trådstartare
#5
Utmarks-Loke skrev:
Vad är det som saknas på cylinder 2 och 3, är det gnistan eller bränslet?

Gnista, men det bör inte bero på varken stift eller spole för stiften är alla bytta och spolarna har jag flyttat runt

6 061 Inlägg
6 december 2020
#6
Du skulle kunna ta reda på vilken anslutning på tändspolarna som är matning och kolla så du har batterispänning där. Men risken är att drivstegen på de två cylindrarna är sönder, och de sitter förmodligen inuti motorns styrbox. Eftersom det är gnista på de tre andra cylindrarna bör det ju inte vara någon svänghjulsgivare, kamaxelgivare eller liknande som är kass.

Här är en bra förklaring på hur det fungerar, visserligen på en helt annan bil men uppbyggnaden är nog den samma.
https://www.youtube.com/watch?v=RO12NiE5g1E

* Voff voff *
10 588 Inlägg
6 december 2020
#7
Men är det konstanta misständningar eller sporadiska? Borde vara rätt avgörande för felsökningen.

En femcylindrig bil som tappar två cylindrar konstant torde vara närmast okörbar...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
6 december 2020
#8
Brådhis skrev:
Men är det konstanta misständningar eller sporadiska? Borde vara rätt avgörande för felsökningen.

En femcylindrig bil som tappar två cylindrar konstant torde vara närmast okörbar...

blir nog inte skitpigga körde iof min 850 140hk på 4cyl i 3.5månad..körde tills den tände oljelampan konstant.. där dog ringlandet på en kolv och ibörjan bytte jag stift när den slutade gå men orkade inte så drog ur spridarkontakten fortsatte att köra fyllde på olja när den tryckte ur sig smile     den gick faktist över förväntan men då hade den 4cyl  men visst den orka nog inte fortare än 140-150 då  men rök så förbannat när man varvade så undvek det

Kör fort så hinner inget hända...

40 Inlägg
7 december 2020
Trådstartare
#9
Utmarks-Loke skrev:
Du skulle kunna ta reda på vilken anslutning på tändspolarna som är matning och kolla så du har batterispänning där. Men risken är att drivstegen på de två cylindrarna är sönder, och de sitter förmodligen inuti motorns styrbox. Eftersom det är gnista på de tre andra cylindrarna bör det ju inte vara någon svänghjulsgivare, kamaxelgivare eller liknande som är kass.

Här är en bra förklaring på hur det fungerar, visserligen på en helt annan bil men uppbyggnaden är nog den samma.
https://www.youtube.com/watch?v=RO12NiE5g1E

Är det svårt att komma åt drivstegen? Någon man kan byta själv hemma liksom?

40 Inlägg
7 december 2020
Trådstartare
#10
Brådhis skrev:
Men är det konstanta misständningar eller sporadiska? Borde vara rätt avgörande för felsökningen.

En femcylindrig bil som tappar två cylindrar konstant torde vara närmast okörbar...

När jag drog ut de två tändspolarna och hade stift i så kom det ingen gnista alls, den är i princip okörbar, jag köpte den och kunde köra i typ 20 min fast nu går den bara på tomgång och kan varva men så fort jag försöker köra så dör bilen efter några meter, den har ingen ork alls
Senast redigerat av Eliotlid (7 december 2020)

40 Inlägg
7 december 2020
Trådstartare
#11
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Men är det konstanta misständningar eller sporadiska? Borde vara rätt avgörande för felsökningen.

En femcylindrig bil som tappar två cylindrar konstant torde vara närmast okörbar...

blir nog inte skitpigga körde iof min 850 140hk på 4cyl i 3.5månad..körde tills den tände oljelampan konstant.. där dog ringlandet på en kolv och ibörjan bytte jag stift när den slutade gå men orkade inte så drog ur spridarkontakten fortsatte att köra fyllde på olja när den tryckte ur sig smile     den gick faktist över förväntan men då hade den 4cyl  men visst den orka nog inte fortare än 140-150 då  men rök så förbannat när man varvade så undvek det

Min gick att köra till en början, dock hade den knappt ork men var i alla fall körbar i 20 min på vägen hem tills det att den dog typ 5 min hemifrån och då går den att starta men kommer inte längre än typ 50 meter innan den dör igen

3 199 Inlägg
8 december 2020
#12
Kolla kablaget först av allt.
Inte alldeles ovanligt att vissa får byta hela kabelhärvan.

Det är inte heller helt ovanligt att det blir dålig kontakt där ECM sitter itryckt i boxen under huven. Jag minns tusan inte hur man lossade den, men det får att ta reda på. Inte bara att rycka och slita.

Det förekommer att ECM (Engine Controll Module) havererar som tidigare sagts, och då är byte som gäller. Inget för hobbylödaren, i alla fall.
Man kan INTE ta en rakt av ifrån en annan bil.
En begagnad måste antingen "tömmas", dvs laddas med virgin-fil som en ny enhet så Volvo kan programmera in den, ELLER åka till någon som kan klona CAN-noder.
Dvs den gamla och nya blir identiska.
DÅ, och endast då, är det plug and play.
Men steg1 och 2 först.

40 Inlägg
8 december 2020
Trådstartare
#13
Mossan1 skrev:
Kolla kablaget först av allt.
Inte alldeles ovanligt att vissa får byta hela kabelhärvan.

Det är inte heller helt ovanligt att det blir dålig kontakt där ECM sitter itryckt i boxen under huven. Jag minns tusan inte hur man lossade den, men det får att ta reda på. Inte bara att rycka och slita.

Det förekommer att ECM (Engine Controll Module) havererar som tidigare sagts, och då är byte som gäller. Inget för hobbylödaren, i alla fall.
Man kan INTE ta en rakt av ifrån en annan bil.
En begagnad måste antingen "tömmas", dvs laddas med virgin-fil som en ny enhet så Volvo kan programmera in den, ELLER åka till någon som kan klona CAN-noder.
Dvs den gamla och nya blir identiska.
DÅ, och endast då, är det plug and play.
Men steg1 och 2 först.

Tack ! Vet du om det är möjligt att eventuellt bara byta härvan som sitter till tändningen? Ska kolla efter kabelbrott och likande, känns ju väldigt jobbigt om man ska börja byta datorer, då blir det nog att sälja as is

* Voff voff *
10 588 Inlägg
8 december 2020
#14
Eliotlid skrev:
Brådhis skrev:
Men är det konstanta misständningar eller sporadiska? Borde vara rätt avgörande för felsökningen.

En femcylindrig bil som tappar två cylindrar konstant torde vara närmast okörbar...

När jag drog ut de två tändspolarna och hade stift i så kom det ingen gnista alls, den är i princip okörbar, jag köpte den och kunde köra i typ 20 min fast nu går den bara på tomgång och kan varva men så fort jag försöker köra så dör bilen efter några meter, den har ingen ork alls

Och du jordade mot motorn?

Hur har du kommit fram till att det är just cylinder 2 och 3 som inte tänder?

Har för mig du skrev i förra tråden att gummit var sprucket på nå´n av spolarna. Har du åtgärdat det?

Det är ändå enormt mycket vanligare med kass spole/gummi än vad det är med trasig kabelhärva...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 199 Inlägg
8 december 2020
#15
Brådhis skrev:
Det är ändå enormt mycket vanligare med kass spole/gummi än vad det är med trasig kabelhärva...

Det är alldeles riktigt.

Men i första inlägget står att
Eliotlid skrev:
Jag har bytt plats på spridare samt spolar och problemet kvarstår.

Så jag förutsätter att det är dött till nr2 och nr3 oavsett vilken spole som sitter där.

Men är det fel antaget av mig, så är det absolut något att testa först av allt annat. För det är absolut sannolikast med dålig tändspole tills det är uteslutet.
Senast redigerat av Mossan1 (8 december 2020)

40 Inlägg
8 december 2020
Trådstartare
#16
Brådhis skrev:
Eliotlid skrev:
Brådhis skrev:
Men är det konstanta misständningar eller sporadiska? Borde vara rätt avgörande för felsökningen.

En femcylindrig bil som tappar två cylindrar konstant torde vara närmast okörbar...

När jag drog ut de två tändspolarna och hade stift i så kom det ingen gnista alls, den är i princip okörbar, jag köpte den och kunde köra i typ 20 min fast nu går den bara på tomgång och kan varva men så fort jag försöker köra så dör bilen efter några meter, den har ingen ork alls

Och du jordade mot motorn?

Hur har du kommit fram till att det är just cylinder 2 och 3 som inte tänder?

Har för mig du skrev i förra tråden att gummit var sprucket på nå´n av spolarna. Har du åtgärdat det?

Det är ändå enormt mycket vanligare med kass spole/gummi än vad det är med trasig kabelhärva...

Jag ska prova igen för har fått liknande svar på flera forum, jag testade kanske på en dåligt sätt eller så hade jag inte stiftet och spolen tillräckligt nära motorn, spolarna är fortfarande lite spruckna i nederkant men alla såg ut så och resterande spolar fungerar, ska prova igen att stoppa in den helt nya spolen i 2 och 3 med olika stift och se vad det ger, tack för svar!

40 Inlägg
8 december 2020
Trådstartare
#17
Mossan1 skrev:
Brådhis skrev:
Det är ändå enormt mycket vanligare med kass spole/gummi än vad det är med trasig kabelhärva...

Det är alldeles riktigt.
Men i första inlägget står att "spolarna har flyttats runt" så jag förutsätter att det är dött till nr2 och nr3 oavsett vilken spole som sitter där.

Är det fel antaget, så är det absolut något att testa först av allt.

Jag provade det och problemet var kvar men jag ska testa att göra om det med den helt nya spolen och olika stift.

3 199 Inlägg
8 december 2020
#18
Tändstiftets gänga ska vara ända mot kamaxelkåpan. Eller annan jord.
Annars kan man bli lurad.
Senast redigerat av Mossan1 (8 december 2020)

* Voff voff *
10 588 Inlägg
8 december 2020
#19
Eliotlid skrev:
Brådhis skrev:
Eliotlid skrev:

När jag drog ut de två tändspolarna och hade stift i så kom det ingen gnista alls, den är i princip okörbar, jag köpte den och kunde köra i typ 20 min fast nu går den bara på tomgång och kan varva men så fort jag försöker köra så dör bilen efter några meter, den har ingen ork alls

Och du jordade mot motorn?

Hur har du kommit fram till att det är just cylinder 2 och 3 som inte tänder?

Har för mig du skrev i förra tråden att gummit var sprucket på nå´n av spolarna. Har du åtgärdat det?

Det är ändå enormt mycket vanligare med kass spole/gummi än vad det är med trasig kabelhärva...

Jag ska prova igen för har fått liknande svar på flera forum, jag testade kanske på en dåligt sätt eller så hade jag inte stiftet och spolen tillräckligt nära motorn, spolarna är fortfarande lite spruckna i nederkant men alla såg ut så och resterande spolar fungerar, ska prova igen att stoppa in den helt nya spolen i 2 och 3 med olika stift och se vad det ger, tack för svar!

Gör så. Sprucket gummi är nog det absolut vanligaste felet när dessa bilar misständer/går illa, med defekt spole på en stark andraplats. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 588 Inlägg
8 december 2020
#20
Mossan1 skrev:
Brådhis skrev:
Det är ändå enormt mycket vanligare med kass spole/gummi än vad det är med trasig kabelhärva...

Det är alldeles riktigt.

Men i första inlägget står att
Eliotlid skrev:
Jag har bytt plats på spridare samt spolar och problemet kvarstår.

Så jag förutsätter att det är dött till nr2 och nr3 oavsett vilken spole som sitter där.

Men är det fel antaget av mig, så är det absolut något att testa först av allt annat. För det är absolut sannolikast med dålig tändspole tills det är uteslutet.

Ja, därav min fråga om han var säker på att han jordat ordentligt. För tidigare i tråden (eller om det var den förra tråden?) konstaterade vi att dessa bilar inte kan sätta felkod på enskild cylinders misständning utan endast på generell misständning, så frågan var hur han fastställt att det var just cylinder 2 och 3. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök