gehitkaffet skrev:
Hejsan, min första tråd här.
Hoppas ni har en bra helg!
Jag köpte mig en Volvo V70 idag, 2008 Classic, D5 163hk. Av en bekant för 1000kr då han köpt en annan och tänkte köra den till skroten, känns fel att skrota en sån fin bil.
Problemet/problemen är att den tar fruktansvärt mycket olja, vi snackar 1L på ca 50 mil. Som då gör att partikelfiltret sotas igen. Han har bytt det 2 gånger redan, Volvos Original filter....
Om jag inte har fel så ska D5, bränna filtret automatiskt när man ligger på ca 2500 varv i en längre tid, väl? Det har han inte provat.. Han kör väldigt korta sträckor med bilen, blir då aldrig riktigt varm.
Han har själv sagt att han har kört på Biltemas halvsyntestisk olja dom senaste 5000 milen, 10/40w. Bilen ska ha 0/30w enligt boken.
Finns verkligen inga symtomer på bilen, bilen går fruktansvärt bra, startar lätt, inga läckage, ryker inget, kall som varm.
Vad ska jag göra tro? Partikelfiltret fixar jag så de blir bra, men man måste ju hitta orsaken varför det sotas igen.
Har ni något tips? Kanske ge upp och helt enkelt byta motor?
Jag behöver en billig pendlar bil, denna hade varit perfekt. Men tänker inte lägga några 20.000 på den. Har relativt bra mekavana. Även den billiga skatten på denna D5..