3068
Sök

D5244 onormal oljeförbrukning, sotfillter fullt!

15 Inlägg
19 december 2020
Trådstartare
#1
Hejsan, min första tråd här.
Hoppas ni har en bra helg!

Jag köpte mig en Volvo V70 idag, 2008 Classic, D5 163hk. Av en bekant för 1000kr då han köpt en annan och tänkte köra den till skroten, känns fel att skrota en sån fin bil.

Problemet/problemen är att den tar fruktansvärt mycket olja, vi snackar 1L på ca 50 mil. Som då gör att partikelfiltret sotas igen. Han har bytt det 2 gånger redan, Volvos Original filter....

Om jag inte har fel så ska D5, bränna filtret automatiskt när man ligger på ca 2500 varv i en längre tid, väl? Det har han inte provat.. Han kör väldigt korta sträckor med bilen, blir då aldrig riktigt varm.

Han har själv sagt att han har kört på Biltemas halvsyntestisk olja dom senaste 5000 milen, 10/40w. Bilen ska ha 0/30w enligt boken.

Finns verkligen inga symtomer på bilen, bilen går fruktansvärt bra, startar lätt, inga läckage, ryker inget, kall som varm.

Vad ska jag göra tro? Partikelfiltret fixar jag så de blir bra, men man måste ju hitta orsaken varför det sotas igen.

Har ni något tips? Kanske ge upp och helt enkelt byta motor?

Jag behöver en billig pendlar bil, denna hade varit perfekt. Men tänker inte lägga några 20.000 på den. Har relativt bra mekavana. Även den billiga skatten på denna D5..

* Voff voff *
10 658 Inlägg
19 december 2020
#2
Till att börja med ska den ju ha en helt annan olja, som du ju redan konstaterat. Dessutom ska oljan ha klassningen (som är minst lika viktig som viskositeten!) A5/B5 om jag minns rätt. Det har garanterat inte Biltemas halvsyntet...

I den klassningen ingår bla att oljan har låg askhalt vilket är ett direkt krav när bilen har partikelfilter.

Varför i hela friden har han kört den på så pass fel olja?

Jag hade nog iaf börjat med att byta till rätt olja och rengjort partikelfiltret. Kanske har även kolvringarna koksat fast av sotet? Då kan det räcka med en rejäl hårdkörning...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
19 december 2020
#3
gehitkaffet skrev:
Hejsan, min första tråd här.
Hoppas ni har en bra helg!

Jag köpte mig en Volvo V70 idag, 2008 Classic, D5 163hk. Av en bekant för 1000kr då han köpt en annan och tänkte köra den till skroten, känns fel att skrota en sån fin bil.

Problemet/problemen är att den tar fruktansvärt mycket olja, vi snackar 1L på ca 50 mil. Som då gör att partikelfiltret sotas igen. Han har bytt det 2 gånger redan, Volvos Original filter....

Om jag inte har fel så ska D5, bränna filtret automatiskt när man ligger på ca 2500 varv i en längre tid, väl? Det har han inte provat.. Han kör väldigt korta sträckor med bilen, blir då aldrig riktigt varm.

Han har själv sagt att han har kört på Biltemas halvsyntestisk olja dom senaste 5000 milen, 10/40w. Bilen ska ha 0/30w enligt boken.

Finns verkligen inga symtomer på bilen, bilen går fruktansvärt bra, startar lätt, inga läckage, ryker inget, kall som varm.

Vad ska jag göra tro? Partikelfiltret fixar jag så de blir bra, men man måste ju hitta orsaken varför det sotas igen.

Har ni något tips? Kanske ge upp och helt enkelt byta motor?

Jag behöver en billig pendlar bil, denna hade varit perfekt. Men tänker inte lägga några 20.000 på den. Har relativt bra mekavana. Även den billiga skatten på denna D5..

Du skriver "sotfilter" i rubriken och "partikelfilter" i texten. Är det samma sak eller finns det två filter på en diesel?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 658 Inlägg
19 december 2020
#4
Vettemannen skrev:
Du skriver "sotfilter" i rubriken och "partikelfilter" i texten. Är det samma sak eller finns det två filter på en diesel?

/Benny

Volvo kallar partikelfiltret för sotfilter så det är samma sak.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

15 Inlägg
19 december 2020
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Till att börja med ska den ju ha en helt annan olja, som du ju redan konstaterat. Dessutom ska oljan ha klassningen (som är minst lika viktig som viskositeten!) A5/B5 om jag minns rätt. Det har garanterat inte Biltemas halvsyntet...

I den klassningen ingår bla att oljan har låg askhalt vilket är ett direkt krav när bilen har partikelfilter.

Varför i hela friden har han kört den på så pass fel olja?

Jag hade nog iaf börjat med att byta till rätt olja och rengjort partikelfiltret. Kanske har även kolvringarna koksat fast av sotet? Då kan det räcka med en rejäl hårdkörning...

Tack för svar! Uppskattas.

Ja, man kan ju undra.. Jag tänker att jag ska köra en "motorflush" innan jag byter ut till den nya oljan, åsikter?

Sen byta filter och i med riktig olja.. Sen ut och köra hårt och försöka bränna ut partikelfiltret/sotfiltret genom den vägen. Tycker bara det känns konstigt att bilen inte beter sig illa när det försvinner så mycket olja..

15 Inlägg
19 december 2020
Trådstartare
#6
Vettemannen skrev:
gehitkaffet skrev:
Hejsan, min första tråd här.
Hoppas ni har en bra helg!

Jag köpte mig en Volvo V70 idag, 2008 Classic, D5 163hk. Av en bekant för 1000kr då han köpt en annan och tänkte köra den till skroten, känns fel att skrota en sån fin bil.

Problemet/problemen är att den tar fruktansvärt mycket olja, vi snackar 1L på ca 50 mil. Som då gör att partikelfiltret sotas igen. Han har bytt det 2 gånger redan, Volvos Original filter....

Om jag inte har fel så ska D5, bränna filtret automatiskt när man ligger på ca 2500 varv i en längre tid, väl? Det har han inte provat.. Han kör väldigt korta sträckor med bilen, blir då aldrig riktigt varm.

Han har själv sagt att han har kört på Biltemas halvsyntestisk olja dom senaste 5000 milen, 10/40w. Bilen ska ha 0/30w enligt boken.

Finns verkligen inga symtomer på bilen, bilen går fruktansvärt bra, startar lätt, inga läckage, ryker inget, kall som varm.

Vad ska jag göra tro? Partikelfiltret fixar jag så de blir bra, men man måste ju hitta orsaken varför det sotas igen.

Har ni något tips? Kanske ge upp och helt enkelt byta motor?

Jag behöver en billig pendlar bil, denna hade varit perfekt. Men tänker inte lägga några 20.000 på den. Har relativt bra mekavana. Även den billiga skatten på denna D5..

Du skriver "sotfilter" i rubriken och "partikelfilter" i texten. Är det samma sak eller finns det två filter på en diesel?

/Benny

My bad, sotfilter och partikelfilter är samma sak som jag har förstått det.

* Voff voff *
10 658 Inlägg
19 december 2020
#7
gehitkaffet skrev:
Brådhis skrev:
Till att börja med ska den ju ha en helt annan olja, som du ju redan konstaterat. Dessutom ska oljan ha klassningen (som är minst lika viktig som viskositeten!) A5/B5 om jag minns rätt. Det har garanterat inte Biltemas halvsyntet...

I den klassningen ingår bla att oljan har låg askhalt vilket är ett direkt krav när bilen har partikelfilter.

Varför i hela friden har han kört den på så pass fel olja?

Jag hade nog iaf börjat med att byta till rätt olja och rengjort partikelfiltret. Kanske har även kolvringarna koksat fast av sotet? Då kan det räcka med en rejäl hårdkörning...

Tack för svar! Uppskattas.

Ja, man kan ju undra.. Jag tänker att jag ska köra en "motorflush" innan jag byter ut till den nya oljan, åsikter?

Sen byta filter och i med riktig olja.. Sen ut och köra hårt och försöka bränna ut partikelfiltret/sotfiltret genom den vägen. Tycker bara det känns konstigt att bilen inte beter sig illa när det försvinner så mycket olja..

Oavsett så lär du nog göra mer än ett oljebyte. Jag hade bytt till rätt olja och sedan kört "ordentligt" och därefter bytt en eller ett par gånger till. Lär ju finnas en del sot uppbyggt i den motorn. Kanske värt att kolla även EGR:en som även vid normal körning kan bli full med sot...

Kanske värt att göra ett kompprov också?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

36 Inlägg
19 december 2020
#8
Vet att det var problem med topplocken på D5 runt 07-08, det böta ut en del topplock, just för att dom drog olja.
Säger inte att det är felet på din, men en möjlighet. Kan ju även vara kolvringar, ventiltätningar, dålig turbo etc....&#128515;

15 Inlägg
19 december 2020
Trådstartare
#9
Brådhis skrev:
gehitkaffet skrev:
Brådhis skrev:
Till att börja med ska den ju ha en helt annan olja, som du ju redan konstaterat. Dessutom ska oljan ha klassningen (som är minst lika viktig som viskositeten!) A5/B5 om jag minns rätt. Det har garanterat inte Biltemas halvsyntet...

I den klassningen ingår bla att oljan har låg askhalt vilket är ett direkt krav när bilen har partikelfilter.

Varför i hela friden har han kört den på så pass fel olja?

Jag hade nog iaf börjat med att byta till rätt olja och rengjort partikelfiltret. Kanske har även kolvringarna koksat fast av sotet? Då kan det räcka med en rejäl hårdkörning...

Tack för svar! Uppskattas.

Ja, man kan ju undra.. Jag tänker att jag ska köra en "motorflush" innan jag byter ut till den nya oljan, åsikter?

Sen byta filter och i med riktig olja.. Sen ut och köra hårt och försöka bränna ut partikelfiltret/sotfiltret genom den vägen. Tycker bara det känns konstigt att bilen inte beter sig illa när det försvinner så mycket olja..

Oavsett så lär du nog göra mer än ett oljebyte. Jag hade bytt till rätt olja och sedan kört "ordentligt" och därefter bytt en eller ett par gånger till. Lär ju finnas en del sot uppbyggt i den motorn. Kanske värt att kolla även EGR:en som även vid normal körning kan bli full med sot...

Kanske värt att göra ett kompprov också?

Snackade med en mekaniker precis, han rekommenderade att köra en Motorflush av något bra märke, sen i med bra olja som ska vara till just den bilen. Sen köra 10-20 mil sen byta igen. Blir nog att göra så om ingen annan säger något annat här.

* Voff voff *
10 658 Inlägg
19 december 2020
#10
gehitkaffet skrev:
Brådhis skrev:
gehitkaffet skrev:

Tack för svar! Uppskattas.

Ja, man kan ju undra.. Jag tänker att jag ska köra en "motorflush" innan jag byter ut till den nya oljan, åsikter?

Sen byta filter och i med riktig olja.. Sen ut och köra hårt och försöka bränna ut partikelfiltret/sotfiltret genom den vägen. Tycker bara det känns konstigt att bilen inte beter sig illa när det försvinner så mycket olja..

Oavsett så lär du nog göra mer än ett oljebyte. Jag hade bytt till rätt olja och sedan kört "ordentligt" och därefter bytt en eller ett par gånger till. Lär ju finnas en del sot uppbyggt i den motorn. Kanske värt att kolla även EGR:en som även vid normal körning kan bli full med sot...

Kanske värt att göra ett kompprov också?

Snackade med en mekaniker precis, han rekommenderade att köra en Motorflush av något bra märke, sen i med bra olja som ska vara till just den bilen. Sen köra 10-20 mil sen byta igen. Blir nog att göra så om ingen annan säger något annat här.

Det tycker jag låter som en vettig plan. Återkom gärna och berätta hur det går här se´n. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

15 Inlägg
19 december 2020
Trådstartare
#11
Men kan det bli så tosigt, att bilen tar olja pga fel olja? Visst, nu är det ju verkligen helt fel olja....

* Voff voff *
10 658 Inlägg
19 december 2020
#12
gehitkaffet skrev:
Men kan det bli så tosigt, att bilen tar olja pga fel olja? Visst, nu är det ju verkligen helt fel olja....

Njae... I viss mån kanske, men främst är det ju kanske sotuppbyggnad mm som den ställt till med. Detta i sin tur kan ju ge att tex kolvringar tätar dåligt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 701 Inlägg
19 december 2020
#13
Hmm, tycker TS ska föja bilmekens råd. Att köra Motorflush o att byta till riktig olja o göra några täta byten. Med lite tur så återhämtar sig bilen från Biltemaskiten o kommer gå hyfsat igen. -Lycka till.
mvh/husse

6 103 Inlägg
20 december 2020
#14
Om någon mer vill sälja en V70 2008 med D5 för 1000kr så bara säg till så tar jag den

15 Inlägg
23 december 2020
Trådstartare
#15
Tjena allihopa!

Har en uppdatering.
Höll på att skruva bort vevhusventillationen idag för jag misstänkte att det var igen täppt. Sen skulle jag lysa under bilen upp till motorn (fråga mig inte varför). Så hissade upp bilen och la mig under, då såg jag världens j*vla läckage vid tryckslangen till turbon, så det hade runnit olja längs motorn. Så, antagligen är det turbon som är sönder då? Var färsk olja och gammal olja som hade stelnat verkligen, såg förj*vligt ut. Konstigt att bilen fortfarande går bra.. Känns som det är 99% turbon som slukar olja under belastning..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
23 december 2020
#16
gehitkaffet skrev:
Tjena allihopa!

Har en uppdatering.
Höll på att skruva bort vevhusventillationen idag för jag misstänkte att det var igen täppt. Sen skulle jag lysa under bilen upp till motorn (fråga mig inte varför). Så hissade upp bilen och la mig under, då såg jag världens j*vla läckage vid tryckslangen till turbon, så det hade runnit olja längs motorn. Så, antagligen är det turbon som är sönder då? Var färsk olja och gammal olja som hade stelnat verkligen, såg förj*vligt ut. Konstigt att bilen fortfarande går bra.. Känns som det är 99% turbon som slukar olja under belastning..

Du borde ju ha sett en stor pöl under motorn. Man börjar med att titta under bilen efter läckage.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (23 december 2020)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

15 Inlägg
23 december 2020
Trådstartare
#17
Vettemannen skrev:
gehitkaffet skrev:
Tjena allihopa!

Har en uppdatering.
Höll på att skruva bort vevhusventillationen idag för jag misstänkte att det var igen täppt. Sen skulle jag lysa under bilen upp till motorn (fråga mig inte varför). Så hissade upp bilen och la mig under, då såg jag världens j*vla läckage vid tryckslangen till turbon, så det hade runnit olja längs motorn. Så, antagligen är det turbon som är sönder då? Var färsk olja och gammal olja som hade stelnat verkligen, såg förj*vligt ut. Konstigt att bilen fortfarande går bra.. Känns som det är 99% turbon som slukar olja under belastning..

Du borde ju ha sett en stor pöl under motorn. Man börjar med att titta under bilen efter läckage.

/Benny

Jodå, det har jag gjort. Ingen läckage på asfalten, avstängd eller igång. Jag tänker om det läcker när det är belastning på bilen? Tycker själv det är konstigt, men det är verkligen en sörja där.

* Voff voff *
10 658 Inlägg
23 december 2020
#18
En slut turbo kan ju förklara det igensatta partikelfiltret också.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

15 Inlägg
23 december 2020
Trådstartare
#19
Men kan en bil gå bra med kass turbo..? Vilket fall som helst så är de ju fortfarande en sörja vid tryckröret..

1 701 Inlägg
26 december 2020
#20
Hmm, ja gissar på halvkass turbo o ett igensatt Miljöpartidårhus filter.. dvs Partikelfiler.  Fixa filtret , vilket du kan fixa sj. Testa o känn om du några kusar kommer tbx.
mvh/husse


Sök