2711
Sök

Volvo s60 (t5-R)

4 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
#1
tjena:) rätt ny på bilfronten tänkte dra en snabb fråga:)  Vad är de för skillnad på S60t5 och R en??  fruktansvärt sugen på en sådan o kollar på posetiva o negativa saker om bilen för stunden..  så hjälp mig..  fram med även positiva o negativa saker om bilen om ni vet något!

12 Inlägg
28 januari 2007
#2
En stor skillnad är att t5 är framhjulsdriven, R är fyrhjuls... sedan så har R 300hk medans t5 har 250/260hk, sedan är det lite inredningsdetaljer så som mätartavlan, ratten osv.. samt fälgarna.. pegasus R fälgar på R..
Senast redigerat av MRSRoos (28 januari 2007)


Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
28 januari 2007
#3
ställbar hårdhet i fjädringen p R en... annan front å kjolar.. speciell färg som är unik för R.. Större bromsar... ä mycket mer men de va de ja kom på nu som ingen annan har sagt...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

348 Inlägg
28 januari 2007
#4
större turbo på R:en, samt en lite längre front tror jag också

Mycket fin bil
Senast redigerat av BBR (28 januari 2007)


4 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
#5
oki.. verkar som om R en e lite goare om man ser de utrustning messigt, men ngn som vet ngra för o nakdelar me dessa bilar? lr som kan avgöra val av bil? 




                                                                                       / pitoffo

Yrkesförare
1 073 Inlägg
29 januari 2007
#6
Är du ute efter en bil av riktig klass och lyxkänsla med ordentlig effekt och som får övriga Volvo-ägare svårt och svälja avundsjukan , ska du utan tvekan ta en R!

Nackdelen är ju försäkringspriser och det faktum att du grovt sett kan få 2 T5:or till priset av en R!

japs-nörd
76 Inlägg
30 januari 2007
#7
man kan ju köpa en T5a o sen sätta på R-kjolar smile

Den som ingen Turbo har, den får åka utan Bar

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
30 januari 2007
#8
sneaky200sx skrev:
man kan ju köpa en T5a o sen sätta på R-kjolar smile

Då tappar man ju själva grejen med en R...

En R har ju heeelt annat chassi, dämpning och massa annat lull-lull.
Dessutom får man inte fyrhjulsdriften som ger bilen en helt annan karaktär och körförmåga.

Som sagt, enda nackdelen med R är att den är ganska dyr.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

2 594 Inlägg
30 januari 2007
#9
sen en nackdel till med ren är att den har awd är att om det går sönder blir det fruktansvärt dyrt

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
30 januari 2007
#10
ghost_boy83 skrev:
sen en nackdel till med ren är att den har awd är att om det går sönder blir det fruktansvärt dyrt

Eh.. Ja?

John87 skrev:
enda nackdelen med R är att den är ganska dyr.

Den är alltså dyr.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

4 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
#11
jaoo de e nog 4awd'n ja skulle vilja ha faktiskt också verkar rätt gött me de hehe:) ja faan me att den e dyr hehe ne men ska de va så ska de va....

Troligen galen...
567 Inlägg
20 februari 2007
#12
Sen är ju frågan i vilka intervall du vill att det ska gå fort, AWD´n i R´en rullar ganska trögt i högre hastigheter, så en orginal T5 är marginellt snabbare i t.ex. intervallet 100-150km/h.



Min T5a med Autotech steg3 (315hk/420nm) avverkar intervallet 100-150km/h på 4.1sekunder, en orginal R (300hk/400nm) gör samma repa på 6.63sekunder.

Min gör 0-100 på 6.6sek och R´en gör det på 6.04sekunder.





Angående andra skillnader så:
T5 -01 tom. -04 har en slagvolym på 2.3 liter och en mitsu 16T turbo, 5 växlar och är framhjulsdriven.
T5 -05 och framåt har en slagvolym på 2.4 liter och en KKK K24turbo (samma turbo som i R´en), 6växlar och är framhjulsdriven
R´en har en slagvolym på 2.5 liter och en KKK K24turbo, 6 växlar och är fyrhjulsdriven.
Senast redigerat av Mebb (20 februari 2007)


Sök