NissesMekAB skrev:
Anledningen till att folk har både dubbla lådor och hreg är att innan lagen ändrades behövde man ha rätt utväxling (att traktorn endast fick gå i 10km/h på ettans växel). Efter att den regeln togs bort började folk köra med enkellåda och hreg. När hreg kom började folk sätta dem på de dubbla lådorna för att fortfarande uppnå det kravet fast med lägre bensinförbrukning. Jag kan givetvis ha fel men hoppas att ni förstår. Är själv ingen mästare men lär mig sålänge jag lever.
jo att dom ändrat lagen och att man inte längre behöver komma under 10km/h på 1ans växel är ju klart. H-reg med dubbla lådor är för att man kör ena lådan som hög och låg växel 1:An och 4:Ans växel
och har tex 3 eller 4växlar på den andra lådan för att få ner varven.
problemet jag ser är att dubbla växelådor är inskrivet i reggbeviset samma grej som polisen slår upp på sin dator när dom stoppar dig. dom tittar att bilen är reggad med dubbla lådor och bilen har enkel låda. inte så mycket med att bilen är full laglig att registera så. men det ena betyder inte per automatik att det andra är lagligt..
kan tex ta ett exempel på en volvo 740GL med automat låda från fabriken bilen är tillverkad 1986
inget konstigt 112hk förgasar motor.
en dag tänker du hm. min bil får ha 238hk och 310nm vrid.. och du kastar i en motor från en volvo 940 2.3s en B230fk med 135hk 230nm ihop med dito låda en Manuell M90. en godkänd kombo.
dagen efter du monterat motor och låda ibilen så blir du stoppad av polisen.
dom står och pratar med dig genom fönstret och ser hm manuell växelåda. polisen som är trafikpolis såg i datorn att denna bilen är utrustad med en Automatisk växelåda.
vilket så klart slutar med att dom gör en flygnade på bilen och där inser dom att det sitter ingen gammal b230a motor i den bilen. utan en modernare b230fk med turbo. vilket kommer resultera i en registerings besikting.
samma sak i min värld händer med en a-traktor med enkel låda iställlet för dubbla lådor som bilen ska ha enligt reginsteringspapprena.
jag personligen hoppas jag har tokfel. men vi bor i byråkraternas skitland. Sverige..