Låg lamda = för lite syre = för mycket bränsle. Fel blandningsförhållande kört sagt.
Hål i avgasrör (efter lamdasonderna) ger MER syre där bak = Hög lamda.
(Bilprovningen mäter längst bak)
Hål FÖRE lamdasonderna lurar sonden att feta på extra, och kat tar stryk.
Dålig lamdasond kan ge för mycket bränsle i avgaserna. Ovanligt, och skulle ge hög förbrukning och sämre motorgång.
Dåligt fungerande LMM kan ge samma sak. Uppmätta luftmängden är fel, och bränslet blandas efter det felaktiga värdet.
Vakuumläckage ger extra syre så lamdasonden fetar på. Dock, så betyder det att motorn går med RÄTT blandning, men sonden når sin maxgräns =Felkod på för MAGER blandning.
Kat tar inte stryk eftersom motorn går korrekt.
MAP sensor kan även den lura systemet om luftmängd vs bränsle.
Men, övriga sonderna skulle reagera.
Oftast får man som sagt felkod på bränsleblandningen innan utsläppen påverkas.
Maxparametrarna nås av sensorerna i fråga, och systemet varnar.
Det är liksom byggt så.
Hög CO = dåligt fungerande kat.
Den har inte tänt som den ska.
ELLER, att kat inte klarar den inkommande alldeles för feta bränsleblandningen.
Men, då skulle annat varna, och även bilen gå dåligt.
CO2500 är samma värde, men med högre motorvarv = högre flöde genom kat. Den är svårare där kat att klara.
Det lyser alltså inte någon motorlampa, och det finns inga lagrade felkoder?
Den sökningen är något verkstaden gör, MEN, kanske inte. Det beror lite på hur överenskommelsen mellan er var.
OBD scan kan kosta extra, och väljas bort av kund nämligen i vissa fall.
Jasså, stiften var nästan nya.
Byta nästan nya stift är ju onödigt om dom inte var av fel typ.
Olja och filter är aldrig fel.
1.5 mil är inte kortkörning. Men, hat du ägt bilen sedan ny? Utbränd kat kan komma efter.
Kör man länge med dålig termostat får motorn för kallt = extra bränsle ges, någon uppvärmningstid eller bör-värde för förväntad motortemp har inte alla styrsystem. Därför kan det bränna ut en kat utan att felkod nödvändigtvis sätts. Kat är då ett följdfel.
Jag ANTAR att luftfiltret har bytts ut tillsammans med övrig service?
Om nej, så ta en titt på det i alla fall.
Generellt:
Hög CO och Låg Lamda uppmätta längst bak, är I REGEL katalysatorn som är utbränd. Orsaken till varför den är utbränd frågan.
Men ofta är anledningarna jag nämnde tidigare.
Oljebyte är en tidig åtgärd bara för att småkörda motorer kan få bränsle blandat i motoroljan. Då kommer extra bränsle i avgaserna och anstränger kat.
Speciellt etanol vill lägga sig i oljan, så eftersom det är en flexfuel så förstår jag anledningen.
I lite ovanligare fall, kan faktiskt tät vevhusventilation också påverka bränsleblandningen. Kan kolla om det är övertryck när motorn går.
Men även då, brukar sensorerna varna innan utsläppen påverkas så mycket som i detta fallet.
Hål i avgasrör (efter lamdasonderna) ger MER syre där bak = Hög lamda.
(Bilprovningen mäter längst bak)
Hål FÖRE lamdasonderna lurar sonden att feta på extra, och kat tar stryk.
Dålig lamdasond kan ge för mycket bränsle i avgaserna. Ovanligt, och skulle ge hög förbrukning och sämre motorgång.
Dåligt fungerande LMM kan ge samma sak. Uppmätta luftmängden är fel, och bränslet blandas efter det felaktiga värdet.
Vakuumläckage ger extra syre så lamdasonden fetar på. Dock, så betyder det att motorn går med RÄTT blandning, men sonden når sin maxgräns =Felkod på för MAGER blandning.
Kat tar inte stryk eftersom motorn går korrekt.
MAP sensor kan även den lura systemet om luftmängd vs bränsle.
Men, övriga sonderna skulle reagera.
Oftast får man som sagt felkod på bränsleblandningen innan utsläppen påverkas.
Maxparametrarna nås av sensorerna i fråga, och systemet varnar.
Det är liksom byggt så.
Hög CO = dåligt fungerande kat.
Den har inte tänt som den ska.
ELLER, att kat inte klarar den inkommande alldeles för feta bränsleblandningen.
Men, då skulle annat varna, och även bilen gå dåligt.
CO2500 är samma värde, men med högre motorvarv = högre flöde genom kat. Den är svårare där kat att klara.
Det lyser alltså inte någon motorlampa, och det finns inga lagrade felkoder?
Den sökningen är något verkstaden gör, MEN, kanske inte. Det beror lite på hur överenskommelsen mellan er var.
OBD scan kan kosta extra, och väljas bort av kund nämligen i vissa fall.
Jasså, stiften var nästan nya.
Byta nästan nya stift är ju onödigt om dom inte var av fel typ.
Olja och filter är aldrig fel.
1.5 mil är inte kortkörning. Men, hat du ägt bilen sedan ny? Utbränd kat kan komma efter.
Kör man länge med dålig termostat får motorn för kallt = extra bränsle ges, någon uppvärmningstid eller bör-värde för förväntad motortemp har inte alla styrsystem. Därför kan det bränna ut en kat utan att felkod nödvändigtvis sätts. Kat är då ett följdfel.
Jag ANTAR att luftfiltret har bytts ut tillsammans med övrig service?
Om nej, så ta en titt på det i alla fall.
Generellt:
Hög CO och Låg Lamda uppmätta längst bak, är I REGEL katalysatorn som är utbränd. Orsaken till varför den är utbränd frågan.
Men ofta är anledningarna jag nämnde tidigare.
Oljebyte är en tidig åtgärd bara för att småkörda motorer kan få bränsle blandat i motoroljan. Då kommer extra bränsle i avgaserna och anstränger kat.
Speciellt etanol vill lägga sig i oljan, så eftersom det är en flexfuel så förstår jag anledningen.
I lite ovanligare fall, kan faktiskt tät vevhusventilation också påverka bränsleblandningen. Kan kolla om det är övertryck när motorn går.
Men även då, brukar sensorerna varna innan utsläppen påverkas så mycket som i detta fallet.
Senast redigerat av Mossan1 (2 januari 2021)
0
0
0
0