Mossan1 skrev:
Nja, jag vet inte om Bilia ska ha så mycket skit. Dåligt servade motorer får ofta detta symptom, och löses ofta med just service.
Att kalla service för bortkastade pengar är ju dagens dumheter.
Tändstift är service att byta.
Att dom svetsade avgasröret var ju lovvärt av dom. Det gör få märkesverkstäder. Dom byter skadade röret i regel.
Nu står det inte om det var CO eller Lamda som var över 2, men antagligen CO2500. Dvs med förhöjt motorvarv.
Det talar tyvärr lite för att katalysatorn tagit skada.
Speciellt eftersom det inte finns felkoder om bränsleblandningen
Dom skulle ju Bilia ha fokuserat på först, annars. Samt upplyst bilägaren.
Mycket kortkörningar är absolut vanligaste orsaken till att kat bräns ut, och kanske i detta fallet även i kombo av att kört för länge med dålig termostat så den inte blivit driftvarm.
Eftersom det upptäcktes först nu att den inte blir varm trots långkörning, så talar det för en kombination i detta fallet.
Kan drt vara så att bilen kortkörs mycket, OCH har skett med dålig termostat?
= Som att beställa utbränd katalysator.
Den kanske kan gå att få igenom med lite etanol, men grundfelet är kvar.
Tips i allmänhet som inte direkt rör tråden:
Därför ska man alltid kolla utsläppsvärden på föregående besiktningsprotokoll vid beg bilköp.
Så man inte köper en bil som torskade och fuskades igenom. Dyrare fel än leder och bromsar.