Mossan1 skrev:
Nja, nu ni missförstår varandra, du och mekaniken.
Mekanikern har faktiskt rätt egentligen.
Katalysatorn kan tända motorlampan.
Absolut!
Då felkod på katalysatorns effektivitet.
Du har en lamdasond efter kat som analyserar.
Det är sannolikt koden som han/hon har läst ut.
ISO-felkoden för det är P0420.
På "Volvospråk" heter den ECM 0420
Det är också helt riktigt att bara termostatbyte troligen INTE är hela lösningen.
Men, den måste bytas ändå eftersom den är dålig. (ELLER givaren som visar fel värde)
Det frestar på kat extra.
DET SKA DEN KLARA, men tillslut bränns den ut av för mycket oförbränt bränsle. Den överhettar.
Men, det finns en LITEN chans att värderna hämtar sig med RÄTT motortemperatur, därför vore det klokt att lösa alla fel (som ändå ska fixas) som steg 1. Sedan hålla tummarna.
Varning på katalysatoreffektiteten är tyvärr nästan alltid just katalysatorn som är utbränd. Mekanikern har faktiskt rätt i det!
Dock, är den oftast ett följdfel.
Kortkörningar och/eller annat fel.
Så, Klokt är ju att fixa alla fel FÖRST och ta det därifrån, med tanke på kat-kostnaden.
Men oddsen är tyvärr ganska dåliga.
Tyvärr.
Ett katbyte får du nog mentalt förbereda dig på, men låt en mindre verkstad montera en ny piratkatalysator istället för orginalkatalysator på märkesverkstad.