Mossan1 skrev:
Ni som skriver inlägg för att göra er lustiga kan sluta med det på en gång!
Då kan man hålla till i andra forum.
1. Att fylla på olja som försvinner är bättre för lager osv, än att rulla med samma olja konstant, men ersätter inte ens i närheten ett oljebyte.
Oljan är bytt så det kan vi släppa.
2. Avgas eller insugsläckage skapar felkoder på bränsleblandningen före katalysatoreffektiviteten.
När Co2500 fallerar så pass mycket utan att motorn misständer är det i REGEL katalysatorn. Olja som läcker UT påverkar inte kat. Olja som förbränns skulle höja HC betydande.
3. Mekanikern på första verkstaden har sannolikt RÄTT i sin diagnos om katalysatorn, Ang utsläppen.
Så var mycket försiktig i kritiken mot dom! Både trådskaparen och övriga!
Mekanikern har sett och kört bilen, och det har ingen av oss andra forumsdiagnostiserare.
Jag tror bestämt att det är mycket missförstånd inblandade här.
Som avslutning:
BASERAT PÅ VAD JAG HAR LÄST HÄR, så är min åsikt att bilen behöver ny termostat (oavsett) och därefter några mils körning med RÄTT motortemperatur visar av bilen (byt givaren om termostatbyte inte hjälpte) Sedan är det dags för avgasprov igen.
Negativt = låt mindre verkstad byta till en ny piratkatalysator. Och, ge bilen en översyn. Det kan finnas saker ned bilen som inte framkommit här.