torpis skrev:
Low skrev:
Detta med frakt av vätgas till mackar är väl en nackdel.
Hur många laddplatser kommer det behövas på 5 miljoner elbilar? Någon som vet? 10k?20k?30k?
Detta är också en stor grej. I mina ögon är inte en "mack" någonting att sträva efter. Oavsett vilket drivmedel den säljer. Det är helt förlegat och synnerligen oeffektivt att skvalpa runt med stora, tunga och farliga bränsletransporter på våra vägar för att sedan låta personbilar åka omvägar för att hämta bränslet. Det är liksom inget snack om att om vi sluppit det helt så hade det varit bättre, billigare och bekvämare.
Med det sagt så behöver både batteri och vätgasbilar kunna laddas hemma. Det är inte ett orimligt krav att kunna köra en bränslecell baklänges och tanka bilen hemma eller på jobbet precis som en BEV. Då hamnar vi i ett helt annat perspektiv. Men FCV kräver mycket mer energi än en BEV.
Där vi står idag så är vätgas inte moget på långa vägar medan batterielektriska bilar är det.
Vi behöver sikta på lösningar som är eller kan bli hållbara utan att fuska. Både BEV och FCV har en framtid.
Väljer man att lyssna på podden i första inlägget så får man en ganska balanserad bild av hur det kommer se ut.
Regeringen börjar 2021 med att ge Energimyndiheten i uppdrag att förenkla hemmaladdningen.
https://www.regeringen.se/pressmeddelan … -elfordon/
Jag lyssnade på podden när tråden lades upp👍
Håller med att kunna "tanka" sin bil på sin uppfart är det allra smidigaste.
Men så ser inte verkligheten ut för alla. Har själv bott i hyreslägenheter princip hela mitt liv. Vissa parkeringar kan jag omöjligt se att det ska kunna laddas på, speciellt de som är längst vägar. Har sett idéerna om att ström från stolparna vilket är en bra idé, men alla parkeringar längst vägen man själv bott har en trottoar emellan. Svårt se att det skulle vara populärt att ha lösa kablar över trottoarer🤣.
Dessa skulle kunna åka till laddning platser så klart, men då är vi där - vem vill hålla ta i handtag med öron vax och matfetter mm🙈 och behöva leta lediga platser.
Men oftas har hyreslägenheter större parkeringar, där skulle det verkligen fungera. Men det skulle kosta mycket pengar att bygga om parkeringar. Parkeringplats kommer kosta där efter.
Om nu alla platser skall ha en egen laddplats...
Såg också: kanske skall kunna turas om vid laddstationer, precis som tvättstugorna.. joo ja... Det är redan spännande vid tvättstugorna.🤣..
Jag skulle vilja se någonstans hur mycket det kommer kräva av vår miljö att bygga alla dessa laddpunkter som ska vara utspridda utöver Sverige samt att alla skall ha en egen laddplats.
Även om vätgasen behöver fraktas så krävs det väldigt mycket mindre stationer och mindre material för bygga bilen, jag tror det kommer vara en stor sak om 10-15 år. Men vem är jag😆
Jag tror vätgas och elbilar har en framtid. Jag är glad att man ska sluta sälja bilar med förbränningsmotorer. Bättre än att straff skatta drivmedel.
Nu blir det en naturlig övergång.
själv önskar jag en alternativ bensin precis som HVO100.
Jag gillar bilar med förbränningsmotorer 😅