Jag hade problem med att starta Kia Ceed på morgonen när det har varit -6 grader, då batteriet var 8 år gammalt, så jag åkte ner och köpte en https://www.ssbilbehor.se/biltillbehor/ … ynamic-e11 och hoppades det skulle lösa problemet. Men nu 2 dagar efteråt, så händer det igen. Trotts att jag fulladdade den innan jag installerade den. Saken är att vi använder bilen får småturer per dag, men ändå, ska det vara så? Köpte jag för svag batteri och satsa på en AGM batteri?
Vet inte hur jag ska beskriva det, men den låter som den "försöker" och sen ger den upp...
Nu går den igång igen, efter att ha åkt en tur på ca 5 minuter för att lämna barnen. Körvanorna är givetvis förändrade sen vi jobbar hemifrån. Men man tycker att ett helt nytt batteri inte skall dö för några få minusgrader? Byter gärna ut batteri mot dyrare och bättre om det löser problemet för slippa det här.
Nej de löser ej problemet. Så startmotorn den snurrar allstå runt motorn?
Uppkommer inget högt tickande ljud när du försöker starta?
Ja, det låter tydligt att startmotorn går igång med "skrapande ljud" på slutet innan den ger upp. Men tickande ljud har jag inte tänkt på att det hörs.
Känns som dålig kräm i batteriet eller att startmotorn går tungt , För längre än 3-4 sek ska de gå innan den dör
Nu startar den kvickt, skall vänta tills imorgon efter en frostig natt. Det är typiskt då den inte startar. Funkar inte det, så byter jag till AGM batteri, de skall vara bättre för köldstart?
Kolla alla grova pluskablar och jordkablar mellan batteri och motor samt mellan batteri och kaross. Kolla även så batteripolerna sitter fast, dom ska inte gå att vrida på när dom är åtdragna.
Kablarna till plus och minus poolen sitter som berg. Men börjar misstänka om jag fått en gammal batteri som har legat på hyllan för länge? Hur kan man kolla upp sådant? mäta?
Hej! AMG batteri kommer inte att hjälpa! Du måste ladda batteriet minst varannan månad om du inte kör med bilen. Alla elgrejer i en modern bill drar ström även när bilen bara står. Jag rekommenderar Biltemas "silver färgade" batterier! Har nu och har haft två sådana batterier de sista 25 åren i min Audi 100 -89:a (en bil, som inte drar en jäkla massa ström när den står oanvänd,)). Sen när man köper nytt batteri ska man alltid köpa ett så "kraftigt batteri" (så mycket Ampere) som möjligt, som man får plats med i batterihållaren. Nu kör jag med ett 12V/ 75A batteri. Original till min Audi 100 Avant 2,0E 1989 var 12V/60A batteri.
Hej! AMG batteri kommer inte att hjälpa! Du måste ladda batteriet minst varannan månad om du inte kör med bilen. Alla elgrejer i en modern bill drar ström även när bilen bara står. Jag rekommenderar Biltemas "silver färgade" batterier! Har nu och har haft två sådana batterier de sista 25 åren i min Audi 100 -89:a (en bil, som inte drar en jäkla massa ström när den står oanvänd,)). Sen när man köper nytt batteri ska man alltid köpa ett så "kraftigt batter" (så mycket Ampere) som möjligt, som man får plats med i batterihållaren. Nu kör jag med ett 12V/ 75A batteri. Original till min Audi 100 Avant 2,0E 1989 var 12V/60A batteri.
Hört gott om biltemas silver färgade bilbatteri, men de har ingen som passar Kia Ceed Tyvärr. Den som enligt deras databas passar, var 1.5cm för hög. Den batteri som jag köpte skall vara lika bra. Får se hur det i blir imorgon efter en frostig natt, annars får jag lämna in den.
varför jag undrade m det är en diesel,, är 2 olika saker,,, 1 glöddningsreläet kan ge upp å då suger det ut batteriet,, 2 om man har dåliga glödstift kan de ge liknade symtom OM man har otur,, dock ej lika vanligt,,