Korrigering av jaka's inlägg: 1983-1991 tillverkades dom, 1,9 liters motor fanns aldrig däremot 1,8 liters. Den fanns både med förgasare (90hk) och centralinsprutning. Fanns även med dieselmotor om inte minnet sviker.. Bra rostskydd var de på dessa med! Långt ifrån ovanligt att man ser bilar som gått 40k+ mil!
1,8 med förgasare var dessutom riktigt snål, mina föräldrar hade en sån på sent 90-tal, den drog runt 0,7 l/mil.
Andra märken/modeller från 80-talet:
Opel Rekord D eller E, CIH motor, rwd
Opel Kadett D eller E, busenkelt att hänga ner en C20NE t ex (Kadett D, E och Astra F tror jag t.o.m delar motorfästen dvs motorn från en passar fysiskt rakt ner i den andra, och det är bara små skillnader mot Vectra/Calibra)
VW Golf MK2
VW Jetta
VW Passat
BMW, börjar ligga lite högre i pris än ovanstående dock..
Ford Sierra
Ford Escort
Ford Fiesta
Audi 80 B4
Alla dessa finns det fortfarande Gott om delar till! Sen finns det ju en uppsjö av asiatiska bilar med, Celica som nämnts, Subaru Legacy, Mazda 626, Toyota Corolla, Mitsubishi Galant/Lancer, Honda Accord/Civic m.fl.
Min personliga uppfattning är att asiaterna är lite knepigare at skruva med än europeerna. Inte för att dom är mer avancerade utan snarare för att det är mer ont om plats