3125
Sök

Hål i torpedplåten - vw passat cc 2.0 tsi '09

1 798 Inlägg
12 februari 2021
jaka54 skrev:
Hej!
Silikon fäster väl inget på!?

Som jag skrev så kan man använda siliconspray för att smörja ytorna och underlätta monteringen av det nya skyddet, inte för att tvätta rent det gamla.

Bassiehof skrev:
Jag läste silikonspray vid montering. Jag använde såpa när jag monterade rutor i en gammal Saab 900. Lätt att tvätta bort med vatten, inga kemikalier, bättre för miljön.

Ja såpa funkar när man ska tränga dit ruta med list, men siliconspray/roll on är bättre!
Det ska så lite till för att det ska smörja tillräckligt, och nu handlar det om att kunna montera skyddet utan att förstöra vare sig skyddet eller något annat och där tror jag inte att en vanlig såplösning är tillräcklig som ett smörjande medel.
Det räcker med en sån där "silicon roll on" som man smörjer dörrlisterna med inför vintern, liten tunn påstrukning ger stor smörjande effekt!

61 Inlägg
12 februari 2021
Trådstartare
Okej,  ska fundera på vad som blir bäst,
bra med många olika tips👍🏻
Senast redigerat av greger99 (12 februari 2021)

1 777 Inlägg
12 februari 2021
Det var inte en såpLÖSNING jag tänkte på. Jag har använt feltemas silikonspray, och den är inte mycket bättre än 5-56. En tunn olja ja. Det kan finnas bättre, men det brukar kosta. Såpa är billigt i jämförelse. Nej, rostlösare är inte bra. Kan lämna fläckar på plast.
Senast redigerat av Bassiehof (12 februari 2021)

1 798 Inlägg
12 februari 2021
Bassiehof skrev:
Det var inte en såpLÖSNING jag tänkte på. Jag har använt feltemas silikonspray, och den är inte mycket bättre än 5-56. En tunn olja ja. Det kan finnas bättre, men det brukar kosta. Såpa är billigt i jämförelse. Nej, rostlösare är inte bra. Kan lämna fläckar på plast.

Biltemas siliconspray fungerar precis som andra märken, har nog provat de flesta märken under många år som bilplåtslagare och kan inte påstå att något märke skulle vara märkbart sämre eller bättre.
Siliconspray försvinner ganska kort efter att man använt det, det sista torkar man av med fönsterputs t ex.
Såpa blir kladdigt och sitter kvar länge och är svårare att bli av med.
5-56 eller olja skall inte användas alls i detta syfte.

1 777 Inlägg
12 februari 2021
Hilmer skrev:
Bassiehof skrev:

Biltemas siliconspray fungerar precis som andra märken, har nog provat de flesta märken under många år som bilplåtslagare och kan inte påstå att något märke skulle vara märkbart sämre eller bättre.
Siliconspray försvinner ganska kort efter att man använt det, det sista torkar man av med fönsterputs t ex.
Såpa blir kladdigt och sitter kvar länge och är svårare att bli av med.
5-56 eller olja skall inte användas alls i detta syfte.

Vad snackar du om? Såpa är vattenlösligt!

1 798 Inlägg
12 februari 2021
Bassiehof skrev:
Vad snackar du om? Såpa är vattenlösligt!

Ja det är det, men du kan aldrig spola rent skåran där platskåpan sitter i när kåpan väl är på plats, därför är det bättre med t ex siliconspray som torkar in och mer eller mindre försvinner helt efter ett tag.

Sök