4505
Sök

Växellådsolja, VW Polo 6n1

16 Inlägg
17 februari 2021
Trådstartare
#1
[b]Hej![/b]
Har svårt att få in växlar när motorn blivit varmkörd. Vad kan detta vara?
Har köpt 1 liter 75w90 idag men vet inte var påfyllnad/nivåplugg sitter?
Jag har en Vw Polo 6N1 55 kw bensinare från -99. Hoppas någon Vw-kunnig vet och vill dela med sig, gärna med en bild om det är möjligt. Tack för en bra grupp.


5 741 Inlägg
17 februari 2021
#2
Tvivlar på att det är oljan som är problemet om det är vid varm motor det är svårt att växla.
Tror mer på urtrampningslager eller att det inte går att frikoppla av annan anledning.
Eventuellt att växelvajrarna behöver justeras eller delar i växelmekanismen bytas pga slitage.

API GL-4 är det du ska ha, häll inte i GL-5 då den äter på synkringarna i mässing.

Ungefär mitt på diffklumpen på höger sida är påfyllningen och avtappning längst ner på diffen på vänster sida.
Stor insex krävs.
Konade gängor så kräver ingen tätning men risk att spräcka växellådshuset om man drar på tok för hårt.


16 Inlägg
17 februari 2021
Trådstartare
#3
Tack Simlar! Ska kolla på detta imorgon då, mörkt nu och inget garage med snöyra. Skriver lite imorgon igen efter kollat.


1 777 Inlägg
17 februari 2021
#4
Slitna bussningar, inklusive motorns upphängning, kan få motor och v-låda att hänga snett, vilket gör det svårare att få i växlar.

16 Inlägg
18 februari 2021
Trådstartare
#5
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234191/234191-d43fee686c01f7ce34c4cc09fc653ab7.jpg
simlar skrev:
Tvivlar på att det är oljan som är problemet om det är vid varm motor det är svårt att växla.
Tror mer på urtrampningslager eller att det inte går att frikoppla av annan anledning.
Eventuellt att växelvajrarna behöver justeras eller delar i växelmekanismen bytas pga slitage.

API GL-4 är det du ska ha, häll inte i GL-5 då den äter på synkringarna i mässing.

Ungefär mitt på diffklumpen på höger sida är påfyllningen och avtappning längst ner på diffen på vänster sida.
Stor insex krävs.

Hittat påfyllningsskruven med en 17mm inv. sexkant. Men jag får inte upp den. W40 hjälpte inte heller. Ser att jag nästan riskerar dra sönder den så jag får avvakta till jag kommer på något annat sätt. Tips?
Konade gängor så kräver ingen tätning men risk att spräcka växellådshuset om man drar på tok för hårt.


4 503 Inlägg
18 februari 2021
#6
Vad hade för verktyg mer än sextappen? Spärrskaft/ dragskaft?

16 Inlägg
18 februari 2021
Trådstartare
#7
Spärrskaft


1 777 Inlägg
18 februari 2021
#8
Har du koll på om det är vänster eller höger gängat?
Senast redigerat av Bassiehof (18 februari 2021)

4 503 Inlägg
18 februari 2021
#9
Vanlig högergängad,ta ett dragskaft istället..

16 Inlägg
27 februari 2021
Trådstartare
#10
Tack för alla svar, schysst 👍🏻! Jag har fortfarande inte fått loss den. Har gett en tanke till att det kan vara nåt annat istället, typ länkaget mellan växelspaken och växellådan. Måste lossa en stödbalk under först för att se och känna på länkaget. Sett Youtubeklipp på att det kan glappa där pga utslitna bussningar.


1 736 Inlägg
27 februari 2021
#11
Joelibilen skrev:
Tack för alla svar, schysst 👍🏻! Jag har fortfarande inte fått loss den. Har gett en tanke till att det kan vara nåt annat istället, typ länkaget mellan växelspaken och växellådan. Måste lossa en stödbalk under först för att se och känna på länkaget. Sett Youtubeklipp på att det kan glappa där pga utslitna bussningar.

Hupp, tror du e´inne på rätt tänk nu. Fortsätt på den linjen så fixar du nog problemet. Lycka till..
mvh/husse


Sök