2925
Sök

Startmotorn vill inte

93 Inlägg
25 februari 2021
Trådstartare
#1
Hejsan

Har diffust startproblem på min Volvo V40 03 automat.
Då jag i läge P (automat) och med bromspedalen ordentligt nedtryckt vrider tändningsnykeln så går inte startmotorn. Allt ser annars normalt ut, instrument, belysning mm och jag hör hur det surrar o klickar ifrån motorn men startmotorn är död.
Jag har haft detta problem vid ca 10 tillfällen på 2 års tid och då har det gått att starta om jag väntat lite. Ibland har jag flyttat mellan växellägen och tillbaka till P, släppt o åter trampat bromspedalen, tagit ur och satt i nyckeln och den har alltid då startat.
Nu vill den dock inte och jag har även försökt med reservnyckeln. Bilbatteriet är i bra skick o laddat, batterierna i nycklarna är nya kan tilläggas.
Om kolen i startmotorn är trötta borde det väl yttrat sig oftare o mer påtagligt under dessa två år tänker jag.
Någon som varit med om liknande eller vet orsaken till problemet ?

6 127 Inlägg
25 februari 2021
#2
Ta en liten lätt hammare och knacka försiktigt på startmotorn och se om det hjälper

93 Inlägg
25 februari 2021
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Ta en liten lätt hammare och knacka försiktigt på startmotorn och se om det hjälper

Tack för svar. Det kan kanske hjälpa för stunden men jag vill hitta orsaken till problemet.
Jobbigt om detta händer när man har bråttom eller står illa till och jag vill därför hitta o åtgärda grundproblemet

* Voff voff *
10 702 Inlägg
25 februari 2021
#4
Pelleprognos skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Ta en liten lätt hammare och knacka försiktigt på startmotorn och se om det hjälper

Tack för svar. Det kan kanske hjälpa för stunden men jag vill hitta orsaken till problemet.
Jobbigt om detta händer när man har bråttom eller står illa till och jag vill därför hitta o åtgärda grundproblemet

Det han menar är att om det hjälper så vet du att det är din startmotor som är trasig...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 127 Inlägg
25 februari 2021
#5
Ja. Alternativet vore att gå ut med en multimeter och mäta om det kommer fram någon spänning till solenoiden när bilen inte svarar på startförsök.

93 Inlägg
25 februari 2021
Trådstartare
#6
Utmarks-Loke skrev:
Ja. Alternativet vore att gå ut med en multimeter och mäta om det kommer fram någon spänning till solenoiden när bilen inte svarar på startförsök.

Solenoiden har jag funderat lite över o försökt läsa lite om. Tror du / ni att misskontakt / defekt solenoid kan yttra sig så som jag beskriver problemet ?

6 127 Inlägg
25 februari 2021
#7
Pelleprognos skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Ja. Alternativet vore att gå ut med en multimeter och mäta om det kommer fram någon spänning till solenoiden när bilen inte svarar på startförsök.

Solenoiden har jag funderat lite över o försökt läsa lite om. Tror du / ni att misskontakt / defekt solenoid kan yttra sig så som jag beskriver problemet ?

Ja, det är möjligt, men solenoiden sitter ihop med startmotorn och de byts normalt sett som en enhet.

93 Inlägg
25 februari 2021
Trådstartare
#8
Solenoiden brukar tydligen gå att smörja och rengöra kontaktytorna för bättre funktion, men det kanske är bättre att köpa allt nytt då den har jobbat några gånger under årens lopp. Kostar 1150 kr på biltema och om det löser problemet så är det absolut värt tänker jag.

1 777 Inlägg
25 februari 2021
#9
Startspärr/antennring är en känd Volvosjuka.
Senast redigerat av Bassiehof (25 februari 2021)

6 127 Inlägg
25 februari 2021
#10
Ja, man skall nog gärna göra den där mätningen på solenoiden först, och inte byta grejer på måfå

93 Inlägg
25 februari 2021
Trådstartare
#11
Bassiehof skrev:
Startspärr/antennring är en känd Volvosjuka.

Om startspärren är aktiverad så blinkar indikatorlampan snabbt enl instuktionsboken, men lampan blinkar inte och då bör ju startspärren inte heller vara aktiverad. Antennringen samverkar väl med startspärren som jag förstår det.

6 127 Inlägg
25 februari 2021
#12
Pelleprognos skrev:
Bassiehof skrev:
Startspärr/antennring är en känd Volvosjuka.

Om startspärren är aktiverad så blinkar indikatorlampan snabbt enl instuktionsboken, men lampan blinkar inte och då bör ju startspärren inte heller vara aktiverad. Antennringen samverkar väl med startspärren som jag förstår det.

Ja, antennringen läser av koden ur nyckeln så att startspärren kopplas ur.

3 329 Inlägg
25 februari 2021
#13
Typiska startmotorfel och dess yttranden:
(Batteriet förutsätts vara ok nedan)

Startmotorn klickar.
Dålig kontakt på kontakterna som sluts när solenoiden slår till och flyttar drevet. Kan ofta tas isär och putsas och vridas. Kontakten är den som startar själva elmotorn när den skjutit fram drevet.

Startmotorn är heldöd. (Knäpptyst)
(Också förutsatt det kommer ström i lilla kabeln från tändlåset.)

Dålig kontakt på anslutningen från tändlåset. Mycket vanligt och många startmotorer byts nog i onödan när en puts hade räckt.  Kan ge fenomenet "strejka i regnväder" "vid varm/kall motor" tex.

Eller:
Om startmotorn fungerar efter att den fått en bestämd "knack" är kolen slut.
Knacket gör att ett för kort kol tillfälligt får kontakt med kollektorn.  Även solenoiden KAN vara död in detta läget, (=tyst startmotor) men detta fel kan det också vara om startmotorn klickar.

Trådskaparen skulle också kunna försöka starta med växelväljaren i N, istället för P.  Lyser P i instrumentklustret när den startvägrat?
Senast redigerat av Mossan1 (25 februari 2021)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
25 februari 2021
#14
Utmarks-Loke skrev:
Pelleprognos skrev:
Bassiehof skrev:
Startspärr/antennring är en känd Volvosjuka.

Om startspärren är aktiverad så blinkar indikatorlampan snabbt enl instuktionsboken, men lampan blinkar inte och då bör ju startspärren inte heller vara aktiverad. Antennringen samverkar väl med startspärren som jag förstår det.

Ja, antennringen läser av koden ur nyckeln så att startspärren kopplas ur.

Kan det inte vara spärren som är fel som gör att bilen inte ska starta annat än i N och P? Att den sitter snett?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

93 Inlägg
25 februari 2021
Trådstartare
#15
Mossan1 skrev:
Typiska startmotorfel och dess yttranden:
(Batteriet förutsätts vara ok nedan)

Startmotorn klickar.
Dålig kontakt på kontakterna som sluts när solenoiden slår till och flyttar drevet. Kan ofta tas isär och putsas och vridas. Kontakten är den som startar själva elmotorn när den skjutit fram drevet.

Startmotorn är heldöd. (Knäpptyst)
(Också förutsatt det kommer ström i lilla kabeln från tändlåset.)

Dålig kontakt på anslutningen från tändlåset. Mycket vanligt och många startmotorer byts nog i onödan när en puts hade räckt.  Kan ge fenomenet "strejka i regnväder" "vid varm/kall motor" tex.

Eller:
Om startmotorn fungerar efter att den fått en bestämd "knack" är kolen slut.
Knacket gör att ett för kort kol tillfälligt får kontakt med kollektorn.  Även solenoiden KAN vara död in detta läget, (=tyst startmotor) men detta fel kan det också vara om startmotorn klickar.

Trådskaparen skulle också kunna försöka starta med växelväljaren i N, istället för P.  Lyser P i instrumentklustret när den startvägrat?

Tack för ett utförligt o beskrivande svar

93 Inlägg
25 februari 2021
Trådstartare
#16
Vettemannen skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Pelleprognos skrev:

Om startspärren är aktiverad så blinkar indikatorlampan snabbt enl instuktionsboken, men lampan blinkar inte och då bör ju startspärren inte heller vara aktiverad. Antennringen samverkar väl med startspärren som jag förstår det.

Ja, antennringen läser av koden ur nyckeln så att startspärren kopplas ur.

Kan det inte vara spärren som är fel som gör att bilen inte ska starta annat än i N och P? Att den sitter snett?

/Benny

Om du syftar på startspärren så är den elektronisk så som jag fattat det och kan väl knappast hamna snett. Indikatorlampan visar ju dessutom inget problem med detta.

Forummoderator
18 127 Inlägg
25 februari 2021
#17
Provat och starta bilen i läge N?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

93 Inlägg
25 februari 2021
Trådstartare
#18
Hybrid_ skrev:
Provat och starta bilen i läge N?

Japp

Forummoderator
18 127 Inlägg
25 februari 2021
#19
Då får du nog koncentrera dig på startmotorn och dess matning i synnerhet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

93 Inlägg
25 februari 2021
Trådstartare
#20
Hybrid_ skrev:
Då får du nog koncentrera dig på startmotorn och dess matning i synnerhet.

Ja, känslan är att problemet ligger i dålig kontakt i tändningslås / solenoiden eller att den kärvar.
Jag tar hjälp med felsökning / rep då jag är kass på el o saknar instrument.
Är tacksam för alla svar där problemet kanske har ringats in. Typiskt nog så gick det att starta den för en stund sedan, det underlättar ju inte felsökningen precis.
Återkommer här om orsaken i problematiken klargörs smile


Sök