Antal mil ska man inte stirra sig blind på, antalet ägare och vilka som ägt är viktigare. Även en komplett ifylld servicebok ska man titta på. Har bilen rullat mer än 17.000 mil, kolla så att kamrem och vattenpump är bytt (ska stå i serviceboken och under huven någonstans), men spelar ingen roll om den precis är nybytt långt efter 17.000 mil så länge motorn går bra, men det ska vara gjort innan du köper bilen. Undvik bilar som tjänstgjort som företagsbilar, för då är det stor sannolikhet att det är många olika personer som nyttjat bilen och undvik definitivt gamla blåljusfordon eftersom dessa har brukats väldigt hårt med småkrockar höger och vänster som sedan reparerats och det då finns en risk att hela ramen är sne och vind fast det inte syns. Men 10 år gamla bilar med 6-7 ägare ska man inte vara rädd för om ungefär hälften av dessa är återförsäljare.
Märken jag rekommenderar är Subaru, Honda, Opel, Skoda, Seat, Peugeot, Citroën m.fl. Dessa är mycket bil för pengarna. Lite dyrare, men också bra bilar är BMW, Audi, Volvo, Volkswagen m.fl. Toyota rekommenderas till den som absolut inte är i behov av en bil som ”kommunicerar” med en. Kia är en bra bil de första 7 åren, sen är dom opålitliga med turboras till höger och elfel till vänster.
Symmetrisk AWD och Boxer Diesel ska det vara
- Subaru Legacy Rules