3121
Sök

Bilköp. Åsikter på BMW 1 serie 2006-2009

6 056 Inlägg
11 mars 2021
#21
it_mutt skrev:
Utmarks-Loke skrev:
it_mutt skrev:
Alternativt byta kedjan i förebyggande syfte och under förutsättning att TS (eller någon bekant) kan göra det. Gör man det själv är ju kostnaden på "andra tyska bilar" inte värre än ett kamremsbyte. Skulle väl förefalla rimligt att kostnaden bör vara något liknande på en BMW. Men, det är givet bara ett antagande.

Problemet är att kedjan sitter på baksidan motorn, in mot torpedväggen. Den är alltså ganska jobbig att byta, motorn måste lyftas ur. Kan tyckas vara en vansinnesplacering men den var ju tänkt att vara bilen ut och inte behöva bytas.

Ah, som på Audis 3.0:or mao...inte den mest genomtänkta platsen för byte nej. Men, absolut, det är ju som du skriver, tänkt att hålla bilens livslängd ut. Men ja, det är säkert görbart om man nu tycker man har tråkigt några dagar wink

Tänkte mer om det kanske satt som på, ptja, vags 1.8, 2.0tfsi osv (o givetvis och säkert inte bara dessa); "där framme, som en dålig kopia på en kamrem" typ.

Hade varit perfekt om den satt framme, motorrummet är ju gjort för en rak sexa så med en fyra i har man 20cm att arbeta på. Men så enkelt är det inte.


Sök