27 mars 2021
Trådstartare
Hej! Haft lite skumma fel senaste tiden med min bil. Det började för ca 2 månader sedan att motorlampan tändes och jag tappade effekt i växel 1,2 men 3,4,5 var helt ok. Felkoden var : P0601 internal control module memory check sum error. Larmet kom när man vred på tändningen för ”snabbt”. Bilen funkade helt normalt efter borttaget larm. Detta hände 3 gånger totalt. Larmet har ej kommit på ca 2 veckor.
Förra veckan när vi hade varit iväg och skulle köra hem så startade inte bilen.
Startmotorn gick inte. Försökte starta med startkablar men gick ej, försökte springa igång bilen men de gick inte heller. Bilen var helt död.
När jag hade gett upp så hoppade jag in i bilen för att ta mina glasögon och tänkte provstarta den en sista gång, då startade den utan problem. Den var totaldöd i ca 1 timme.
Funkat nu i en vecka utan problem.
Idag blev de liknande problem, men denna gången snurrade startmotorn. Bränslepumpen klickade. Men bilen tände inte. Efter 40 minuters hårkliande i skogen så startade bilen tillslut utan problem. Ska tillägga att jag försökte få igång bilen ca 10 gånger under denna tiden utan framsteg.
Vetefan vad de kan vara, när man googlar runt lite så lutar de åt vevaxel givaren. Men passar de in på symptomen när bilen var helt död!
Snälla hjälp 😂 några tankar om vad de kan vara?
Senast redigerat av Andre1994 (27 mars 2021)