2705
Sök

Bilköp - tidigare ägare

9 Inlägg
24 april 2021
Trådstartare
Hej!

Går i bilköparsvängen och har noterat två fenomen som jag inte förstår mig på. Brukar kolla upp tidigare ägare på de bilar som intresserar mig via transportstyrelsens tjänst för att se hur länge ägarna haft bilen och var den körts.

1.
Ser ett mönster där många bilar (tror de mest gäller de som säljs av bilhandlare) byter ägare upp mot 6 gånger under typ 2 veckors tid innan de kommer ut till försäljning. Både företag och privatpersoner står som ägare. Tittar man upp de privatpersoner som är ägare på ratsit syns att de har flera fordon registrerade på sig.
Vad ligger bakom dessa ägarbyten?

En bil som jag tyckte var intressant men som hade ett pris som var för bra för att vara sant hade samma mönster. Bl a en ägare som är registrerad som ägare till 20 fordon. Ett företag hade bilen ute till försäljning. Då jag tyckte det var konstigt kollade jag upp bilen efter att den var såld. Står nu registrerad på en person som står som ägare till 120 fordon... kan ju såklart vara en målvakt men känns lite osannolikt att det är en sådan konstig ägarhistorik och sedan dessutom blandas in en målvakt.

2.
Ofta får jag fram ägare ca 8-10 år tillbaka, men på en del bilar, ex en saab årsmodell -08 fick jag bara se de tre senaste ägarna (3 företag inom en vecka) och inget innan. Varför får man ibland inte se alla ägare på utdragen, eller endast en kort tid tillbaka?

* Voff voff *
10 702 Inlägg
25 april 2021
1. Kan inte svara på det då jag inte upplever det som vanligt på dom bilar jag tittat på iaf. smile

2. Det är väl just över viss tid man kan få fram dom tidigare ägarna? Så om någon ägt fordonet under lång tid så kommer inte det med då ägarbytet ligger så att säga utanför spannet.
Senast redigerat av Brådhis (25 april 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

9 Inlägg
25 april 2021
Trådstartare
Tack för svar!

Kan säga att det ffa är saabar fr ca 2008 jag tittar på, dvs ingen ovanlig eller konstig modell direkt. Men tror jag sett det på andra märken hos bilhandlare också.

Och kan väl stämma där med att de visar en viss tid tillbaka. På just den bilen jag gav som exempel var det 3 bilhandlare som ägt bilen i mars 2021 och sedan syntes ingen tidigare ägare. Har på andra bilar sett ägare från i alla fall 2011.
Känns som man i annonsen skulle skyltat med om det varit samma ägare i 10 år?
Senast redigerat av jakeplisken (25 april 2021)

Sök