4271
Sök

Behöver lite råd med vilken bil jag borde köpa

6 Inlägg
27 april 2021
Trådstartare
Hej allihopa, är helt ny här. Jag har bestämt mig för att nu fan ska det bli en ”ny” bil då jag vart utan bil i snart ett halvår och behöver verkligen en bra bil nu då tjejen väntar barn. Köpte min första bil när jag fyllde 18 och skaffade körkort (en e46 330i) som fick motorras. Sen dess har jag bara haft gamla skrotbilar som går sönder efter 1-2 månader.

Behöver då lite råd. Jag vill ha en bra bil, pålitlig, rymlig och bekväm. Men oxå något lite sportigt och kul. Helst bakhjulsdrift men inget krav. Jag har en budget på 150k och har kollat runt på A4 b8, 3 serie e91 och f31 och c klass s204. Jag vill liksom ha en bil som håller länge och med inga chock kostnader efter 3 månader. Jag har liksom inte råd med det.

Vilken hade ni valt i min situation? I och med att bränslepriserna höjs som fan oxå så vill jag ju ha en som är lite snål och då har jag kollat på diesel varianterna. Är det något man bör tänka på då?

Tacksam för alla svar!

1 194 Inlägg
28 april 2021
Lexus is 300h är ett alternativ. Underskattad kärra med 2,5l bensinare och hybriddrift kopplat till CVT-låda som gör att bilen drar runt 0,55 blandat.

Bakhjulsdriven, och dessutom toppar Lexus listor år ut och år in på minst fel och nöjdast kunder. Välj en med rattvärme och Mark Levinson stereo. Du kommer inte ångra dig!

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
28 april 2021
En japansk diesel är det som låter mest logiskt om Du vill ha låga ägande- och driftskostnader.
Annars ligger ju Audi närmast mitt hjärta, en 170hk tdi quattro är en trevlig bekantskap.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

178 Inlägg
28 april 2021
Jag skulle satsa på en V70. Kanske inte så du får ståpäls varje gång du vrider om nyckeln, men en jäkligt bra bil. Rostar inte som tyskarna, relativt billig i drift och bra utrymmen och komfort.

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
28 april 2021
Lexus Is300h är väl det tipset som passar in absolut bäst på det du söker, dock så gillar inte jag cvt lådan, men det är en smaksak

6 Inlägg
29 april 2021
Trådstartare
Minigrisen skrev:
Jag skulle satsa på en V70. Kanske inte så du får ståpäls varje gång du vrider om nyckeln, men en jäkligt bra bil. Rostar inte som tyskarna, relativt billig i drift och bra utrymmen och komfort.

Tack för svaret, hur är det med Volvos automat lådor? Har också läst lite att Volvos diesel motorer verkar gilla att krångla.

178 Inlägg
29 april 2021
Rednanm54 skrev:
Minigrisen skrev:

Tack för svaret, hur är det med Volvos automat lådor? Har också läst lite att Volvos diesel motorer verkar gilla att krångla.

Körde en V70 2005a från 12000mil till 29000. Dieselvärmaren och bromsklossar fick jag byta utöver vanlig service. Det var en D5 automat och drog ingenting.

Sen kan jag haft tur eller andra otur.

* Voff voff *
10 741 Inlägg
29 april 2021
Personligen gillar jag Volvo, men ska man se det så förnuftigt som möjligt så instämmer jag med dom som rekommenderat Lexus.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
29 april 2021
Minigrisen skrev:
Rednanm54 skrev:
Minigrisen skrev:

Körde en V70 2005a från 12000mil till 29000. Dieselvärmaren och bromsklossar fick jag byta utöver vanlig service. Det var en D5 automat och drog ingenting.

Drog ingenting? De jag känner som kört d5 så har alla snittat ca 0,7-0,8

101 Inlägg
29 april 2021
Som en Mercedes-älskare tycker jag verkligen inte att det är något fel på en s204 (kör en själv). Inte massa problem med rost som på 203-orna.

Jag har själv inget intresse av de motorsvaga alternativen, men C350 är väl bra så länge inte motorn är en av de tidigare där balansaxeln orsakade problem. C320 TROR jag ska vara så gott som skottsäker. Finns garanterat utmärkta motoralternativ bland de klenare alternativen också! smile

4 261 Inlägg
29 april 2021
Skulle egentligen rekommendera en jävla go 940/945, då bättre bil tror jag aldrig har byggts än en sån. Jävla trevliga bilar som går som fan med lite småtrim och styling. Hållbara bilar som bara går och när dom strular så kostar det potatis att laga, dvs varenda mek där ute kan laga den och för småsummor, servade min för några dagar sen för runt 500kr olja och filter från vparts.se. Besiktade för några veckor sen utan anmärkning.  Många kommer att säga nu att det är gamla bilar men vem fan bryr sig dom funkar mycket bättre än nya och krånglar inte, så länge man inte köper en som har trimmat ihjäl och har börnat med den dygnet runt på ikea parkeringen.

Annars som många fler har sagt så rekommenderar jag lexus också. Men i första hand en 940^^

178 Inlägg
29 april 2021
SportPilot skrev:
Minigrisen skrev:
Rednanm54 skrev:

2005 var väl innan partikelfiltret kom. Då var de snåla som fan.

1 513 Inlägg
29 april 2021
panda666 skrev:
Skulle egentligen rekommendera en jävla go 940/945, då bättre bil tror jag aldrig har byggts än en sån. Jävla trevliga bilar som går som fan med lite småtrim och styling. Hållbara bilar som bara går och när dom strular så kostar det potatis att laga, dvs varenda mek där ute kan laga den och för småsummor, servade min för några dagar sen för runt 500kr olja och filter från vparts.se. Besiktade för några veckor sen utan anmärkning.  Många kommer att säga nu att det är gamla bilar men vem fan bryr sig dom funkar mycket bättre än nya och krånglar inte, så länge man inte köper en som har trimmat ihjäl och har börnat med den dygnet runt på ikea parkeringen.

Annars som många fler har sagt så rekommenderar jag lexus också. Men i första hand en 940^^

Dock var "sportig och kul" ett av kriterierna. wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

4 261 Inlägg
29 april 2021
trubbelturbo skrev:
panda666 skrev:

Dock var "sportig och kul" ett av kriterierna. wink

https://www.garaget.org/?car=299788&image=2838531

Detta är inte sportigt^^? då vet ja inte vad som är lol. har sett riktigt fina exemplar samt me runt 400-500hk fast då lite svårt att besikta kanske men runt 250-300hk ska inte va några större problem att besikta. Sen är smaken självklart som baken hehe

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
29 april 2021
nej en 940 är inte sportig och kan inte bli sportig, inte ens med 940hästar

* Voff voff *
10 741 Inlägg
30 april 2021
SportPilot skrev:
Minigrisen skrev:
Rednanm54 skrev:

Så är det. Har haft både D5 och 2.4d både med och utan partikelfiltret. Förbrukningen du skriver är helt i linje med vad jag haft under dessa ~25-30000 mil jag kört totalt med dom jag haft. Lite mindre på landsväg (neråt 0,6 vid extremt slö körning) och uppåt litern med köer i stan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
30 april 2021
Brådhis skrev:
SportPilot skrev:
Minigrisen skrev:

Så är det. Har haft både D5 och 2.4d både med och utan partikelfiltret. Förbrukningen du skriver är helt i linje med vad jag haft under dessa ~25-30000 mil jag kört totalt med dom jag haft. Lite mindre på landsväg (neråt 0,6 vid extremt slö körning) och uppåt litern med köer i stan.

Med hänsyn till motorstorlek med mera så är det inte dåligt, men inte speciellt bra heller. Var mest uttalandet om att "drog ingenting" som jag reagerade över smile

6 Inlägg
30 april 2021
Trådstartare
Tack för alla tips allihopa ni är grymma! Har vart inne på blocket och kollat på Lexus is300h (har inte haft något intresse för japanerna innan) och det verkar som att det blir en sån, lite dyra men det borde gå. Dock så oroar jag mig lite över utrymme, tjejen tycker att man inte kan få plats med en barnvagn i skuffen (vilket jag tror man kan). Ni som har erfarenhet av dom, vad tycker ni? Får man plats med 4-5 stora Ica kassar och en barnvagn där? Kan man ha en babybarnstol i baksätet och sitta fram bekvämt?

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
30 april 2021
Rednanm54 skrev:
Tack för alla tips allihopa ni är grymma! Har vart inne på blocket och kollat på Lexus is300h (har inte haft något intresse för japanerna innan) och det verkar som att det blir en sån, lite dyra men det borde gå. Dock så oroar jag mig lite över utrymme, tjejen tycker att man inte kan få plats med en barnvagn i skuffen (vilket jag tror man kan). Ni som har erfarenhet av dom, vad tycker ni? Får man plats med 4-5 stora Ica kassar och en barnvagn där? Kan man ha en babybarnstol i baksätet och sitta fram bekvämt?

Barnvagn och ica kassar funkar, beroende på vilken barnvagn ni har såklart smile Men med det sagt så är där inte lastutrymme i stil med en kombi.
Som referens så har jag lastat ica kassar och barnvagn i en Hyundai i10, det går men det är lite trångt, dessutom med en barnstol i baksätet lol

Sök