Silverbielke skrev:
Tack så jätte mycket för alla svaren!
Då är jag med på remmen på motorns framsida samt att sköta ordinarie oljebyten under
våren / hösten. Torsten du skrev:Automatväxellådsoljan kollar du uppifrån på "stickan" med väl varmkörd motor efter att ha "kört genom" alla växlar MED FOTEN PÅ BROMSPEDALEN.
Automatlådeoljan ska vara klar och INTE lukta bränd.Hur menar du med
efter att ha "kört genom" alla växlar MED FOTEN PÅ BROMSPEDALEN.?
Du skrev även,
Fyll, vid behov, endast på MoPar ATF 4+, en syntetisk ATF-olja.
Behöver jag ta reda på vilken olja som är i idag eller fungerar MoPar ATF 4+ oavsett? Jag tänkter om tidigare ägare inte använt just den oljan?
Har ytterligare en fråga som jag tänkte höra om någon kunnig skulle kunna svaret på?
Fråga: I innertaket sitter två taklampor som tänds manuellt med varsin knapp för att lysa upp cupén, dessa har ett varmt ljus men som flimrar när det är igång, inte överdrivet mycket man man ser i perferin att ljuset "rör sig", tänder jag extra belysningen på taket som är eftermonterat så blir de minimalt svagare?
Tänkte först att bilen kanske hade ett dåligt batteri eller så, men den startar jättefint och ingenting annat flimrar i bilen när man tänder ljusramperna?
Torsten, tack för inbjudan
Det ska jag absolut ha i åtanken! Behövs någon anmälan eller är det öppet för alla som vill testa?
Återigen, tack för hjälpen!
M
Hallå igen.
Jag kanske var lite för kortfattad.
Kontroll av automatlådans oljenivå sker med väl varmkörd GÅENDE motor.
Med foten på bromspedalen för du över växelväljarspaken i alla lägen och avslutar med spaken i "P" (går i o f s lika bra i "N").
Utan att stänga av motorn drar du upp mätstickan, torkar av den, skjuter ner stickan och drar upp den och avläser nivån.
Lukta samtidigt på oljan och försök avgör om den är bränd.
Doftar den bränd rekommenderar jag att du byter den.
Det är praktiskt taget omöjligt att byta all växellådsolja utan demontering av växellådan, vilket är onödigt om den växlar som den ska.
Endast 2 liter i taget går att byta.
Men genom att byta 2 liter 3 gånger så har du "spätt ut" växellådsoljan så den är i betydligt bättre kondition än när du började "bytet".
Fräsch olja betyder att lådan får mindre risk för att ventilerna och servona "kärvar" och momentant inte skiftar växlar tillräckligt snabbt utan slitage från belägg kommer ut i oljan som föroreningar.
På mina JEEPar(har ägt 3 st - alla med automatlådor) har jag bytt växellådsolja på följande sätt:
Köp 6 liter MoPar ATF 4 +.
Anskaffa ett lågt men brett uppsamlingskärl, som går under kylaren.(campingdiskbalja av plast använder jag)
Demontera ett av växellådsoljerören från oljekylaren, som är samman byggd med motorvätskekylarens "botten".
Egalt vilket - lossa det du kommer lättast åt - jag brukar lossa det på bilens högra sida.
Starta motorn och låt den "pumpa ut" växellådsoljan till det droppar.
Ungefär 2 liter kommer ut.
Fyll på 2 liter.
Lite struligt att fylla på så jag tar hjälp av BILTEMAs elektriska oljebytare för att inte slabba så mycket.
Kör igenom bytena på samma sätt och avsluta med att ansluta oljeröret och kolla nivån.
Skulle man råkat fylla på för mycket, vilket är lätt hänt, suger man upp överskottet med oljebytaren.
Voila!
Om föregående ägare skulle ha "syndat" och INTE fyllt på med MoPar ATF 4+ så gör det inte så mycket.
Växellådsoljorna är kompatibla - men MoPar ATF 4+ är en syntetisk olja som gör att växellådan arbetar betydligt bättre när det är kallt, innan oljan hunnit bli varm och lättflytande.
Om innerbelysningen "flimrar", när den är ställd på automatisk tändning när någon dörr öppnas, kan det bero på dålig jordning/kontakt i dörrkontakten.
Demontera och putsa så att god jordning erhålls.
Behövs ingen föranmälan till Sandlycke.
Bommen öppnas 9 och stängs 16.
200:- kontant eller swish.
Enkel matservering.
Området bjuder på allt från skogsvägar utan stenar och stubbar till spår där winsch krävs.
Hornen kan således växa under dagen.
Du avgör själv om du vill leka i vattensamlingar och lerhål eller lämna med ren bil.
B t w så har jag 4 liter MoPar ATF 4+ som kan avyttras till hemult pris = halva butikspriset.
Kolla själv vad oljan kostar nu för tiden.
Överlämnandet kan ske på Sandlycke om du så önskar.
Förr i tiden, när jag arbetade med MoPar-bilarna som serviceingenjör hos SAAB-ANA rekommenderade vi 4.800 mil som bytesintervall för växellådsoljan på polisbilarna.
Men jag tror det var lite för ofta - 10.000 mil för privatkörning är mer lämpligt.
Sedan har jag en fråga:
Din bil är av 2011 års modell men har 3.8-litersmotorn?
Kom inte den nyare 3.6-litersmotorn 2011?
Men 2011 var ju en "övergångsårsmodell" så båda motorerna kan kanske förekomma.
Slutligen grattis till en trevlig bil, som du kan utrusta HUR MYCKET SOM HELST - plånboken sätter gränsen.
På Sandlycke kan du se många utrustade JEEPar.