4277
Sök

Köpråd: <20000kr, driftsäker, ekonomisk, manuell, bensin

55 Inlägg
12 maj 2021
Trådstartare
#1
Morsans 850 från 94 fick 6st tvåor på senaste besiktningen, det är inte ekonomiskt att få det lagat på verkstad så nu behövs det ny (gammal) bil åt henne.

Kriterierna är listade i ämnesraden,

Hon kör gärna Volvo igen, men det är inte särskilt viktigt. Viktigare med manuell låda, och att den är mer ekonomisk än vad hon haft. (Läs: årsskatt under 2000kr, gärna billig att försäkra och inte skittörstig.)

Ganska mycket stadskörning, så diesel går bort.

Kör sällan längre än 2 mil i stöten och under 1000mil/år de senaste fem åren.

Vad har ni för tips? 20000kr går inte att töja det minsta.

Har kikat på och funderat lite på:

- Volvo V40, ca år 2000,
- Volvo V50 - har själv en 1.8f, den är ganska törstig men billig att äga, har varit ganska snäll mot oss…
- Honda Civic, också kring millenieskiftet
- Mazda 3?
- Golf (men där är det vissa modeller man ska akta sig för?)

Vad har ni mer för tips?

Behöver alltså inte vara en kombi, men en halvrymlig småbil om det finns något sådant, en storhandling får gärna rymmas, typ 4-5 matkassar.

Vi befinner oss i Malmö/Lund, så om ni länkar annonser får de gärna finnas häromkring.

Och just det, körförbud om en knapp månad, så lite bråttom är det.
Senast redigerat av Albert_a (12 maj 2021)

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
12 maj 2021
#2
Hyundai i10 smile rymlig för sin storlek och ekonomisk


4 139 Inlägg
12 maj 2021
#3
Renault Clio rent sporadiskt en 06-08:a borde man kunna komma över
VW Golf med tsi/fsi  för 20.000:-  blir tyvärr bottenskrapet, populära bilar med högt andrahandsvärde som är billiga i drift

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
18 003 Inlägg
12 maj 2021
#4
En gammal V40?

De går att köra väldigt snålt. Fast de jag har haft var ju inte så gamla på den tiden.
Tror nog pengarna borde räcka med marginal.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … s/95256483
Historik:
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/TKJ983
Senast redigerat av Hybrid_ (12 maj 2021)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 062 Inlägg
13 maj 2021
#5
En golf från före de började med direktinsprutning är bra i den prisklassen. Typ denna:

https://www.blocket.se/annons/skane/vol … 6/95530105

55 Inlägg
13 maj 2021
Trådstartare
#6
Ja, golf 1.6 från åren efter millennieskiftet  verkar det finnas ganska gott om i prisklassen, de har ju ofta gått 25000mil, men det får man kanske räkna med i den prisklassen, men håller de maskinellt?

Vad tycker ni om Mazda från den tiden eller lite senare, verkar ju fina maskinellt, men rostar kanske, eller?

Finns även många Peugeot 307 i den prisklassen, ska man akta sig för de?

Mycket tacksam för tips!

4 139 Inlägg
13 maj 2021
#7
Golf 1.6 fanns från åren 1998 till ca 2012, vanlig 8v på 101-102hk, leta efter 16V på 105hk som fanns
runt 2001-2003 ska var byggd för 98 oktan och går troligen lite billigare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

55 Inlägg
14 maj 2021
Trådstartare
#8
Tar gärna emot fler tips och åsikter.

Golfen med 105hk finns det en del till salu, så nog värt att i alla fall åka o titta på någon.

Hyundai i10 är nog i minsta laget känns det som i bild, men behöver nog se en och uppleva storleken lite bättre i verkligheten.

inga andra åsikter på de jag listade tidigare?

6 062 Inlägg
14 maj 2021
#9
Men undvik 16V om du skall ha en golf, de var lite piggare men också mer som kan gå sönder vid tex. ett kamremsbrott. Och om den går marginellt snålare spelar ingen roll när man kör såpass lite.

55 Inlägg
14 maj 2021
Trådstartare
#10
Morsan provkörde en Civic idag, en modellår 05, men tillverkad 03.

Hon saknade Volvokomforten, och tyckte att bromsen tog väldigt långt ner. Lite plåtig upplevde hon den. Kändes som att ”åka i en konservburk”.

Så kanske inte blir någon Honda Civic, då känslan såklart är viktig. Detta var ett välhållet exemplar med under 17000 mil på mätaren.

Är komforten bättre i en golf? Eller glider man bättre i en Mazda, Renault eller Citroën?

4 139 Inlägg
14 maj 2021
#11
Skulle nog gissa att en Golf har bättre komfort än en Clio vartfall när man närmar sig 100Km/t
varfall om man tar en Golf VI mot en Clio II
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

4 139 Inlägg
14 maj 2021
#12
Om hom vill ha relativt bekväm bil som inte är dyrare i drift än en 850:- så kanke en laguna:
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv … p;q=laguna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

2 401 Inlägg
14 maj 2021
#13
Bara för sakens skull, vad var det för 2or hon fick?


55 Inlägg
14 maj 2021
Trådstartare
#14
Lucif3r skrev:
Bara för sakens skull, vad var det för 2or hon fick?

Det var blandat, högt å lågt, allt från en del lampor, men även att indikatorlampor inte berättat att det var lampfel. Ojämn bromsverkan m.fl.

Vet också att hon har rost i en balk som är precis på gränsen för att gå igenom besiktning, som de varnade om vid förra årets besiktning, vi pratar millimeter.

Jag har inte sett protokollet, men hennes verkstad - som alltid varit bra, pålitliga och billiga ville ha 6-7000kr för att göra den i besiktningsbart skick. De bedömde också att det inte var värt det.

Detta är en helt grundutrustad 850, värdet bedöms till 6000kr om den varit i skick, så den är nog dessvärre dödsdömd om ingen behöver den som reservdelsbil/donator. Den har udda skärmar och ett motorfäate har varit kass.

Det är dags helt enkelt.

4 139 Inlägg
14 maj 2021
#15
Bara att sätta ut den på blocket, 3-4000:- bör den vara värd, rosten är det värsta
skattebefriad från 2024-01-01, volvo 850 anses var en av de mest ulimata pundaråken
finns alltid någon fjortis som vill ha en Volvo

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 202 Inlägg
15 maj 2021
#16
Jag skulle säga en S60/S80 eller V70N 2004 eller nyare.

Finns många välfungerande för 20kkr.
Höga mil?
Javisst, än sen då?
Det kvittar på dom.

En Toyota Corolla eller liknande har ju helt overklig driftsäkerhet och 2000talare rostar inte så hemskt som 80 och 90talare. Men då får man punga ut med lite mer pengar än 20kkr för en i hyffsat skick.
Höga priser på Toyota men kan ändå löna sig med totalekonomin.

Att sälja en defekt 850 för 4kkr blir svårt.  Räkna med berydligt mindre och väkdigt svårsåld.  Slår körförbud in kan du i praktiken få betala för att bli av ned den. Bärgning eller hyra kärra till skroten.

Bogsera avställd bil är olagligt, men kanske inte jätteprioriterat brott....
Senast redigerat av Mossan1 (15 maj 2021)

Forummoderator
18 003 Inlägg
15 maj 2021
#17
Mossan1 skrev:
Jag skulle säga en S60/S80 eller V70N 2004 eller nyare.

Finns många välfungerande för 20kkr.
Höga mil?
Javisst, än sen då?
Det kvittar på dom.

En Toyota Corolla eller liknande har ju helt overklig driftsäkerhet och 2000talare rostar inte så hemskt som 80 och 90talare. Men då får man punga ut med lite mer pengar än 20kkr för en i hyffsat skick.
Höga priser på Toyota men kan ändå löna sig med totalekonomin.

Att sälja en defekt 850 för 4kkr blir svårt.  Räkna med berydligt mindre och väkdigt svårsåld.  Slår körförbud in kan du i praktiken få betala för att bli av ned den. Bärgning eller hyra kärra till skroten.

Bogsera avställd bil är olagligt, men kanske inte jätteprioriterat brott....

Skulle säga att en S80 är en undervärderad bil. Vi köpte en S80 170hk aut -04 för 12k till jobbet som arbetsbil. Den lever ett hårt liv. Hade en likadan innan och den överlevde i 5 år! AC fungerar i bägge. Den gamla slutade växla och tyckte att 4:an var en idealisk startväxel. Dock körbar i manuellt läge. Blir skroten för den.

Men törstiga? Japp!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
15 maj 2021
#18
Albert_a skrev:
Lucif3r skrev:
Bara för sakens skull, vad var det för 2or hon fick?

Det var blandat, högt å lågt, allt från en del lampor, men även att indikatorlampor inte berättat att det var lampfel. Ojämn bromsverkan m.fl.

Vet också att hon har rost i en balk som är precis på gränsen för att gå igenom besiktning, som de varnade om vid förra årets besiktning, vi pratar millimeter.

Jag har inte sett protokollet, men hennes verkstad - som alltid varit bra, pålitliga och billiga ville ha 6-7000kr för att göra den i besiktningsbart skick. De bedömde också att det inte var värt det.

Detta är en helt grundutrustad 850, värdet bedöms till 6000kr om den varit i skick, så den är nog dessvärre dödsdömd om ingen behöver den som reservdelsbil/donator. Den har udda skärmar och ett motorfäate har varit kass.

Det är dags helt enkelt.

Vad menar du med udda skärmar??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

55 Inlägg
15 maj 2021
Trådstartare
#19
Vad menar du med udda skärmar??

/Benny

Båda framskärmana har rostat så de har fått bytas ut. Udda färger, från skroten.

Bilen har tre olika färger. Och lacken är matt som en gjutjärnspanna.

Forummoderator
18 003 Inlägg
15 maj 2021
#20
Albert_a skrev:
Vad menar du med udda skärmar??

/Benny

Båda framskärmana har rostat så de har fått bytas ut. Udda färger, från skroten.

Bilen har tre olika färger. Och lacken är matt som en gjutjärnspanna.

Värde bil cirka 1000:-
Har hon kört omkring med den på riktigt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök