torsen skrev:
it_mutt skrev:
torsen skrev:
Är det en MRF-ansluten handlare, och bilen kostat över 30.000:-, så bör det inte vara något juridiskt problem vid anmälan till ARN.
Om handlaren försökt gardera sig genom att skriva på kvittot/överlåtelsehandlingen att bilen sålts i befintligt skick, för hobbybruk, för reservdelsplock etc så gäller inte sådan friskrivning för trafiksäkerhetsrelaterade avvikelser/fel enligt ARN.
Vilken årsmodell och mätarställning?
Det finns INTE någon sådan friskrivningsmöjlighet.
Det finns INTE heller någon "30000kr"-gräns.
Enda sättet för en handlare att ta sig runt det är att sälja bilen som rep.objekt.
Divergerande uppfattning grundat på vad jag läst och hört och som anses vara kutym i den seriösa bilbranschen.
Men å andra sidan så är det väl ingen seriös bilhandlare som befattar sig med bilar i 20.000:- klassen.
För övrigt är väl inte priset t s betalat ohemult med tanke på ålder och körsträcka, om den är - eller kan bli - felfri.
Opel håller jag högre än VAG, Stellantis och Renault-gruppen.
Inte det minsta intressant vad du ANSER.
Det finns inget lagstöd att det skulle finnas någon 30000-gräns.
Enda sättet att lagligt ta sig runt ansvaret är just att sälja bilen som rep. objekt.
Att något säljs i "befintligt skick" är inte heller det någon friskrivelse, vare sig privat eller från handlare.
Vill du ha mer info i ämnet är det helt enkelt bara läsa någon av alla trådar där frågan diskuterats i detalj. Alternativt börja plöja lagtext.
Du har helt enkelt fel.
Anser du att du inte har det så hänvisa till något faktiskt och konkret. Dvs inte vad en kompis grannes mormor påstått, eller vad "din kompis som kränger bilar" påstår.
Förstår givetvis att du i frågan gällande TS bil (Opel) kände dig nödgad att dra upp vad du anser om VAG, Renault osv. Totalt irrelevant i sammanhanget och ännu ett exempel på tramsande.
Juridiskt är där således inga problem för TS att anmäla det till ARN så länge bilen inte sålts som rep.objekt.
Felet är uppenbarligen känt av säljaren, då man (potentiellt, om vi utgår från att det är samma fel) försökt lösa det tidigare.
Steg ett är alltid att prata med säljaren.