2530
Sök

Volvo 740GLE -87 B230E ingen/dålig gnista

13 Inlägg
16 juli 2021
Trådstartare
#1
Hej, min Volvo går ibland, när jag låtit den stå en stund kan jag köra någon meter utanför kvarteret sen dör den. Det går att starta men den dör snabbare och snabbare efter varje gång man startar tills den inte startar alls och den blir också mer svår startad. När jag kollat gnista efter den dött så kommer det en liten gnista sen slutar det och inget händer medans jag ligger på starten. Får inte heller gnista när jag tar direkt från tändspolen.  Den har kunnat gå flera mil tidigare utan att den dog men hade samma problem då fast inte lika ofta och kunde köra mycket längre.
Har b230e alltså mekaniskt insprut och LH 2.2

Har bytt följande:
Fördelare + hallgivare + fördelarlock begagnade
Biltema rotor
Begagnad tändspole
Biltema och en begagnad tändmodul som sitter på vänster skärm, har kollat gnista med båda men ingen var bättre
Nya NGK brp6es tändstift.

Hör att soppa pumpen går när jag vrider på tändingen så då borde det väl inte vara den nya begagnade hallgivaren som är trasig?
Fördelaren jag köpte följde det med hallgivare och kontakt delen hänger utanför och sitter inte fast i kanten på fördelaren där den har suttit fast men det borde väl inte spela någon roll?

Kan jag ha stoppat på fördelaren fel på något sätt när jag bytte den?



Vet inte vad jag kan skriva mer, men kan testa mer saker om jag får några tips
Tacksam för alla svar!
Senast redigerat av Tvattsvampen (16 juli 2021)

6 113 Inlägg
16 juli 2021
#2
Det borde inte spela någon roll om kontakten till hallgivaren hänger lös, åtminstone inte just nu. Efter tiotusen mil kanske det har skavt sönder kabeln, men det kan du ju fixa senare när bilen går igen.

Hur är det med ström och jord till tändningsgrejerna? Mät med multimeter på anslutningen märkt 15 på tändspolen medan bilen går eller du försöker starta. Det samma gäller ju tändmodulen, den skall ström på en av anslutningarna, minns inte vilken.

13 Inlägg
18 juli 2021
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Det borde inte spela någon roll om kontakten till hallgivaren hänger lös, åtminstone inte just nu. Efter tiotusen mil kanske det har skavt sönder kabeln, men det kan du ju fixa senare när bilen går igen.

Hur är det med ström och jord till tändningsgrejerna? Mät med multimeter på anslutningen märkt 15 på tändspolen medan bilen går eller du försöker starta. Det samma gäller ju tändmodulen, den skall ström på en av anslutningarna, minns inte vilken.

Har mätt på tändmodul och tändspole och allt för ström. Det konstiga är att den helt plötsligt kan få gnista och sen dö direkt och sen får den ibland gnista igen när jag ska kolla gnistan och mäta

298 Inlägg
19 juli 2021
#4
Hur ser det ut i säkringshållaren bakom askkoppen? Brukar ju vara ett väldigt typiskt ställe där kontakten brister till säkringar eller relän. En 740 jag hade var bränd runt relä till bränslepumpen så fick sitta och bryta på relät medan jag körde hem från jobbet för att den inte skulle stanna.



Sök