3579
Sök

Batteriet

8 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
#1
Ägare till hyundai I10 sen 5mån och då ac inte funkade vid köpet har det i värmen vi har ute nu blivit ständigt upp och ner på elrutorna fram kör korta sträckor till affärer dagligen och klick sa det när jag för 2 gången skulle iväg igår,,fick konstaterat med hjälp av grannen att det är batteriet,,bad nästa granne hjälpa mig med startkablar men sa jag testar först och vips startade den,,skulle köra iväg då lös tom tanklampan och inga staplar syntes över trots att jag har mer än halv tank i så ställde bilen igen.
Vad är bäst göra tro,,,testa ladda eller köpa nytt?

Är en -10 uttagen maj -11 och gått när jag köpte den 8400mil,,kan det vara original batteriet i,,,såg i en tråd här nån sa att original batteriet är kass på I 10?

3 256 Inlägg
17 juli 2021
#2
Att ett tio år gammalt batteri tvärdör är ju inget ögonbrynshöjande direkt.

Korta sträckor dödar bilar, generellt.
Först batteri, sen katalysator/partikelfilter osv.

Elhissarna upp och ner drar mindre ström än AC'n skulle ha gjort med kylarfläkten/arna och magnetkoppling osv....
Senast redigerat av Mossan1 (17 juli 2021)

8 Inlägg
18 juli 2021
Trådstartare
#3
wave skrev:
Ägare till hyundai I10 sen 5mån och då ac inte funkade vid köpet har det i värmen vi har ute nu blivit ständigt upp och ner på elrutorna fram kör korta sträckor till affärer dagligen och klick sa det när jag för 2 gången skulle iväg igår,,fick konstaterat med hjälp av grannen att det är batteriet,,bad nästa granne hjälpa mig med startkablar men sa jag testar först och vips startade den,,skulle köra iväg då lös tom tanklampan och inga staplar syntes över trots att jag har mer än halv tank i så ställde bilen igen.
Vad är bäst göra tro,,,testa ladda eller köpa nytt?

Är en -10 uttagen maj -11 och gått när jag köpte den 8400mil,,kan det vara original batteriet i,,,såg i en tråd här nån sa att original batteriet är kass på I 10?

amaron heter batteriet som sitter i nu ,,är det märket bra?

* Voff voff *
10 658 Inlägg
18 juli 2021
#4
wave skrev:
wave skrev:
Ägare till hyundai I10 sen 5mån och då ac inte funkade vid köpet har det i värmen vi har ute nu blivit ständigt upp och ner på elrutorna fram kör korta sträckor till affärer dagligen och klick sa det när jag för 2 gången skulle iväg igår,,fick konstaterat med hjälp av grannen att det är batteriet,,bad nästa granne hjälpa mig med startkablar men sa jag testar först och vips startade den,,skulle köra iväg då lös tom tanklampan och inga staplar syntes över trots att jag har mer än halv tank i så ställde bilen igen.
Vad är bäst göra tro,,,testa ladda eller köpa nytt?

Är en -10 uttagen maj -11 och gått när jag köpte den 8400mil,,kan det vara original batteriet i,,,såg i en tråd här nån sa att original batteriet är kass på I 10?

amaron heter batteriet som sitter i nu ,,är det märket bra?

Amaron verkar poppis Indien... Har dock aldrig stött på ett själv. Och då ser jag fordonsbatterier nästan varje dag i mitt yrke... tongue

https://www.amaron.in/ om du vill läsa mer om dom...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 058 Inlägg
18 juli 2021
#5
Man kan på en verkstad mäta upp batteriet när det är fulladdat under belastning. De kan se om detta är slut eller inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 403 Inlägg
18 juli 2021
#6
Har du möjlighet att kunna ladda batteriet?   Även om du får köpa ett nytt (efter test enligt hybrids rek) så skadar det inte att ladda det in du bara kör korta sträckor


8 Inlägg
18 juli 2021
Trådstartare
#7
Nybergrobin skrev:
Har du möjlighet att kunna ladda batteriet?   Även om du får köpa ett nytt (efter test enligt hybrids rek) så skadar det inte att ladda det in du bara kör korta sträckor

Möjlighet finns men har ingen batteriladdare,,tänkte jag ringer runt imorgon och hör vem som har ett batteri hemma och när nu bilen startade igen kör jag dit och byter på plats så får jag köpa en batteriladdare,,,men kan ju vara att det inte är nåt kvalitetsbatteri amarone och det visade vad det gick för vid lite mer belastning  nu.

2 403 Inlägg
18 juli 2021
#8
Är det org batteri så har det överlevt bra länge ändå smile


Forummoderator
18 058 Inlägg
18 juli 2021
#9
Frågan är vad korta sträckor innebär? 2km eller 15 km?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 Inlägg
18 juli 2021
Trådstartare
#10
Blir väl 2-5 km till olika affärer lite längre sträckor än det ibland och har haft långa körningar ungf 1gång i månaden sen feb/inköp av bilen.

* Voff voff *
10 658 Inlägg
18 juli 2021
#11
wave skrev:
Blir väl 2-5 km till olika affärer lite längre sträckor än det ibland och har haft långa körningar ungf 1gång i månaden sen feb/inköp av bilen.

Låter som ganska så normal användning. Ingenting som skadar batteriet i sig.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 424 Inlägg
19 juli 2021
#12
Underhållsladda ett batteri är aldrig en dum idé dock. Speciellt inte ett batteri som börjar bli till åren 🙂
Men 10år gammalt batteri brukar man räkna med att dom ger upp "när som helst".


8 Inlägg
19 juli 2021
Trådstartare
#13
Sitter ett 40ah i nu är det bättre köpa ett 45ah?

3 256 Inlägg
19 juli 2021
#14
wave skrev:
Sitter ett 40ah i nu är det bättre köpa ett 45ah?

Ja, men att ha betydligt mer än bilen såldes med är ingen vits, om man inte har särskilda skäl.
Tex billjudstävling, etc.

Större batteri klarar inte kortkörningar bättre än normalstort.
Strömmen är som bankkontot.
Mer ut än in = går inte i längden, oavsett storlek på kontot.

6 098 Inlägg
19 juli 2021
#15
Mossan1 skrev:
wave skrev:
Sitter ett 40ah i nu är det bättre köpa ett 45ah?

Ja, men att ha betydligt mer än bilen såldes med är ingen vits, om man inte har särskilda skäl.
Tex billjudstävling, etc.

Större batteri klarar inte kortkörningar bättre än normalstort.
Strömmen är som bankkontot.
Mer ut än in = går inte i längden, oavsett storlek på kontot.

Men man behöver inte stödladda med elektrisk laddare lika ofta wink

40Ah är ju ett väldigt litet batteri, föga mer än ett motorcykelbatteri. Jag tror de har ännu kortare livslängd än större batterier? Tvivlar på att det överlevt tio år, det har nog bytts ut minst en gång. Men man kanske kan hitta någon datumstämpel i plasten, för skojs skull?

Sedan, om man skall vara riktigt dryg, så skall man ju gå in med OBD2-scanner och tala om för bilen att det har ett nytt batteri, speciellt om man byter till ett större än det som satt där från förut.

7 455 Inlägg
19 juli 2021
#16
Utmarks-Loke skrev:
Mossan1 skrev:
wave skrev:
Sitter ett 40ah i nu är det bättre köpa ett 45ah?

Ja, men att ha betydligt mer än bilen såldes med är ingen vits, om man inte har särskilda skäl.
Tex billjudstävling, etc.

Större batteri klarar inte kortkörningar bättre än normalstort.
Strömmen är som bankkontot.
Mer ut än in = går inte i längden, oavsett storlek på kontot.

Men man behöver inte stödladda med elektrisk laddare lika ofta wink

40Ah är ju ett väldigt litet batteri, föga mer än ett motorcykelbatteri. Jag tror de har ännu kortare livslängd än större batterier? Tvivlar på att det överlevt tio år, det har nog bytts ut minst en gång. Men man kanske kan hitta någon datumstämpel i plasten, för skojs skull?

Sedan, om man skall vara riktigt dryg, så skall man ju gå in med OBD2-scanner och tala om för bilen att det har ett nytt batteri, speciellt om man byter till ett större än det som satt där från förut.

En nyhet för mig.
Gäller det bara nyare bilar, låt säga max 5 år, eller alla bilar(som har OBD-uttag).
Gärna en förklaring till varför man man ska "tala om för bilen" att man bytt till större batteri.
Tack.

8 Inlägg
19 juli 2021
Trådstartare
#17
Nu har jag satt i nytt batteri,,bilen startade men visade tom tank och då inga staplar på tankmätaren,,,halvvägs till batteribolaget dök det upp 1 stapel på batteriet.passade på att diskutera lite då det är butik som bara säljer batterier,,,han mätte det åt mig o det var mkt dåligt,,han berättade att han själv underhållsladdar sitt batteri 1 gång/månaden då han har ca 0,5 mil till jobbet varje dag och kör också mkt korta sträckor därmed hinner inte batteriet ladda sig och livslängden förkortas.Så jag ska köpa en laddare och följa hans råd.

6 098 Inlägg
19 juli 2021
#18
torsen skrev:
En nyhet för mig.
Gäller det bara nyare bilar, låt säga max 5 år, eller alla bilar(som har OBD-uttag).
Gärna en förklaring till varför man man ska "tala om för bilen" att man bytt till större batteri.
Tack.

Jag vet inte var gränsen går och den kom säkert tidigare på vissa bilmodeller än andra. Men det handlar om att ett batteris laddningcykel ser lite olika ut beroende på om batteriet är nytt eller gammal, vilken sort det är och förstås vilken kapacitet det har. Om man inte gör det får man kanske lite mindre effektiv laddning och kortare livslängd på batteriet, men hur stor skillnad det gör vet jag inte.

2 424 Inlägg
19 juli 2021
#19
torsen skrev:
Gäller det bara nyare bilar, låt säga max 5 år, eller alla bilar(som har OBD-uttag).

Definitivt inte alla bilar med OBDII. Det är ett relativt nytt påfund. Vill minnas att det började komma mer och mer runt -10, vissa tidigare och vissa senare. Det var ungefär i samma period som start-stopp-funktionen var på mode, en funktion som onekligen sliter enormt mycket mer på batteriet än en gammal klassisk bil som har motorn igång hela tiden.


Forummoderator
18 058 Inlägg
19 juli 2021
#20
Jag stöder teorin om att mindre batterier på cirka 40-45Ah inte håller lika länge och är känsligare mot djupurladdningar.
Jobbar ju som några vet med el och hybridbilar. De mår inte bra alls av att stå för länge med polen på så spänningen klättrar ner mot 6-7v. Då är ett batteribyte klart aktuellt.

Det gäller väl i princip bara VAG där man behöver tala om för bilen att den fått ett nytt startbatteri?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök